Bu çalışmada uluslararası alanda pek çok makale ve teze konu olan “Bechdel Test”
tanıtılmış ve testin feminist sinemaya katkısı ve eksik yönleri tartışmaya açılmıştır.
Türkiye sinema araştırmalarında bugüne dek gündeme gelmemiş olan Bechdel
Test’ten yola çıkılarak, Türk sinemasında kadının temsiline yeni bir pencereden
bakılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve
Turizm Bakanlığı’nın 2014 yılında yaptığı halkoylamasıyla seçilmiş olan “En İyi 10
Türk Filmi”ne Bechdel Test uygulanmıştır. Bu filmlerde ortaya konulan kadına dair
söylem, karşılaştırmalı bir değerlendirme yapmaya olanak sağlaması ve Bechdel
Test verilerinin sağlamasının yapılması amacıyla, metin analizi yöntemi ile de
incelenmiştir. Çalışma sonucunda, Bechdel Test’in ölçüm biçiminin sınırlılığından
ötürü, testi geçen filmlerin tümünün feminist bakış açısına sahip olduğunun iddia
edilemeyeceği ortaya konulmuştur. Bunun yanı sıra, 1985 yılında sinema ve kadın
ilişkisine mizahi bir biçimde bakılarak ortaya çıkarılan Bechdel Test’in, sinemada
kadın temsili konusunda yarattığı geniş farkındalığa da dikkat çekilmiştir. Yapılan
çalışmada incelenen filmlerin pek çoğunun Bechdel Test’in oldukça basit üç
koşulunu dahi tamamıyla sağlayamamış olduğunun görülmesi, Türk sinemasında
kadının yokluğunun gözler önüne serilmesi bakımından önemlidir. Çalışmada
testin Avrupa ülkelerindeki kullanımına ve bu testten hareketle yeni film ölçekleri
de geliştirilebileceğine değinilerek, Türk sinemasında toplumsal cinsiyet temsili
kriterlerinin oluşturulmasının gereği ortaya konulmuştur.
In this study “Bechdel Test” has been introduced, which is subjected to many
international articles and thesis and opened its contributions to the feminist cinema
and missing aspects up for discussion. Based on the Bechdel Test, which hasn’t been
mentioned on the research about Turkish cinema up to the present, it is aimed
that the representation of women is handled in a new perspective. In line with this
purpose, Bechdel Test has been applied to “The Top 10 Turkish Film”, chosen with
a referandum in 2014, held by Ministry of Culture and Tourism of Turkish Republic.
Discourse of women, seen in these films is examined by text analysis method in order
to allow to make an mutual assessment and to check Bechdel Test data. As a result
of the study, it is stated that: it isn’t claim that all films, passed the test don’t have a
feminist perspective due to the restriction of Bechdel Test’s measurement type. In
addition to this, it is drawn attention to the wide awareness of women representation
in cinema, created by Bechdel Test, which formed by approaching to the relation
between cinema and women by a humorous perpective in 1985. It is important
to see that many films, examined in the study haven’t been met even three basic
conditions of Bechdel Test in the sense that absense of women in Turkish cinema is
displayed. In this study it is mentioned that this test is used in European countries
and new film measures can be developed by using this test and also the necessity of
creating social gender resentation criteria in Turkish cinema is presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 21, 2019 |
Submission Date | September 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |