Cinematography as a way of expression in modern times transforms the responses (reflections) of life within a specific style (parlance). In the course in which cinematography gained its artistic quality the relation between spatial design and cinematographic elements played a prominent role. Direct and induced relations between human life and space take its place also in the fictive world of films and bring in new and semantic different dimensions to the narrative. Hence the space passing beyond being background of films becomes one of the decisive, router basic elements on persons and cases (events). The variations shown in meaning attributed to space and the density of space processing is natural. The importance and form of the space design is related to the priorities of the director. In this study, it is examined that how the fictive world formed by sigle-set/limited space carved out the cinematographic expression through two Turkish film. The analyzed films are Umit Unal’s ‘Pomegranate/Nar’ and Reis Celik’s ‘Night of Slience/LalGece’.
Cinema narrative expression place single-set productions ‘Pomegranate’ film ‘Night of Silence’ film
Sinema, modern zamanların bir anlatı türü olarak hayatın yansımasını kendine özgü bir‘dil' içinde ifadeye dönüştürmektedir. Sinemanın sanat niteliği kazanma sürecinde, mekânsal tasarım ile sinematografik öğelerin anlatımsal ilişkisi önemli bir rol oynamıştır. İnsan yaşamıyla mekân arasındaki dolaysız ve nedenli bağıntılar, filmlerin kurgusal dünyasında da yerini almakta ve öyküye anlamsal farklı ve yeni boyutlar kazandırmaktadır. Bunun sonucu olarak da mekân, filmlerde fon olmaktan öteye geçerek olay ve kişiler üzerinde, belirleyici, yönlendirici temel unsurlarından biri haline gelebilmektedir. Mekâna yüklenen anlamların ve mekânın işlenişindeki yoğunluğun her filmde farklılık göstermesi doğaldır. Mekân tasarımının film içindeki önemi ve aldığı şekil, yönetmenin öncelemeleri ile ilgilidir. Bu çalışmada ‘tek/kısıtlı' mekânla oluşturulan kurgusal dünyanın, sinemasal anlatımı nasıl biçimlendirildiği, iki Türk filmi üzerinden irdelenmektedir. Çözümlemesi yapılan anlatımlar Ümit Ünal'ın ‘Nar' ve Reis Çelik'in ‘Lal Gece' adlı filmleridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 12, 2014 |
Submission Date | October 25, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 4 |