Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Teacher Candidates Perception of Learning Theories in the Light of Anthropological Theory of Didactic

Year 2019, Volume: 14 , 104 - 108, 20.09.2019

Abstract

This research aims to determine the perceptions of
prospective teachers of learning theories and the factors affecting the
development of these perceptions. For this purpose, institutional and
individual recognition (in termes of Antopological Theory of Didactic) related
to university-level learning theories of prospective teachers were determined
based on anthropological theory and the relationship between them was
investigated. In this context, firstly, the sources belonging to the courses
about the learning theories (lecturers' lecture notes, books, etc.) were
analyzed using ecological and prakseological approaches. Then, in order to
determine the knowledge level of the prospective teachers about learning
theories, a success test consisting of open-ended questions developed by the
researchers was applied.As a result of the study, it was determined that
candidate teachers internalize behavioral learning theories but they have
important difficulties related to other theories . According to this, the basic
problems encountered in the individual definitions of these theories have been
revealed and comporaed with the institutional definitions.
Please use 14-point
bold for your article title, with an initial capital letter for any proper
nouns. Please margin the article title to the center. Please use
one blank line between all author names on the first page. All
the authors of a paper should include their full names, affiliations, postal
addresses, telephone and fax numbers and email addresses on the last page of
the manuscript. One author should be identified as the Corresponding Author and
has a contact email. An informative 10-point abstract (100 to 300 words)
presenting the main points of the paper and conclusions. Please include
descriptive keywords (up to 5). Separate keywords with a comma. Capitalize the
first letter of each keyword (e.g., Science education, Survey development). Add
your abstract here. Add your abstract here. Add your abstract here. Add your
abstract here. Add your abstract here. Add your abstract here. Add your
abstract here. 

References

  • Akpınar, E. Ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı Kuramda Fen Öğretmeninin Rolü. İlköğretim Online, 4(2), 55-64. Arı, R. (2008). Eğitim Psikolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Binbaşıoğlu, C. (1991). Öğrenme Psikolojisi, Kadıoğlu Matbaası, Ankara. Demirel, Ö. Ve Kaya, Z. (Ed.) ( 2006). Eğitim Bilimlerine Giriş, Pegem Yayıncılık, Ankara. Fidan, N. (1985). Eğitim Psikolojisi Okulda Öğrenme Ve Öğretme, İstanbul, Alkım Yayınevi Fer, S. (Ed.) (2011). Öğrenme Öğretme Kuram Ve Yaklaşımları, Ankara, Anı Yayıncılık. Erdem, E. (2001). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Gülmez, Ç. (2008). Sosyal Kognitif Teori Açısından Ahlâk Ve Din Eğitimine Kuramsal Bir Bakış, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Çepni, S. ( 2010). Araştırma Ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon. Çepni, S. Ve Akyıldız, S. (Ed.) (2010). Öğretim İlke Ve Yöntemleri, Celepler Matbaacılık, Trabzon. Kurnaz, M., A. (2007). Enerji Kavramının Üniversite 1. Sınıf Seviyesinde Öğrenim Durumlarının Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. Koç, G. Ve Demirel, M. (2004). Davranışlıktan Yapıcılığa Eğitimde Yeni Bir Paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180. Mıdık, Ö , Durak, H . (2008). Tıpta İyi Ve Etkili Bir Öğretme İçin Öğrenme Kuramlarından Çıkarılabilecek Bazı İpuçları. Tıp Eğitimi Dünyası, 27 (27), 1-11. Özden, Y. ( 2005). Öğrenme Ve Öğretme, Pegem Yayıncılık, Ankara. Selçuk, Z. (2009). Eğitim Psikolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Senemoğlu, N. (2009). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Pegem Akademi, Ankara. Sağlam Arslan, A. (2008). Didaktikte Antropolojik Kuram Ve Kullanımına Yönelik Örnekler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 19-36. Sağlam Arslan, A. (2016). Öğrenme Ortamlarının Analizi Ders Notları, Ktü Fatih Eğitim Fakültesi. Ulusoy, A. (Ed.) (2006). Gelişim Ve Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara. Ün Açıkgöz, K. (2003). Etkili Öğrenme Ve Öğretme, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir. Varış, F. (Ed.) (1998). Eğitim Bilimlerine Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul. Yavuzer, Y., Demir, Z. Ve Çalışkan, M. ( 2006). Eğitim Psikolojisi Gelişim Ve Öğrenme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Yeşilyurt, E . (2014). Yapılandırmacı Öğrenme Konusunda Öğretmen Adaylarının Yeterliği Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(7), 29-45. Yildirim, M., Ve Şahin, F. (2009). Antropolojik Didaktik Teorisi Ve Fen Öğretimi. Necatibey Faculty Of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 3(1). Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenenlerin Problem Çözme Becerilerine, Bilişötesi Farkındalık Ve Derse Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi Ve Öğrenme Sürecine Katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Year 2019, Volume: 14 , 104 - 108, 20.09.2019

Abstract

References

  • Akpınar, E. Ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı Kuramda Fen Öğretmeninin Rolü. İlköğretim Online, 4(2), 55-64. Arı, R. (2008). Eğitim Psikolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Binbaşıoğlu, C. (1991). Öğrenme Psikolojisi, Kadıoğlu Matbaası, Ankara. Demirel, Ö. Ve Kaya, Z. (Ed.) ( 2006). Eğitim Bilimlerine Giriş, Pegem Yayıncılık, Ankara. Fidan, N. (1985). Eğitim Psikolojisi Okulda Öğrenme Ve Öğretme, İstanbul, Alkım Yayınevi Fer, S. (Ed.) (2011). Öğrenme Öğretme Kuram Ve Yaklaşımları, Ankara, Anı Yayıncılık. Erdem, E. (2001). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Gülmez, Ç. (2008). Sosyal Kognitif Teori Açısından Ahlâk Ve Din Eğitimine Kuramsal Bir Bakış, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Çepni, S. ( 2010). Araştırma Ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon. Çepni, S. Ve Akyıldız, S. (Ed.) (2010). Öğretim İlke Ve Yöntemleri, Celepler Matbaacılık, Trabzon. Kurnaz, M., A. (2007). Enerji Kavramının Üniversite 1. Sınıf Seviyesinde Öğrenim Durumlarının Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. Koç, G. Ve Demirel, M. (2004). Davranışlıktan Yapıcılığa Eğitimde Yeni Bir Paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180. Mıdık, Ö , Durak, H . (2008). Tıpta İyi Ve Etkili Bir Öğretme İçin Öğrenme Kuramlarından Çıkarılabilecek Bazı İpuçları. Tıp Eğitimi Dünyası, 27 (27), 1-11. Özden, Y. ( 2005). Öğrenme Ve Öğretme, Pegem Yayıncılık, Ankara. Selçuk, Z. (2009). Eğitim Psikolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Senemoğlu, N. (2009). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Pegem Akademi, Ankara. Sağlam Arslan, A. (2008). Didaktikte Antropolojik Kuram Ve Kullanımına Yönelik Örnekler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 19-36. Sağlam Arslan, A. (2016). Öğrenme Ortamlarının Analizi Ders Notları, Ktü Fatih Eğitim Fakültesi. Ulusoy, A. (Ed.) (2006). Gelişim Ve Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara. Ün Açıkgöz, K. (2003). Etkili Öğrenme Ve Öğretme, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir. Varış, F. (Ed.) (1998). Eğitim Bilimlerine Giriş, Alkım Yayınları, İstanbul. Yavuzer, Y., Demir, Z. Ve Çalışkan, M. ( 2006). Eğitim Psikolojisi Gelişim Ve Öğrenme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Yeşilyurt, E . (2014). Yapılandırmacı Öğrenme Konusunda Öğretmen Adaylarının Yeterliği Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(7), 29-45. Yildirim, M., Ve Şahin, F. (2009). Antropolojik Didaktik Teorisi Ve Fen Öğretimi. Necatibey Faculty Of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 3(1). Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenenlerin Problem Çözme Becerilerine, Bilişötesi Farkındalık Ve Derse Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi Ve Öğrenme Sürecine Katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ebru Vural This is me

Aysegul Saglam Arslan This is me

Publication Date September 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14

Cite

APA Vural, E., & Saglam Arslan, A. (2019). Analysis of Teacher Candidates Perception of Learning Theories in the Light of Anthropological Theory of Didactic. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 14, 104-108.