Bu
çalışmanın amacı öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik
tutumlarının demografik özelliklerine göre nasıl değiştiğini incelemektir.
Araştırmada Türkiye'deki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik
tutumları üzerine bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Rasgele ve sabit etki
modeli için etki büyüklükleri; cinsiyet için 103, sınıf düzeyi için 26, ailede
bir öğretmenin olma durumu için 18 ve mezun olunan fakülte türü için 11 çalışma
ile hesaplanmıştır. Huni grafikleri, Duval ve Tweedie'nin kırpma ve doldurma ve
Egger's regresyon testi gibi meta-analizde yayın yanlılığını incelemek için
farklı yöntemler uygulanmıştır. Rasgele etki modelinin bulguları, öğretmen
adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının, cinsiyet değişkeni ile
ilgili olarak kadınlar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği
görülürken, sınıf düzeyi, ailede öğretmen olma durumu ve fakülte türünün
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumunu istatistiksel olarak
anlamlı bir şekilde etkilemediğini ortaya koymuştur.
This research aims to explore whether
prospective teachers’ attitudes towards the teaching profession vary across
demographic characteristics. A meta-analysis has been
conducted for the related studies on prospective teachers’ attitudes
towards the teaching profession in Turkey. The effect
sizes for random effects model have been employed over 103 studies in
terms of gender, 26 regarding grade level, 18 for the presence of a teacher in the family, and
11 for the graduated faculties by using Hedges’ g coefficient. Various methods have been utilized in an attempt to
examine publication bias in the meta-analysis, such as the funnel plots, Duval
and Tweedie's trim and fill method, and Egger's regression test. The findings
revealed that prospective teachers’ attitudes towards the teaching profession
significantly varied depending on the gender in favor of the females with
medium effect while the variables; grade level, the presence of a teacher in the family, and
type of faculty, did not significantly change prospective teachers’ attitudes towards teaching
profession. This indicates that only the gender variable from the
demographic characteristics changes prospective teachers’ attitude towards the
teaching profession.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Acceptance Date | September 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 4 |