Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin Türkiye’deki merkezi sistem sınavları hakkındaki algılarını
metafor analizi yolu ile incelemektir. Bu araştırmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan,
fenomenoloji araştırma deseni” kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2014-2015 eğitimöğretim
yılında Niğde ilinde resmi fen, Anadolu ve mesleki ve teknik Anadolu liselerinde öğrenim
görmekte olan öğrenciler (n = 372) oluşturmuştur. Araştırmada elde edilen veriler “Merkezi sistem
sınavları (LYS, YGS, TEOG, SBS, vb.)…gibidir, çünkü…” ifadesiyle toplanmıştır. Araştırmada
elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen
bulgulara göre, çalışmaya katılan öğrencilerin merkezi sistem sınavlarına ilişkin olarak toplam 243
adet iyi-yapılandırılmış metafor ürettikleri görülmüştür. Araştırmada, öğrencilerin merkezi sistem
sınavlarına yönelik olarak çoğunlukla olumsuz metaforlar ürettikleri bulunmuştur. Araştırmaya
katılan öğrencilerin ürettikleri metaforlar; “kaygılandıran / işkence çektiren / rahatsızlık veren bir
kavram”, “adil olmayan / gereksiz bir yarış”, “sonucu belli olmayan, birçok yerde karşımıza çıkan,
bitmek bilmeyen, değişken veya her zaman var olan bir kavram”, “kazanılması gösterilen çabaya
bağlı, çalışma gerektiren, hayatımızın dönüm noktası”, “seçici ve hayatımızı belirleyici bir kavram”
ve “uzun veya kısa soluklu bir yarış” olmak üzere toplam altı kavramsal kategori altında
toplanmıştır.
The purpose of this research was to investigate students’ perceptions regarding the
concept of central system examinations held in Turkey through metaphor analysis. In this research,
“phenomenology research design”, which is one of the qualitative research designs, was adopted.
The participants of the research were consisted of students (n = 372) studying in 2014-2015
education-instruction year in public science, Anatolian, and vocational and technical Anatolian high
schools in the province of Nigde, Turkey. The data of the research were collected using the prompt
“Central system examinations (LYS, YGS, TEOG, SBS, etc.) are like..., because...”. The collected
data were analysed through content analysis technique. According to the findings of the research,
the students participated in the research were seen to produce a total of 243 well-structured
metaphors for the concept of central system examinations. The metaphors produced by the students
participated in the research were grouped under six conceptual categories as; “concept as anxiety /
torture / disturbing thing”, “concept as unfair / unnecessary race”, “concept as unconventional,
irrelevant, variable, or always existing thing”, “concept as turning point of our lives”, “concept of
selective and determinative of life”, and “concept as long or a short-term race”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |