Research Article
BibTex RIS Cite

You Will Pass Through An Imaginary Threshold: Fantasy in “A Magical Holiday” Advertisement Film

Year 2018, , 123 - 142, 30.07.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.419791

Abstract

Fantastic, while finding a place as a genre in literature; is becoming increasingly
popular as a type of narrative that is also used in cinema, television series and
advertisement films. Fantastic narrative draws attention with its plot that passing
in other, unknown and imaginary world. Fantastic plot that often containing a break
from reality and a searching in imaginary world, shaped by different places, another
time sense and imaginary characters in it. Another feature that distinguishes fantasy
narrative is the threshold metaphor that provides the transition between reality and
the imaginary world.
The transformation of fantastic into a popular likeness in literature and cinema
has brought about the use of a fantastic narrative format in advertisement films.
A curious sense of fantastic increases the interest in the ads, so the advertising
message is delivered to the audience more easily. In this study, Swedish clothing
brand H&M’s advertisement that named A Magical Holiday which was prepared as
Christmas advertisement, analyzed on the basis of the method of semiotic analysis.
In the analysis, the narrative structure of the advertisement, fantastic items, basic
contrasts and showing-shown relationship have been analyzed.

References

  • Aslan, P. (2010). Osmanlı Türk Modernleşmesinin Gölgesinde Varla Yok Arası Bir Tür: Fantastik Roman (1875-1960), Doktora Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Atwood, M. (2014). Başka Dünyalar& BilimKurgu ve Hayal Gücü (S. Siral, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Çetin, N. (2007). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Davies, M. (1993). Developing Combination of Message Appeals for Campaign Management. European Journal of Marketing, 27 (1), 45-63.
  • Elden, M. (2005). Reklam Yazarlığı (3.bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, M. ve Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2014). Şimdi Reklamlar (6. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eliade, M. (2001). Mitlerin Özellikleri (S. Rifat, Çev.). İstanbul: Om Yayınevi.
  • Ertekin, A. (2007). Fantastik Yazın Nedir. Atatürk Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 33-47.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş (S. İrvan çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Fulford, R. (2014). Anlatının Gücü (E. Kardelen, Çev.). İstanbul: Kolektif Yayıncılık.
  • Furby, J. ve Hines, C. (2014). Fantastik (S. Yavuz, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Jackson, R. (2003). Fantasy: The Literature of Subversion. London: Routledge. Jourde, P. ve Tortorese, P. (2003). Fantastik: Mantık İçin Bir Skandal (E. Erdoğan, Çev.). Kitaplık, 66, 79-81.
  • Kıran, A. ve Kıran, Z. (2003). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kırtunç, A. (1987). Yepyeni Şahane Yalanlar: Çağdaş Amerikan Romanında Fantastik Öğeler, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Le Guin, U. (2009). Kadınlar, Rüyalar, Ejderhalar (D. Erksan, B. Somay, M. Gürsoy Sekmen, Haz.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mathews, R. (2002). Fantasy: The Liberation of Imagination. New York and London: Routledge.
  • Moran, B. (2009). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış-3 (13. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Moran, B. (2012). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (22. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Parsa, A. (2008). ‘Mutluluk Paradoksu’ Greimas’ın Eyleyensel Örnekçesiyle. Seyide Parsa (Der.) Film Çözümlemeleri (s. 67-88). İstanbul: Multilingual.
  • Rabkin, E. (1979). Fantastic Worlds Myths, Tales and Stories. America: Oxford University.
  • Rifat, M. (2007). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. İstanbul: YKY
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sezer, M. Ö. (2012). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet (3. bs.). İstanbul: Evrensel Basım.
  • Sobchack, V. (2008). Fantastik Film. G.N. Smith (Ed.) Ahmet Fethi (Çev.) Dünya Sinema Tarihi (s. 362-371). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Steinmetz, J. (2006). Fantastik Edebiyat (H. F. Nemli, Çev.). Ankara: Dost Yayınları.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik, Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım (N. Öztokat, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tolkien, J.R.R. (1999). Peri Masalları Üzerine (S. Erincin Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Yılmaz, Z. (2006). Fantastik Edebiyata Genel Bir Bakış: Stefano Benni ve Stranalandia. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 127-142.

Düşsel Bir Eşikten Geçeceksin: “A Magical Holiday” Reklam Filminde Fantazya

Year 2018, , 123 - 142, 30.07.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.419791

Abstract

Fantastik, edebiyatta bir tür olarak kendine yer bulurken; sinemada, televizyon
dizilerinde ve reklam filmlerinde de kullanılan bir anlatı türü olarak giderek
popülerleşmektedir. Fantastik anlatı; başka, bilinmeyen ve düşsel diyarlarda geçen
bir olay örgüsüyle dikkat çekmektedir. Sıklıkla gerçeklikten bir kopuşu ve düşsel
âlemde bir arayışı içeren fantastik olay örgüsü; farklı mekânlar, başka bir zaman
algısı ve içerisindeki hayalî karakterlerle şekillenmektedir. Fantastik anlatıyı ayırıcı
kılan bir diğer özellik ise gerçek ile hayali dünya arasında gidiş gelişleri sağlayan
eşik metaforudur.
Fantastiğin edebiyatta ve sinemada popüler bir beğeniye dönüşmesi, reklam
filmlerinde de fantastik anlatı formatının kullanılmasını beraberinde getirmiştir.
Fantastiğin uyandırdığı merak duygusu, reklamlara olan ilgiyi arttırmakta, böylelikle
izleyiciye reklam mesajı daha kolay bir şekilde ulaştırılmaktadır. Bu çalışmada İsveçli
giyim markası H&M’nin yılbaşı reklamı olarak hazırlanan A Magical Holiday reklam
filmi göstergebilimsel analiz yöntemi esas alınarak çözümlenmiştir. Çözümlemede
reklamın anlatı yapısı, fantastik ögeler, temel zıtlıklar ve gösteren-gösterilen ilişkisi
analiz edilmiştir.

References

  • Aslan, P. (2010). Osmanlı Türk Modernleşmesinin Gölgesinde Varla Yok Arası Bir Tür: Fantastik Roman (1875-1960), Doktora Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Atwood, M. (2014). Başka Dünyalar& BilimKurgu ve Hayal Gücü (S. Siral, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Çetin, N. (2007). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Davies, M. (1993). Developing Combination of Message Appeals for Campaign Management. European Journal of Marketing, 27 (1), 45-63.
  • Elden, M. (2005). Reklam Yazarlığı (3.bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, M. ve Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2014). Şimdi Reklamlar (6. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eliade, M. (2001). Mitlerin Özellikleri (S. Rifat, Çev.). İstanbul: Om Yayınevi.
  • Ertekin, A. (2007). Fantastik Yazın Nedir. Atatürk Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 33-47.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş (S. İrvan çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Fulford, R. (2014). Anlatının Gücü (E. Kardelen, Çev.). İstanbul: Kolektif Yayıncılık.
  • Furby, J. ve Hines, C. (2014). Fantastik (S. Yavuz, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Jackson, R. (2003). Fantasy: The Literature of Subversion. London: Routledge. Jourde, P. ve Tortorese, P. (2003). Fantastik: Mantık İçin Bir Skandal (E. Erdoğan, Çev.). Kitaplık, 66, 79-81.
  • Kıran, A. ve Kıran, Z. (2003). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kırtunç, A. (1987). Yepyeni Şahane Yalanlar: Çağdaş Amerikan Romanında Fantastik Öğeler, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Le Guin, U. (2009). Kadınlar, Rüyalar, Ejderhalar (D. Erksan, B. Somay, M. Gürsoy Sekmen, Haz.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mathews, R. (2002). Fantasy: The Liberation of Imagination. New York and London: Routledge.
  • Moran, B. (2009). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış-3 (13. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Moran, B. (2012). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (22. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Parsa, A. (2008). ‘Mutluluk Paradoksu’ Greimas’ın Eyleyensel Örnekçesiyle. Seyide Parsa (Der.) Film Çözümlemeleri (s. 67-88). İstanbul: Multilingual.
  • Rabkin, E. (1979). Fantastic Worlds Myths, Tales and Stories. America: Oxford University.
  • Rifat, M. (2007). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. İstanbul: YKY
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sezer, M. Ö. (2012). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet (3. bs.). İstanbul: Evrensel Basım.
  • Sobchack, V. (2008). Fantastik Film. G.N. Smith (Ed.) Ahmet Fethi (Çev.) Dünya Sinema Tarihi (s. 362-371). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Steinmetz, J. (2006). Fantastik Edebiyat (H. F. Nemli, Çev.). Ankara: Dost Yayınları.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik, Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım (N. Öztokat, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tolkien, J.R.R. (1999). Peri Masalları Üzerine (S. Erincin Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Yılmaz, Z. (2006). Fantastik Edebiyata Genel Bir Bakış: Stefano Benni ve Stranalandia. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 127-142.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Neslihan Göker 0000-0002-8294-8916

Göksel Göker

Publication Date July 30, 2018
Submission Date April 30, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Göker, N., & Göker, G. (2018). Düşsel Bir Eşikten Geçeceksin: “A Magical Holiday” Reklam Filminde Fantazya. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 123-142. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.419791