Research Article
BibTex RIS Cite

Gazetecilik Öğrencilerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Metaforik Algıları

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 139 - 157, 30.01.2025

Abstract

Bu araştırma, geleceğin gazeteci adayı olan gazetecilik bölümü öğrencilerinin “gazetecilik” kavramına ilişkin fikirlerini metafor yoluyla ortaya çıkarmak ve öğrencilerin gazetecilik mesleğine bakış açılarının yanı sıra mesleği nasıl algıladıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023-2024 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Aksaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 101 gazeteci adayından oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş ve çalışmanın uygunluğu açısından olgu bilim deseni kullanılırken, verilerin analizinde ise nitel araştırma desenine uygun olarak içerik analizinden yararlanılmıştır. Bahsi geçen 101 kişiyle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış anket tekniği ile toplanmıştır. Adaylardan ürettikleri metaforları açıklamaları, verilen anket sorusunda belirtilmiştir. Çalışmada, gazetecilik kavramına ilişkin ortaya çıkan metaforlar olumlu, olumsuz ve hem olumlu hem de olumsuz olarak üç kategoriye ayrılmıştır. Çalışma ikinci olarak Lakoff ve Johnson’un metafor sınıflandırması olan ontolojik, yönelim ve yapısal metafor teorisi çerçevesinde incelenmiştir. Araştırma sonucunda ontolojik metaforlara rastlanırken yönelim ve yapısal metafora rastlanmamıştır. Adaylar tarafından belirtilen metaforlar sınıf, yaş ve cinsiyet dağılımına göre olumlu, olumsuz veya hem olumlu hem de olumsuz sonuçlar çıkmasına rağmen verilerin genel değerlendirmesinde öğrencilerin mesleklerine karşı daha olumlu bir tutum içinde oldukları sonunca varılmıştır.

Ethical Statement

“Gazetecilik Öğrencilerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Metaforik Algıları” başlıklı 2023/04-09 protokol numaralı başvuru 20.06.2023 tarihli toplantıda kurulumuz tarafından incelenmiş, Üniversitemiz İnsan Araştırmaları Etik Kurulu Yönergesi’nde belirtilen etik ilkelere uygun olduğuna toplantıya katılan üyelerin oy birliği ile karar verilmiştir. dosyalar kısmına ek şekilde yüklenmiştir.

References

  • Aksan, D. (1999). Türkçenin zenginlikleri incelikleri. Bilgi Yayınevi.
  • Ang, S. H., & Lim, E. A. C. (2006). The influence of metaphors and product type on brand personality perceptions and attitudes. Journal of Advertising, 35(2), 39-53. https://doi.org/10.1080/00913367.2006.10639226
  • Black, M. (1993). More about method. Dialectica, 31(4), 431-457.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. bs). Pegem Yayınları.
  • Charteris, J. (2004). Corpus approaches to critical metaphor analysis. Palgrave Macmillan.
  • Clarken, R. (1997). Five metaphors for reducators. American Educational Research Association.
  • Cohen, T. (1979). Metaphor and the cultivation of intimacy. İçinde S. Sacks (Ed.), On metaphor (ss. 1-10). Il: University Of Chicago Press.
  • Demir, C., & Karakaş, Ö. Y. (2019). Türkçede metaforlar ve metaforik anlatımlar. yon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 1085-1096.
  • Dobrić, N. (2010). Theory of names and cognitive linguistics the case of the metaphor. Fılozofıja Društvo, 135‐147.
  • Erdem, M. (2007). Kültürel dilbilimi ve türkmen türkçesinde deyim aktarmaları (metaphor) üzerine. 1, 539-550.
  • Geray, H. (2017). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Ütopya Yayınevi.
  • Gitelman, L. (2017). Keywords for media studies (new media). New York University Press.
  • Gliner, J., Morgan, G., & Leech, N. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri (desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım) (S. Turan, Çev.; 2. bs). Nobel Yayınları.
  • Goatly, A. (1997). The language of metaphor. Routledge.
  • Hanne, M., & Kaal, A. A. (2019). Narrative and metaphor in education look both ways. Oxon Routledge.
  • Kalafat, Ş. (2018). Kültürel bellek metaforu olarak derleme sözlüğü’ndeki gökkuşağı adları. Opus–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 11143-11166. https://doi.org/10.26466/Opus.460117
  • Kövecses, Z. (2017). Conceptual metaphor theory. İçinde E. Semino & Z. Demjén (Ed.), Routledge handbook of metaphor. Routledge.
  • Lakoff, G. (1992). The contemporary theory of metaphor. İçinde Metaphor and thought. Cambridge University Press.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Conceptual mmetaphor in everyday language. The Journal of Philosophy, 77(8), 453-486. https://doi.org/10.2307/2025464
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind & its challenge to western thought. Basic Books.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2010). Metaforlar (hayat, anlam ve dil) (G. Y. Demir, Çev.). Paradigma Yayınları.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and Images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. https://doi.org/10.1080/00228958.2005.10532066
  • Mahaffy, P. (2006). Moving chemistry education into 3D: a tetrahedral metaphor for understanding chemistry. Journal Of Chemical Education, 83(1), 49-55.
  • Mcglone, M. (2007). What is the explanatory value of a conceptual metaphor? Language & Communication, 27, 109-126.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Milner, R. M. (2014). Spreadable media: Creating value and meaning in a networked culture. European Journal of Communication, 29(6), 751-754. https://doi.org/10.1177/0267323114545850c
  • Pettıt, P. (1985). The demarcatıon of metaphor. Language& Communication, 2, 1-12.
  • Ricoeur, P. (2007). Yorum teorisi söylem ve artı anlam (Y. Demir, Çev.). Paradigma Yayıncılık.
  • Rupnow, R., & Randazzo, B. (2024). Abstract algebra students’ conceptual metaphors for isomorphism and homomorphism. The Journal of Mathematical Behavior, 75, 101173. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2024.101173
  • Seıtz, J. A. (1997). Nonverbal metaphor: A review of theories and evidence. Genetic, Social And General Psychology Monographs, 124(1).
  • Sharifian, F. (2017). Cultural linguistics. Amsterdam.
  • Tepebaşılı, F. (2013). Metafor yazıları. Çizgi Yayınevi.
  • Willox, A. C., Harper, S. L., Bridger, D., Morton, S., Orbach, A., & Sarapura, S. (2010). Co-creating metaphor in the classroom for deeper learning: Graduate student reflections. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(1), 71-79.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs). Seçkin Yayınları.

Journalism Students' Metaphorical Perceptions of Their Professions

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 139 - 157, 30.01.2025

Abstract

This research was conducted in order to reveal the ideas of journalism department students, who are future journalists, about the concept of “journalism” through metaphors and to determine how students perceive the profession as well as their perspectives on the journalism profession. The study group of the research consists of 101 journalism students studying in the first, second, third and fourth grades of Aksaray University, Faculty of Communication, Department of Journalism in the spring semester of the 2023-2024 academic year. Qualitative research method was preferred in the study and phenomenology design was used in terms of the suitability of the study, while content analysis was used in the analysis of the data in accordance with the qualitative research design. Face-to-face interviews were conducted with 101 people. The research data were collected through a semi-structured questionnaire. The candidates were asked to explain the metaphors they produced in the questionnaire. In the study, the metaphors about the concept of journalism were divided into three categories: positive, negative and both positive and negative. Secondly, the study was analyzed within the framework of Lakoff and Johnson's metaphor classification: ontological, orientation and structural metaphor theory. As a result of the research, while ontological metaphors were encountered, orientation and structural metaphors were not encountered. Although the metaphors stated by the candidates showed positive, negative or both positive and negative results according to the class, age and gender distribution, it was concluded that the students had a more positive attitude towards their professions in the general evaluation of the data.

Ethical Statement

The application with the protocol number 2023/04-09 titled "Journalism Students' Metaphorical Perceptions of Their Professions" was examined by our board at the meeting dated 20.06.2023, and our University It was unanimously decided by the members participating in the meeting that it complies with the ethical principles specified in the Human Research Ethics Committee Directive. uploaded as an attachment to the files section.

