Bu çalışmada ilkokul 3. sınıfa devam eden okuma yazma bilmeyen diskalkulik bir öğrenciye toplama
ve çıkarma işlemlerini öğretmek amaçlanmıştır. Bu çalışma 3. sınıfa devam eden okuma yazma bilmeyen
matematik öğrenme güçlüğü raporu olan bir öğrenci ile yapılmıştır. Öncelikle hazırlanan program
dâhilinde öğrenci bir ön sınava tabi tutulmuş ve bilgileri ölçülmüştür. Öğrenci, toplama ve çıkarma
işlemleri, basamak kavramı, sayıların okunuşu ve yazılışı, sayılarda büyüklük küçüklük kavramlarını
bilmeme önkoşul becerilerine göre seçilmiştir. Öğretim öğrenci ile birebir öğretim şeklinde, araştırma
sürecinde günde bir ders (40 dakika) olarak yapılmıştır. Öğretim sürecinde çalışmalar, araştırmacı
tarafından geliştirilen senaryo kitapçığı, somut materyaller, bilgisayar oyunları, ödüller, ödevlerle
desteklenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması benimsenmiştir. Veriler
betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmacı tarafından okuma yazma bilmeyen diskalkulik
öğrenciye toplama ve çıkarma becerileri öğretildikten sonra katılımcı öğrencinin eldeli ve eldesiz toplama
işlemlerinde, bozdurmasız ve onluk-yüzlük bozdurmalı çıkarma işlemlerinde % 90 üstü başarı gösterdiği
tespit edilmiştir. Kazanımlar, okuma yazma bilmeyen matematik öğrenme güçlüğü olan katılımcı
öğrenciyle 63 saatte % 90 üstünde başarı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın güçlü ya da zayıf yanları ve
öğrencide meydana gelen değişimi belirlemek için gözlem ve görüşmeler yoluyla sosyal geçerlik verileri
toplanmıştır. Yapılan çalışmaların sonucunda öğrencinin başarabilme duygularını tadarak özgüven
kazandığı tespit edilmiştir.
In this study, it is aimed to teach the addition and subtraction processes to an illiterate student
who attend 3rd grade at elemantary school and who has dyscalculia. In this study the researcher and the
illiterate student, who was attending 3rd grade and has report on dyscalculia worked together as an
indivudialized education athmoshere. First of all, in the prepared program, student was subjected to pretest
to measure about his level of the subject. An illiterate student was selected according to the prerequisite
skills that did not know how to read, writing and recognize the concept of amount and size and, step value
concepts, adding and subtracting processes in mathematics. The instruction was carried out in a room in
the school, with a time of 40 minutes per day (one lesson) in the form of individual instruction with
illiterate student. In addition, the study was supported by a researcher-developed scenario booklet, concrete
materials, computer games, prizes, and assignments. Action research from qualitative research methods has
been adopted in the study. The data were analyzed using descriptive analysis technique. After learning the
method of collecting with the help of a scenario developed by the researcher, it was determined that
student achieved more than 90 % on teaching basic addition process and subtraction process. Gains have
been actualized by an illiterate student with math learning difficulties with over 90 % success in 63
lessons. Social validity data were collected through observation and interviews to identify strengths or
weaknesses and changes occurring in student work. As a result of the studies, it has been determined that
the student gain self-confidence by enjoying her sense of accomplishment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |