Individuals are able to strengthen their self-presentations and self-images infront of
the communities and publics via social media that provides new opportunities for
identity construction, image and social relations management. Selfie is considered
as a communication tool, especially for university students who use technology
more often and efficiently. In this scope, the purpose of this study is to reveal
the reasons of taking and sharing selfie of distance university learners in Turkey.
Besides, the study aims to uncover the reasons of not taking selfie or not sharing it
on social media. The sample of the study includes 3112 distant university students
enrolled in Anadolu University. A questionnaire form which consists of 3 categories
is used to collect the data. In the form, there are questions asking the participants
demographic information, and there are multiple choice questions asking the reasons
of taking selfies and sharing them on social media. Moreover, there are open ended
questions that ask the reasons of not taking and sharing selfies. Both qualitative
and quantiative methods are conducted in the study. For the analysis, descriptive
statistics are applied for quantitative part. On the other hand, content analysis is
applied to reveal the results of he qualitative part. The results of the study show that
the most common reason of taking selfie is reflecting self image with different facial
expressions and having fun. In addition, the most common reasons of not taking and
sharing selfie are protecting self-image, analyzing impressions of others, criticism of
the system and obeying ethics of the society.
Bireylere kimlik inşası, öz kimliğin yönetimi ve sosyal ilişkilerin yönetilmesi
konusunda yeni fırsatlar sunan sosyal medya ortamlarında bireyler artık izleyici ya
da topluluk karşısında imajlarını daha kolay vurgulayabilmekte ve özellikle fotoğraf
üzerinden benlik sunumlarını güçlendirebilmektedirler. Özçekim bu anlamda bir
çeşit iletişim aracı olarak değerlendirilmekte ve teknolojiyi daha sık ve etkili kullanan
üniversite öğrencilerinin kişisel imaj sunuları için bir araç niteliği taşıyabilmektedir.
Bu kapsamda, bu araştırmada Türkiye’de uzaktan öğrenim gören öğrencilerin
özçekim yapma ve bu çekimleri sosyal medyada paylaşma eğilimlerini ve nedenlerini
ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bunun yanısıra araştırma, özçekim yapmayan ya
da yapmasına rağmen herhangi bir sosyal paylaşım ağında paylaşmayan uzaktan
öğrenenlerin düşüncelerini de ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçlarla
araştırmanın örneklemini Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi’nde öğrenim
gören ve çalışmaya gönüllü katılan 3112 üniversite öğrencisi oluşturmuştur.
Çalışmada veri toplama aracı olarak 3 bölümden oluşan bir anket formu kullanılmıştır.
Anket formunda katılımcıların demografik bilgilerini, özçekim yapma ve bunu
sosyal ağlarda paylaşma nedenlerini belirleme amaçlı çoktan seçmeli sorular yer
alırken; kullanıcıların özçekim yapmama nedenlerini belirlemede açık uçlu soruya
yer verilmiştir. Nicel ve nitel yöntemlerin birlikte işe koşulduğu araştırmada nicel
verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerden faydalanılmıştır. Nitel veriler
betimsel analizle yorumlanarak kategoriler haline getirilmiştir. Bu bağlamda
elde edilen verilere göre kullanıcıların en fazla özçekim yapma nedeni farklı yüz
ifadeleriyle kendini göstermek ve böylece eğlenmek; özçekim yapmama nedenleri
ise sahip olunan imajı koruma, izlenimleri inceleme /başkalarını nasıl gördüğü,
sistemi eleştirme, toplumsal ahlaka aykırı bulma olarak gruplandırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | November 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |