Beden maddi bir varoluş olması anlamında bireysel olduğu kadar kamusaldır. Dolayısıyla
toplumsal pratiklerden, kültürel kodlardan, tarihsel dönüşümlerden, söylemlerden
bağımsız değildir. Bu nedenle bedenin iktidar ilişkileri tarafından tarihsel olarak nasıl
denetlendiğini, gözetlendiğini ve terbiye edildiğini irdelemek önemlidir. Hıristiyanlığın
pastoral iktidarı ile Modernitenin rasyonel iktidarının ardından beden günümüzde
sağlık, estetik, moda, medya gibi çeşitli endüstrilerin müdahale ve tahakküm alanı
haline gelmiştir. Küresel kapitalizm ve post-modern tüketim kültürü ile oluşturulan bu
yeni iktidar mekanizması, bedeni ideal olması için zorlamakta ve idealin dışında kalan
her bedeni sarmalamaktadır. Ancak bu durum ideale karşı mücadele pratiklerini de
gündeme getirmektedir. Özellikle yeni medyanın etkileşimli ve kullanıcı odaklı yapısı
bireylerin içerik üretebilmelerine ve bu içerikleri kamusal alana yayabilmelerine olanak
sağlamaktadır. Bu çalışmada, öncelikle beden-iktidar ilişkisi ve tüketim kültürünün
ideal beden tasarımı kuramsal düzlemde tartışılmıştır. Ardından dünyada ve Türkiye’de
özellikle kadın aktivistlerce ideal beden tasarımına karşı bir mücadele olarak yeni
medyada yayılan Beden Olumlama Hareketi incelenmiştir. Son olarak, iktidar ilişkileri
ile bireylerin anlamlandırma pratikleri arasındaki etkileşimi sorgulamak amacıyla bir
alımlama analizi yapılmıştır. Bu kapsamda Ondokuz Mayıs ile Gazi üniversitelerinin
İletişim Bilimleri ve Kadın Çalışmaları alanlarında yüksek lisans yapan öğrencilerine
İdeal Bedene Ulaşmak başlıklı Youtube videosu izletilerek Beden Olumlama Hareketi’nin
nasıl alımlandığı incelenmiştir.
Body, taken as the meaning of a material being, is not only personal but public.
Therefore, it is not independent of social practices, cultural codes, historical
transformations, discourses. Thus, questioning how the body is controlled, watched
and disciplined by the power relations is important. Following the pastoral power
of Christianity and rational power of Modernism, today body has become the area of
intervention and domination of several industries such as health, aesthetics, fashion
and media. The current power mechanism produced by global capitalism and postmodern consumption culture enforces the body to become ideal and this ideal body
design wraps all the non-ideal bodies. However, this situation revives the struggle
practices against the ideal. Especially the interactive and user-focused structure
of the new media enables individuals to produce contents and convey them to the
public area. In the current study, primarily the body-power relations and ideal body
design of the consumption culture were discussed on a theoretical context. Then,
the Body Positive Movement, which has been propagated through the new media
particularly by the woman activists in Turkey and in the World as a struggle against
the ideal body design, was examined. Finally, a reception analysis questioning the
interaction between power relations and signification practices of the individuals
was performed. Reception of Body Positive Movement by postgraduate (MSc)
students in the areas of Communication Sciences and Women Studies at Ondokuz
Mayıs and Gazi Universities was examined, after having the students watched a
video entitled Achieving an Ideal Body.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Presented Proceeedings |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | November 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |