Başarılı bir ülke markasının oluşturulması, ülkeye ekonomik yönden çeşitli
katkılarda bulunmaktadır. Güçlü bir ülke markası tasarlamak için pek çok teşvik
vardır ve bunların hepsi de ülke vatandaşlarının refahı için elzemdir. Ülke
markalaşması o ülkenin kentleri, ünlü kişi ya da grupları, televizyon programları,
önemli kültürel miras ya da doğal güzellikleri, yiyecek ya da içecekleri ya da davranış
kalıpları gibi çeşitli unsurlar temel alınarak oluşturulabilmektedir. Bir ülkenin
markalaşması sürecinde o ülkeye ait kişilik özellikleri önemlidir. Marka kişiliği
kavramı, temelde markaya atfedilen insani özellikleri tanımlamaktadır. Marka
kişiliği hakkındaki ilk bilgiler; markanın isminden, logosundan, ambleminden,
seçtiği renklerden yani görünüşünden, diğer bir deyişle kurumsal kimliğinden elde
edilmektedir. Bu ilk görünüş markanın genç-olgun, sıcak-soğuk, dinamik-statik,
yenilikçi-gelenekçi, seçkin- sıradan, dişi-erkek, koruyucu-asi, yerel-evrensel vb.
çeşitli bilgiler verir. Aynı zamanda markanın değerini ve tarzını anlatır. Bu bağlamda,
makale Türkiye’nin markalaşma sürecinde kullandığı tanıtım filmleri aracılığıyla
nasıl bir marka kişiliği yansıttığının ortaya koyulması amacını taşımaktadır.
Araştırma kapsamında Türkiye’nin markalaşması sürecinde “Home of Turkey”
sloganıyla yayınlanan ülke tanıtım filmleri incelenmiş olup bu filmler içerik analizi
tekniği ile çözümlenmiştir. Türkiye’nin marka kişiliği bulgularına bakıldığında neşeli
ve çekici kişilik unsurlarının öne çıktığını görmekle beraber, filmlerin coşkulu ve
heyecanlı bir kişiliği yansıtmaya odaklandığı saptanmıştır. Bu bağlamda bu çalışma
Türkiye’nin marka kişilik analizini yapmayı ve Türkiye’nin gelecek dönemlere
yönelik marka stratejilerinin tasarlanmasına katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Creating a successful country brand makes various economic contributions to a
country. There are lots of incentives for designing a strong country brand and all of
these contribute to the wealth of country’s citizens. Country brand may be developed
based on various aspects of the cities of that country such as celebrities or famous
groups, television programs, important cultural heritages and natural beauties,
foods, drinks or behavioural patterns. The personality portrayed is important in a
country’s branding process. The concept of brand personality basically defines the
human features attributed to a brand. The first information about brand personality;
the name, logo, emblem of the brand, the colors it chooses, ie appearance, in other
words corporate identity is obtained from. This first appearance of the brand’s
young-mature, hot-cold, dynamic-static, innovative-traditionalist, elite-ordinary,
female-male, protective-rebel, local-universal etc. provides various information.
Also tells the value and style of the brand. In this context, the article aims to present
how a brand personality is portrayed through the promotion films Turkey uses
in branding process. Within the scope of the research, country promotion films,
which are published with the slogan “Home of Turkey” in the branding process of
Turkey, were investigated with content analysis method. As far as findings related to
Turkey’s brand personality are concerned, while attractive personality aspects were
found to come to the forefront, it was determined that the focus is on portraying an
enthusiastic and excited personality. In this context, this study aims to analyze the
brand personality of Turkey and contibute into the design of its brand strategies
towards the next periods of Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | March 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |