Research Article
BibTex RIS Cite

Effective Factors on Determining the Voting Preferences of Voters and the Effect of Candidate Image on this Process: 31 March 2019 Sivas Local Elections Example

Year 2021, , 129 - 152, 29.01.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.789797

Abstract

In the study, the dominant factors were examined by looking at factors that affect voter
behavior. On March 31, 2019, in Sivas Elections, the attitudes of the voters towards the
candidates were evaluated with the survey method. The study was created with 537
randomly selected people. The survey application started on April 5, 2019, and was
completed on April 30, 2019. In the first part, 20 questions prepared with a five-point
Likert scale were asked to the subjects selected by simple random sampling method.
In the second part, questions were directed to determine the political attitudes and
behaviors and in the third part to understand the knowledge levels of individuals on
political issues, and in the fourth part, to determine the demographic characteristics of
the participants. In terms of candidate image, it is aimed to measure the effects of factors
such as political party, the environment of the candidate, political conjuncture, and media
on voter decisions. According to obtained results, the level of determining decisions
under the influence of family and social environment varies according to the ages. One
of the striking findings is the decreasing effect of traditional media products such as
newspapers and radio on voter choice compared to social media.

References

  • Aydın, K., & Özbek, V. (2004). Ailenin seçmen davranışları üzerindeki etkisi. Kocaeli Ünivresitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 144-167.
  • Balcı, Ş. (2003). Politik kampanyalarda imaj. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 153-162.
  • Baltacı, C., & Eke, E. (2012). Siyasal propaganda araçlarının seçmen davranışı üzerindeki etkisine yönelik seçmen algısı: Isparta örnek olayı. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 115-126.
  • Baudrillard, J. (2006). Sessiz yığınların gölgesinde toplumsalın sökümü. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: DoğuBatı.
  • Bülbül, A. R. (2004). Halkla ilişkiler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Çobanoğlu, Ş. (2007). Suskunluk sarmalı ve siyasal iletişim. İstanbul: Fide Yayınları.
  • Çukurçayır, M. A. (2012). Siyasal katılma ve yerel demokrasi. Konya: Çizgi Kİtapevi.
  • Damlapınar , Z., & Balcı , Ş. (2014). Seçimler, adaylar, imajlar. Konya: Literatürk Academy.
  • Doğan, A., & Göker, G. (2010). Yerel seçimlerde seçmen tercihi: 29 Mart yerel seçimleri Elazığ seçmeni örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 159-187.
  • Doğan, A. (2017). Türkiye’de siyasal iletişim ve siyasal davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dursun, D. (2016). Siyaset bilmi. İstanbul: Beta Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Dursunoğlu, İ. (2017). Sosyal medya ve siyasal davranış ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadir ve İdari Bilimler Dergisi, 1579-1585.
  • Gencer, Z. T. (2020). Kurumlarda sürekliliğin sağlanması açısından kurumsal iletişimin rolü. Z. T. Gencer içinde, Kurumsal İletişimin El Kitabı (s. 349-363). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Hacker, K. l., Walter R. Zakahi, M. J., & McQuitty, S. (2000). Components of candidate ımages: Statistical analysis of the ıssue-persone dichotomy ın the presidential campaign of 1996. Communication Monographs, 227-238.
  • Heywood, A. (2018). Siyaset teorisine giriş. (H. M. Köse, Çev.) İstanbul: Küre Yayınları.
  • Kalender, A. (2000). Siyasal iletişim seçme ve ikna stratejileri. Konya: Çizgi Yayınevi.
  • Kaya, K. (2011). Akademisyenlerin gözüyle Türkiye’de din-siyaset ilişkisi (Süleyman Demirel Üniversitesi örneği). Isparta: Fakülte Kitapevi.
  • Kışlalı, A. T. (2018). Siyaset bilimi. İstanbul: İmge Yayını.
  • Köni, H. S. (1982). Genel sistem kuramı ve uluslararası sisyasal örgütlerde karar verme. Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi.
  • Lilleker, D. G. (2006). Key concepts in political communication. London: Great Briain.
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ankara: Ayraç Kitabevi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla ilişkiler nedir? İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Russell, B. (2014). İktidar. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • TDK. (2009). Türkçe sözlük. (Ş. H. Akalın, Dü.) Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınlar.
  • Tokgöz, O. (2010). Seçimler, siyasal reklamlar ve siyasal iletişim.
  • Toprak, Z. (2011). Yerel yönetimlerde başkanın politik lider rolü. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 299-316.
  • Türkkahraman, M. (2004). Günümüzün büyüsü imaj ve gerçek hayat. Sosyoloji Konferansları (s. 1-14). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Ural, M. (2002, Kasım 02). Kampanyaların anatomisi. Radikal.
  • Williams, R. (2007). Anahtar sözcükler. İstanbul: İletişim Yayınları.

Seçmenlerin Oy Tercihlerinin Belirlenmesinde Etkili Faktörler ve Aday İmajının Bu Süreçteki Etkisi: 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Sivas Örneği

Year 2021, , 129 - 152, 29.01.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.789797

Abstract

Çalışmada seçmen davranışlarında etkili olan faktörlere bakılarak bu tutumun
şekillenmesinde başat etkenler incelenmiştir. 31 Mart 2019 Sivas Seçimlerinde seçmenin
adaylara karşı olan tutumları nitel araştırma yöntemlerinden anket yöntemi ile
değerlendirilmiştir. Çalışmada Sivas ilinde rastgele seçilen 537 kişiyle oluşturulmuştur.
Anket uygulamasına 5 Nisan tarihinde başlamış 30 Nisan 2019 tarihinde tamamlanmıştır.
Basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen deneklere ilk bölümde beşli likert ölçeği ile
hazırlanmış 20 adet soru sorulmuştur. İkinci bölümünde çalışmaya katılanların siyasal
tutum ve davranışlarının belirlenmesine yönelik sorular yönetilmiştir. Anketin üçüncü
bölümünde bireylerin siyasal konulardaki bilgi düzeylerini anlamak için hazırlanan
sorular sorulmuş olup, dördüncü bölümde ise katılımcıların demografik özelliklerini
saptamak amacıyla kişisel sorulara yer verilmiştir. Çalışmada adayı imajı özelinde; adayın
siyasi partisi, adayın mensup olduğu çevre, siyasi konjonktür, medya gibi faktörlerin
seçmen kararlarına etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre,
katılımcıların aile ve sosyal çevrelerinin etkisi altında kararlarını belirleme düzeyleri
yaşlara göre değişmektedir. Araştırmada dikkat çekici bulgulardan biri de gazete, radyo
gibi geleneksel medya ürünlerinin sosyal medyaya nazaran seçmen tercihinde azalan
etkisidir.

References

  • Aydın, K., & Özbek, V. (2004). Ailenin seçmen davranışları üzerindeki etkisi. Kocaeli Ünivresitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 144-167.
  • Balcı, Ş. (2003). Politik kampanyalarda imaj. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 153-162.
  • Baltacı, C., & Eke, E. (2012). Siyasal propaganda araçlarının seçmen davranışı üzerindeki etkisine yönelik seçmen algısı: Isparta örnek olayı. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 115-126.
  • Baudrillard, J. (2006). Sessiz yığınların gölgesinde toplumsalın sökümü. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: DoğuBatı.
  • Bülbül, A. R. (2004). Halkla ilişkiler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Çobanoğlu, Ş. (2007). Suskunluk sarmalı ve siyasal iletişim. İstanbul: Fide Yayınları.
  • Çukurçayır, M. A. (2012). Siyasal katılma ve yerel demokrasi. Konya: Çizgi Kİtapevi.
  • Damlapınar , Z., & Balcı , Ş. (2014). Seçimler, adaylar, imajlar. Konya: Literatürk Academy.
  • Doğan, A., & Göker, G. (2010). Yerel seçimlerde seçmen tercihi: 29 Mart yerel seçimleri Elazığ seçmeni örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 159-187.
  • Doğan, A. (2017). Türkiye’de siyasal iletişim ve siyasal davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dursun, D. (2016). Siyaset bilmi. İstanbul: Beta Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Dursunoğlu, İ. (2017). Sosyal medya ve siyasal davranış ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadir ve İdari Bilimler Dergisi, 1579-1585.
  • Gencer, Z. T. (2020). Kurumlarda sürekliliğin sağlanması açısından kurumsal iletişimin rolü. Z. T. Gencer içinde, Kurumsal İletişimin El Kitabı (s. 349-363). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Hacker, K. l., Walter R. Zakahi, M. J., & McQuitty, S. (2000). Components of candidate ımages: Statistical analysis of the ıssue-persone dichotomy ın the presidential campaign of 1996. Communication Monographs, 227-238.
  • Heywood, A. (2018). Siyaset teorisine giriş. (H. M. Köse, Çev.) İstanbul: Küre Yayınları.
  • Kalender, A. (2000). Siyasal iletişim seçme ve ikna stratejileri. Konya: Çizgi Yayınevi.
  • Kaya, K. (2011). Akademisyenlerin gözüyle Türkiye’de din-siyaset ilişkisi (Süleyman Demirel Üniversitesi örneği). Isparta: Fakülte Kitapevi.
  • Kışlalı, A. T. (2018). Siyaset bilimi. İstanbul: İmge Yayını.
  • Köni, H. S. (1982). Genel sistem kuramı ve uluslararası sisyasal örgütlerde karar verme. Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi.
  • Lilleker, D. G. (2006). Key concepts in political communication. London: Great Briain.
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ankara: Ayraç Kitabevi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla ilişkiler nedir? İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Russell, B. (2014). İktidar. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • TDK. (2009). Türkçe sözlük. (Ş. H. Akalın, Dü.) Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınlar.
  • Tokgöz, O. (2010). Seçimler, siyasal reklamlar ve siyasal iletişim.
  • Toprak, Z. (2011). Yerel yönetimlerde başkanın politik lider rolü. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 299-316.
  • Türkkahraman, M. (2004). Günümüzün büyüsü imaj ve gerçek hayat. Sosyoloji Konferansları (s. 1-14). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Ural, M. (2002, Kasım 02). Kampanyaların anatomisi. Radikal.
  • Williams, R. (2007). Anahtar sözcükler. İstanbul: İletişim Yayınları.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Onur Taydaş 0000-0002-5068-8988

Publication Date January 29, 2021
Submission Date September 3, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Taydaş, O. (2021). Seçmenlerin Oy Tercihlerinin Belirlenmesinde Etkili Faktörler ve Aday İmajının Bu Süreçteki Etkisi: 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Sivas Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 8(1), 129-152. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.789797