References

  • Aksan, D. (1999). Türkçenin zenginlikleri incelikleri. Bilgi Yayınevi.
  • Ang, S. H., & Lim, E. A. C. (2006). The influence of metaphors and product type on brand personality perceptions and attitudes. Journal of Advertising, 35(2), 39-53. https://doi.org/10.1080/00913367.2006.10639226
  • Black, M. (1993). More about method. Dialectica, 31(4), 431-457.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. bs). Pegem Yayınları.
  • Charteris, J. (2004). Corpus approaches to critical metaphor analysis. Palgrave Macmillan.
  • Clarken, R. (1997). Five metaphors for reducators. American Educational Research Association.
  • Cohen, T. (1979). Metaphor and the cultivation of intimacy. İçinde S. Sacks (Ed.), On metaphor (ss. 1-10). Il: University Of Chicago Press.
  • Demir, C., & Karakaş, Ö. Y. (2019). Türkçede metaforlar ve metaforik anlatımlar. yon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4), 1085-1096.
  • Dobrić, N. (2010). Theory of names and cognitive linguistics the case of the metaphor. Fılozofıja Društvo, 135‐147.
  • Erdem, M. (2007). Kültürel dilbilimi ve türkmen türkçesinde deyim aktarmaları (metaphor) üzerine. 1, 539-550.
  • Geray, H. (2017). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Ütopya Yayınevi.
  • Gitelman, L. (2017). Keywords for media studies (new media). New York University Press.
  • Gliner, J., Morgan, G., & Leech, N. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri (desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım) (S. Turan, Çev.; 2. bs). Nobel Yayınları.
  • Goatly, A. (1997). The language of metaphor. Routledge.
  • Hanne, M., & Kaal, A. A. (2019). Narrative and metaphor in education look both ways. Oxon Routledge.
  • Kalafat, Ş. (2018). Kültürel bellek metaforu olarak derleme sözlüğü’ndeki gökkuşağı adları. Opus–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 11143-11166. https://doi.org/10.26466/Opus.460117
  • Kövecses, Z. (2017). Conceptual metaphor theory. İçinde E. Semino & Z. Demjén (Ed.), Routledge handbook of metaphor. Routledge.
  • Lakoff, G. (1992). The contemporary theory of metaphor. İçinde Metaphor and thought. Cambridge University Press.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Conceptual mmetaphor in everyday language. The Journal of Philosophy, 77(8), 453-486. https://doi.org/10.2307/2025464
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind & its challenge to western thought. Basic Books.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2010). Metaforlar (hayat, anlam ve dil) (G. Y. Demir, Çev.). Paradigma Yayınları.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and Images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. https://doi.org/10.1080/00228958.2005.10532066
  • Mahaffy, P. (2006). Moving chemistry education into 3D: a tetrahedral metaphor for understanding chemistry. Journal Of Chemical Education, 83(1), 49-55.
  • Mcglone, M. (2007). What is the explanatory value of a conceptual metaphor? Language & Communication, 27, 109-126.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Milner, R. M. (2014). Spreadable media: Creating value and meaning in a networked culture. European Journal of Communication, 29(6), 751-754. https://doi.org/10.1177/0267323114545850c
  • Pettıt, P. (1985). The demarcatıon of metaphor. Language& Communication, 2, 1-12.
  • Ricoeur, P. (2007). Yorum teorisi söylem ve artı anlam (Y. Demir, Çev.). Paradigma Yayıncılık.
  • Rupnow, R., & Randazzo, B. (2024). Abstract algebra students’ conceptual metaphors for isomorphism and homomorphism. The Journal of Mathematical Behavior, 75, 101173. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2024.101173
  • Seıtz, J. A. (1997). Nonverbal metaphor: A review of theories and evidence. Genetic, Social And General Psychology Monographs, 124(1).
  • Sharifian, F. (2017). Cultural linguistics. Amsterdam.
  • Tepebaşılı, F. (2013). Metafor yazıları. Çizgi Yayınevi.
  • Willox, A. C., Harper, S. L., Bridger, D., Morton, S., Orbach, A., & Sarapura, S. (2010). Co-creating metaphor in the classroom for deeper learning: Graduate student reflections. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(1), 71-79.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs). Seçkin Yayınları.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism, Journalism Studies
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Serhat Toptaş 0000-0002-5645-7865

Publication Date January 30, 2025
Submission Date August 1, 2024
Acceptance Date November 14, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Toptaş, S. (2025). Gazetecilik Öğrencilerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Metaforik Algıları. Erciyes İletişim Dergisi, 12(1), 139-157.