With the development and spread of communication technologies, digital media has
been used as an effective tool in the promotion of museums, which are the areas
where cultural heritage is exhibited. The virtual environment has provided great
opportunities and opportunities for museums to share cultural heritage. Today,
many museums benefit from the opportunities and opportunities of the virtual
environment, provide visitors and potential visitors both the current data flow about
the museum and provide various opportunities for the visitors. Thus, they contribute
to cultural marketing by promoting their museums and produce virtual cultural
content. Websites play an important role in digital media marketing. The websites
of the museums, which give importance to online marketing strategies, provide
very useful opportunities for the visitors. In this study, it was investigated are the
museums’ websites in Turkey whether successful in some specified criteria. In this
context, the websites of the most visited museums of the world have been examined
and a sample model has been created from the sum of the useful applications that
these sites provide to their visitors. These applications were evaluated as the criteria
of the sample model. The world’s most visited five museums (Louvre Museum, The
National Museum Of China, National Air and Space Musuem, Metropolitan Museum
of Art, Vatican Museums) with Turkey’s most visited top three museums (Konya
Mevlana Museum, Istanbul Topkapi Palace Museum and Istanbul Hagia Sophia
Museum were evaluated according to these criteria. According to the survey, three
of Turkey’s most visited museum of websites have been unsuccessful in the same
subjects. The Louvre Museum’s official website is the most successful web page
according to the evaluation criteria.
İletişim teknolojilerinin gelişmesi ve yaygınlaşmasıyla birlikte, dijital medya kültürel
mirasın sergilendiği alanlar olan müzelerin tanıtımlarında etkin bir araç olarak
kullanılmaya başlanmıştır. Sanal ortamın kültürel mirasları paylaşmaya olanak
tanıması, müzelere çok büyük fırsat ve olanaklar sunmuştur. Günümüzde pek çok müze,
sanal ortamın fırsat ve olanaklarından faydalanarak, ziyaretçilerine ya da potansiyel
ziyaretçilerine müze hakkında hem güncel veri akışı sağlamakta hem de ziyaretçilere
yönelik çeşitli imkânlar sağlamaktadır. Böylece, hem müzelerinin tanıtımlarını
yaparak kültür pazarlamasına katkı yapmakta hem de sanal kültürel içerik üretimi
yapmaktadırlar. Web siteleri, dijital medya pazarlamasında önemli bir rol oynamaktadır.
Çevrimiçi pazarlama stratejilerine önem veren müzelerin web siteleri, ziyaretçiler için
oldukça kullanışlı imkânlar sağlamaktadırlar. Bu araştırmada, Türkiye’deki müzelerin
web sitelerinin belirlenen belli başlı kriterler konusunda başarılı olup olmadığı
sorusuna yanıt aranmıştır. Bu doğrultuda, dünyanın en çok ziyaret edilen müzelerinin
web siteleri incelenmiş ve bu sitelerin ziyaretçilerine sağladığı kullanışlı uygulamaların
toplamından bir örnek model ortaya çıkarılmıştır. Bu uygulamalar örnek modelin
kriterleri olarak değerlendirilmiştir. Dünyanın en çok ziyaret edilen beş müzesi (Louvre
Müzesi, Ulusal Çin Müzesi, Havacılık ve Uzay Müzesi, Metropolitan Sanat Müzesi,
Vatican Müzeleri) ile Türkiye’nin en çok ziyaret edilen ilk üç müzesi (Konya Mevlana
Müzesi, İstanbul Topkapı Sarayı Müzesi ve İstanbul Ayasofya Müzesi) bu kriterlere göre
değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre, örneklemde incelenen Türkiye’nin en
çok ziyaret edilen üç müzesinin web sitelerinin aynı kriterleri sağlamadığı görülmüştür.
Ayrıca, değerlendirilen ölçütlere göre, Louvre Müzesi’nin resmi web sayfasının en
başarılı web sayfası olduğu görülmüştür. Türkiye’deki en çok ziyaret edilen üç müzenin
resmi web sayfalarının ise Louvre Müzesi’sinin ziyaretçilerine dijital olarak sağladığı
pek çok imkânı sağlamadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | November 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |