Research Article
BibTex RIS Cite

KIŞ TURİZMİNE KATILAN YERLİ ZİYARETÇİLERİN SEYAHAT DAVRANIŞLARI: ERCİYES KAYAK MERKEZİ ÖRNEĞİ

Year 2017, Issue: 49, 27 - 43, 28.06.2017
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.323900

Abstract

Bölgesel bir kalkınma aracı olarak alternatif turizm kapsamında kış
turizminin kullanılabilmesi için potansiyele sahip yörelere yönelik bilimsel
araştırmalar önem arz etmektedir. Bu araştırmada, mevcut kış turizmi
destinasyonlarının gelişim sürecine katkı sağlamak bağlamında kış turizmine
katılan yerli ziyaretçilerin seyahat davranışlarının (motivasyon-memnuniyet)
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla, Kayseri ilinde bulunan Erciyes Kayak
Merkezi’ni Aralık 2014-Mart 2015 döneminde, kış turizmi amaçlı ziyaret eden 480
yerli ziyaretçiden, anket tekniği kapsamında veri toplanmıştır. Veriler, yerli ziyaretçilerin
seyahat motivasyonları (rahatlama, kendini geliştirme, huzur, sosyalleşme) ve
seyahat memnuniyetleri (pist, alışveriş, güvenlik, konaklama, eğitmen, ulaşım)
ilişkilendirilerek, seyahat motivasyonu ve seyahat memnuniyeti arasında anlamlı
bir ilişkinin bulunup bulunmadığı test edilmiştir. Araştırma sonuçları
kapsamında kış turizmine katılan yerli ziyaretçilerin seyahat motivasyonlarının
seyahat memnuniyetlerini orta düzeyde etkilediği ve kayak merkezlerinin
gelişiminde ziyaretçilerin seyahat motivasyonlarından yararlanılabileceği tespit
edilmiştir. Kayak merkezi yöneticilerinin tüketici davranışı konusunda
bilgilendirilmesi ve desteklenmesinin önemine dikkat çekilmiştir.

References

  • JÖNSSON Cristina and Dwayne DEVONISH (2008), Does Nationality, Gender, and Age Affect Travel Motivation? A Case of Visitors to the Caribbean Island of Barbados”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 25 (3-4), pp. 398-408.
  • KAY, Pandora; (2003), “Consumer Motivation In A Tourism Context: Continuing The Work of Maslow, Rokeach, Vroom, Deci, Haley and Others”, ANZMAC 2003 Conference Proceedings Adelaide, 1-3 December, pp. 600-614.
  • KOŞAN, Abdulkadir; (2013), “Kış Sporları Turizmi-Kayak Turistlerinin Kış Turizm Merkezlerini Algı ve Değerlendirmelerine Ait Bir Araştırma (Palandöken’de Bir Uygulama)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), ss. 293-324.
  • KOZAK, Metin; (2002), “Comparative Analysis of Tourist Motivations by Nationality and Destinations”, Tourism Management, 23(2), pp. 221- 232.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı; (2016), “Hedef Pazarlarda Türkiye Imaji ve Seyahat Memnuniyeti”, İnternet Adresi: <http://www.tanitma.gov.tr/ Eklenti/ 2039,2012-turkiye-imajipdf.pdf?0> Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • LEE, Tae Hee and John CROMPTON; (1992), “Measuring Novelty Seeking In Tourism”, Annals of Tourism Research, 19, pp. 732-751.
  • MAOZ, Darya; (2007), “Backpackers’ Motivations The Role of Culture and Nationality”, Annals of Tourism Research, 34 (1), pp. 122-140.
  • MATZLER, Kurt; Hubert J. SILLER; (2003), “Linking Travel Motivations with Perceptions of Destinations: The Case of Youth Travelers In Alpine Summer and Winter Tourism” Tourism Review, 58 (4), pp. 6-11.
  • MURSALOV, Mirza; (2009), “Bir Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Olarak Kış Turizmi ve Kış Turizmi Açısından Azerbaycan’ın Guba-Haçmaz Turizm Bölgesinin Arz Potansiyeli” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • O’NEILL, John V. and Anna S. MATTILA; (2004), “Hotel Branding Strategy: Its Relationship To Guest Satisfaction and Room Revenue. Journal of Hospitality and Tourism Research”, 20 (10), pp. 1-10.
  • Özer, ÖZGÜR ve Yusuf GÜNAYDIN; (2010), “Otel İşletmelerinde Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati İlişkisi: Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 11(2), ss. 127-154.
  • ÖZGEN, Özlem; (2000), “Kapadokya’yı Ziyaret Eden Turistlerin Genel Seyahat Motivasyonları ve Tatmin Olma Durumları”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(2), ss. 22-34.
  • ÖZTÜRK, Yüksel; (1996), Marketing Turkey as a tourist destination in the United Kingdom. Unpublished Ph.D., Dissertation UK: University of Strathclyde, Business Faculty, The Scottish Hotel School.
  • PEARCE, Philip L.; (2005), Tourist Behaviour: Themes and Conceptual Schemes, UK: Channel View Publication.
  • PELİT, Elbeyi ve İbrahim KILIÇ; (2004), “Yerli Turistlerin Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(2), ss. 113-124.
  • ŞAHİN Bayram; Burçin SÖNMEZ ve Hülya KAHVECİ; (2014), “Kişilerin Uluslararası Seyahat Engellerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2, ss. 109-126.
  • TOPRAK, Tayfun; (2007), Hizmet Sektöründe Kalite Değer ve Müşteri Memnuniyetinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TÜRKDOĞDU, Emre; (2010), Türkiye'nin Geliştirilebilir Bölgesel Kış Turizmi Potansiyeli: Avrupa'nın Bölgesel Kış Turizmi Merkezleri ile Türkiye'nin Bölgesel Kış Turizmi Potansiyelinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü.
  • URAL, Ayhan ve İbrahim, KILIÇ; (2006), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • ÜLKER, İsmet; (2006), Dağlarımız, Ankara: T.C. Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • ÜNLÜ, İlhan; (2013), Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, İnternet Adresi: http://www.kayserikultur.gov.tr/Eklenti/6627,126-133pdf.pdf?0, Erişim Tarihi: 26.07.2015.
  • VAGIAS, Wade M.; (2006), Likert-Type Scale Response Anchors. Clemson International Institute for Tourism and Research Development, Department of Parks, Recreation and Tourism Management, Clemson University.
  • YOUSEFI, Maryam and Azizan MARZUKI; (2012), “Travel Motivations and The Influential Factors: The Case of Penang, Malaysia”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23 (2), pp. 169-176.
  • YÜCEL, Cengiz; (2005), “Dünya’da Kar Turizmi ve Türkiye”, İnternet Adresi: http://www.tursab.org.tr/dosya/1016/05arkartemel_1016_1646312.pd, Erişim Tarihi: 26.11.2015.

VISITING BEHAVIOR OF THE DOMESTIC VISITORS THAT PARTICIPATE IN WINTER TOURISM: THE CASE OF ERCİYES SKI RESORT

Year 2017, Issue: 49, 27 - 43, 28.06.2017
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.323900

Abstract

Existing winter tourism destinations should be
developed and the potential regions should be used for tourism in order to use
winter tourism as a means for regional development within the context of
alternative tourism. This research aims to reveal consumer behaviors (
motivation-satisfaction) of domestic visitors that participate in winter tourism within the
context of the development of the existing winter tourism destinations. With
this aim, a survey was conducted on 480 domestic visitors that visited Erciyes
Ski Resort between December 2014 and March 2015. The survey compared the
domestic visitors’ visiting motivations (relief, self-development, tranquility
and socialization) with their visiting satisfaction (track, shopping, security,
accommodation, trainer, transportation) in order to find if a meaningful
relationship between the visiting motivations and visiting satisfaction. The
study found that the visiting motivations of the domestic visitors that
participate in winter tourism had a moderate impact over their visiting
satisfaction. Besides, we found that visiting motivations of the visitors may
be used for the development of ski resorts. The study concludes that the
managers of the ski resorts should be supported and informed about the
importance of the consumer behavior.

References

  • JÖNSSON Cristina and Dwayne DEVONISH (2008), Does Nationality, Gender, and Age Affect Travel Motivation? A Case of Visitors to the Caribbean Island of Barbados”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 25 (3-4), pp. 398-408.
  • KAY, Pandora; (2003), “Consumer Motivation In A Tourism Context: Continuing The Work of Maslow, Rokeach, Vroom, Deci, Haley and Others”, ANZMAC 2003 Conference Proceedings Adelaide, 1-3 December, pp. 600-614.
  • KOŞAN, Abdulkadir; (2013), “Kış Sporları Turizmi-Kayak Turistlerinin Kış Turizm Merkezlerini Algı ve Değerlendirmelerine Ait Bir Araştırma (Palandöken’de Bir Uygulama)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), ss. 293-324.
  • KOZAK, Metin; (2002), “Comparative Analysis of Tourist Motivations by Nationality and Destinations”, Tourism Management, 23(2), pp. 221- 232.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı; (2016), “Hedef Pazarlarda Türkiye Imaji ve Seyahat Memnuniyeti”, İnternet Adresi: <http://www.tanitma.gov.tr/ Eklenti/ 2039,2012-turkiye-imajipdf.pdf?0> Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • LEE, Tae Hee and John CROMPTON; (1992), “Measuring Novelty Seeking In Tourism”, Annals of Tourism Research, 19, pp. 732-751.
  • MAOZ, Darya; (2007), “Backpackers’ Motivations The Role of Culture and Nationality”, Annals of Tourism Research, 34 (1), pp. 122-140.
  • MATZLER, Kurt; Hubert J. SILLER; (2003), “Linking Travel Motivations with Perceptions of Destinations: The Case of Youth Travelers In Alpine Summer and Winter Tourism” Tourism Review, 58 (4), pp. 6-11.
  • MURSALOV, Mirza; (2009), “Bir Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Olarak Kış Turizmi ve Kış Turizmi Açısından Azerbaycan’ın Guba-Haçmaz Turizm Bölgesinin Arz Potansiyeli” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • O’NEILL, John V. and Anna S. MATTILA; (2004), “Hotel Branding Strategy: Its Relationship To Guest Satisfaction and Room Revenue. Journal of Hospitality and Tourism Research”, 20 (10), pp. 1-10.
  • Özer, ÖZGÜR ve Yusuf GÜNAYDIN; (2010), “Otel İşletmelerinde Müşteri Memnuniyeti ve Müşteri Sadakati İlişkisi: Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 11(2), ss. 127-154.
  • ÖZGEN, Özlem; (2000), “Kapadokya’yı Ziyaret Eden Turistlerin Genel Seyahat Motivasyonları ve Tatmin Olma Durumları”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(2), ss. 22-34.
  • ÖZTÜRK, Yüksel; (1996), Marketing Turkey as a tourist destination in the United Kingdom. Unpublished Ph.D., Dissertation UK: University of Strathclyde, Business Faculty, The Scottish Hotel School.
  • PEARCE, Philip L.; (2005), Tourist Behaviour: Themes and Conceptual Schemes, UK: Channel View Publication.
  • PELİT, Elbeyi ve İbrahim KILIÇ; (2004), “Yerli Turistlerin Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(2), ss. 113-124.
  • ŞAHİN Bayram; Burçin SÖNMEZ ve Hülya KAHVECİ; (2014), “Kişilerin Uluslararası Seyahat Engellerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2, ss. 109-126.
  • TOPRAK, Tayfun; (2007), Hizmet Sektöründe Kalite Değer ve Müşteri Memnuniyetinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TÜRKDOĞDU, Emre; (2010), Türkiye'nin Geliştirilebilir Bölgesel Kış Turizmi Potansiyeli: Avrupa'nın Bölgesel Kış Turizmi Merkezleri ile Türkiye'nin Bölgesel Kış Turizmi Potansiyelinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü.
  • URAL, Ayhan ve İbrahim, KILIÇ; (2006), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • ÜLKER, İsmet; (2006), Dağlarımız, Ankara: T.C. Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • ÜNLÜ, İlhan; (2013), Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, İnternet Adresi: http://www.kayserikultur.gov.tr/Eklenti/6627,126-133pdf.pdf?0, Erişim Tarihi: 26.07.2015.
  • VAGIAS, Wade M.; (2006), Likert-Type Scale Response Anchors. Clemson International Institute for Tourism and Research Development, Department of Parks, Recreation and Tourism Management, Clemson University.
  • YOUSEFI, Maryam and Azizan MARZUKI; (2012), “Travel Motivations and The Influential Factors: The Case of Penang, Malaysia”, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23 (2), pp. 169-176.
  • YÜCEL, Cengiz; (2005), “Dünya’da Kar Turizmi ve Türkiye”, İnternet Adresi: http://www.tursab.org.tr/dosya/1016/05arkartemel_1016_1646312.pd, Erişim Tarihi: 26.11.2015.
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Nurettin Ayaz This is me

Ömer Ceyhun Apak This is me

Publication Date June 28, 2017
Acceptance Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2017 Issue: 49

Cite

APA Ayaz, N., & Apak, Ö. C. (2017). KIŞ TURİZMİNE KATILAN YERLİ ZİYARETÇİLERİN SEYAHAT DAVRANIŞLARI: ERCİYES KAYAK MERKEZİ ÖRNEĞİ. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(49), 27-43. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.323900

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.