It is possible to define crowdfunding ecosystem as a production - communication
- consumption network structure that is shaped between entrepreneurs, angel
investors, sponsors, crowdfunding websites, technoparks, hobbyists and online
technology followers. Since many stakeholders are affected by the same interaction,
the ecosystem is thought to naturally create a democratic environment of
communication and interaction. Thanks to the ecosystem; entrepreneurs are able
to deliver their projects to the level of production, distribution and to a brand value
with an institutional scale, without being subject to the orientation of any effective
capital. Thus, democratic and open production cycle environment is created. In the
context of these structural features, the websites have a special importance where the
crowdfunding projects are presented to the relevant stakeholders and an interactive
communication environment with these stakeholders are created. Therefore, the
presence of showing audiences funding websites in Turkey (bulusum, crowdfon,
fongogo and arıkovanı) are measured at the level of user interaction and usability
with the web usability scale (Web Usability Scale) where adapted from the system
usability scale (System Usability Scale) and visual communication design properties
are evaluated (n = 10) with design evaluation template (DET) which created
especially for this research. Thus, the extent to which these communication bridges,
which are the only channels in which crowdfunding projects can be presented to
the relevant stakeholders, are able to fulfill their responsibility for interaction, the
context of usability function and visual communication design standards are put
together for the first time.
Crowdfunding Ecosystem Design Evaluation Template Interaction Design Public Sphere Sharing Economy System Usability Scale User Experience Usability Web Usability Scale
Kitle fonlama ekosistemini; girişimciler, melek yatırımcılar, sponsorlar, kitle fonlama
web siteleri, teknoparklar, hobiciler ve çevrimiçi teknoloji takipçileri arasında
şekillenen bir üretim-iletişim-tüketim ağı yapısı olarak tanımlamak mümkündür.
Çok sayıda paydaşın aynı etkileşim kurgusu dahilinde etkilenmesi söz konusu olduğu
için, ekosistemin doğal olarak demokratik bir iletişim ve etkileşim ortamı yarattığı
düşünülmektedir. Ekosistem sayesinde; girişimciler herhangi bir etkin sermayenin
yönlendirmesine maruz kalmadan, projelerini üretim ve dağıtım düzeyine, kurumsal
bir ölçeğe sahip bir marka değerine ulaştırabilmeleri mümkün olmaktadır. Böylelikle
oldukça demokratik ve açık bir üretim döngüsü ortamı yaratılmaktadır. Bu yapısal
özellikler bağlamında, kitle fonlama projelerinin bütçesel anlamda kaynaklanması
için ilgili paydaşlara sunulduğu ve bu paydaşlar ile etkileşimli bir iletişim ortamının
yaratıldığı web siteleri de özel bir önem kazanmaktadır. Bu nedenle, Türkiye’de
varlık gösteren kitle fonlama web siteleri (buluşum, crowdfon, fongogo ve arıkovanı)
sistem kullanılabilirlik ölçeğinden (System Usability Scale) adapte edilen web
kullanılabilirlik ölçeği (Web Usability Scale) ile kullanıcı etkileşimi ve kullanılabilirlik
düzeyinde ölçümlenmekte ve çalışma özelinde yaratılan tasarım değerlendirme
şablonu (TDŞ) ile görsel iletişim tasarımı özellikleri üzerinden değerlendirilmektedir
(n=10). Böylelikle kitle fonlama projelerinin ilgili paydaşlara sunulabildiği tek
kanal olan bu iletişim köprülerinin, üzerlerine düşen etkileşim sorumluluğunu ne
ölçüde yerine getirebildikleri, kullanılabilirlik fonksiyonu ile görsel iletişim tasarımı
standartları bağlamı ilk kez bir araya getirilerek tartışmaya sunulmaktadır.
Etkileşim Tasarımı Kamusal Alan Kitle Fonlama Ekosistemi Kullanıcı Deneyimi Kullanılabilirlik Paylaşım Ekonomisi Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği Tasarım Değerlendirme Şablonu Web Kullanılabilirlik Ölçeği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | December 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |