Bu çalışma,
füzeler ve insansız hava araçları için tasarlanan bir turbojet motorunun
performans doğrulaması ekserji analiz metodu ile yapılmıştır. Bu araştırma için
bazı ekserjetik performans doğrulama parametreleri geliştirilmiş ve
kullanılmıştır. Bu parametreler, yeni geliştirilen motorun performans,
sürdürülebilirlik ve çevresel etki seviyelerini belirlemek için motor
tasarımcılarına yardımcı olacaktır. Maksimum çalışma şartları için incelenen
turbojet motorunun ekserji verimi, iyileştirilmiş ekserji verimi, atık ekserji
oranı, yakıt ekserjisi atık oranı, atık ekserji iyileştirme potansiyeli oranı,
üretim kaybı oranı, yakıt ekserjisi iyileştirme potansiyeli oranı, atık ekserji
maliyet akışı, çevresel etki faktörü, ekolojik etki faktörü, sürdürebilirlik
indeksi ve sürdürülebilir verimlilik faktörü; sırasıyla %9.71, %52.55, %90.29, %90.29, %90.29, %929.54, %81.52, 32.29x10-3 kW/$, 9.295, 10.295, 0.108 ve 1.108 olarak hesaplanmıştır. Ekserjetik performans
analiz sonuçları; motorun ekserji verimi arttırmak ve çevresel etkilerini azaltmak
için tasarımcıların ve araştırmacıların kompresör ve yanma odasını
iyileştirmeye odaklanmaları gerektiğini göstermiştir.
Füzeler İnsansız Hava Araçları Turbojet Motoru Ekserji Analizi Performans Parametreleri
In this study, performance evaluation of a turbojet engine designed for
missiles and Unmanned Aerial Vehicles (UAV is done with exergy analysis
methodology. Some exergetic performance assessment parameters are developed and
used for this investigation. These
parameters help the engine designers to determine the levels of performance,
sustainability and environmental impact of the new designed engine. The exergy
efficiency, the improved exergy
efficiency, the waste exergy ratio, the fuel exergy waste ratio, the waste
exergy improvement potential ratio, the productivity lack ratio, the fuel
exergy improvement potential ratio, the waste exergy cost rate, the
environmental effect factor, the ecological effect factor, exergetic
sustainability index and sustainable efficiency factor are estimated to be
9.71%, 52.55%, 90.29%, 90.29%, 90.29%,
929.54%, 81.52%, 32.29x10-3 kW/$,
9.295, 10.295, 0.108 and 1.108 for the maximum operation mode of the investigated
turbojet engine, respectively. The analyzing results of exergetic performance indicate
that the designers and researchers shall focus on the improvement of engine compressor
and combustor to progress the exergy efficiency of engine and to decrease the
environmental impacts of engine.
Missiles Unmanned Aerial Vehicles Turbojet Engine Exergy Analysis Performance Parameters
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 35 Sayı: 1 |
✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.