Türkiye’de kaynaştırma eğitimine odaklanan birçok nicel ve nitel araştırmanın gerçekleştirilmiş
olduğu bilinmektedir. Derinlemesine betimlenme ve anlamanın amaçlandığı nitel desenle
yürütülmüş kaynaştırma eğitimi konulu lisansüstü tez çalışmalarında çoğunlukla öğretmen
görüşlerini belirlemeye odaklanılmıştır. Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma eğitiminin yürütüldüğü
sınıflarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerinin incelendiği lisansüstü eğitim tezlerinin
incelenmesidir. Bu amaçla beş araştırmaya odaklanılmıştır. Çalışma Türkiye’de gerçekleştirilen
nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşmelerin kullanıldığı lisansüstü eğitim
tezlerinin incelenmesi amacıyla meta-etnografi şeklinde desenlenmiştir. Çalışmalardaki ortak
temalar ve ortak olmayan temaların ortaya konulması bakımından karşılaştırmalı ve keşfedici bir
analiz süreci gerçekleştirilmiştir. Buna bağlı olarak üç ana tema ortaya çıkmıştır. Bunlar; a)
kaynaştırma eğitimine ilişkin mevcut durum, b) kaynaştırma eğitimine ilişkin sorunlar, c)
kaynaştırma eğitiminin niteliğini arttırmaya yönelik beklentilerdir. Kaynaştırma eğitimi ve öğretmen
görüşlerine dayalı gerçekleştirilen araştırmaların bulgularından yola çıkarak kaynaştırma eğitiminin
uygulandığı okul ve sınıflarda gelişim odaklı eylem araştırmasına dayalı araştırmaların
gerçekleştirilmesi gerektiği söylenebilir.
A high number of both qualitative and quantitative research studies have been conducted
on inclusion practice in Turkey. In postgraduate theses focusing on inclusion practice via a
qualitative design to comprehensively describe and understand the issue, the goal is mostly to
determine teachers’ opinions. The aim of this research, on the other hand, is to examine
postgraduate theses investigating the opinions of teachers who work in inclusion classes. For this
purpose, five researches were focused. It has been designed in line with meta-ethnography design to
study the postgraduate theses conducted in Turkey employing semi-structured interviews—one of
the qualitative data collection techniques. A comparative and exploratory analysis process has been
administered to identify the shared and different themes in the aforementioned studies. Accordingly,
three themes have been determined, which are a) current situation of inclusion practice, b) problems
in inclusion practice, and c) teachers’ expectations as to improving the quality of inclusion practice.
Based on the findings of research studies completed around inclusion practice and teachers’
opinions, it is possible to conclude that there is a need for development-centered action research at
inclusion schools and classes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |