Bu araştırma, geleceğin gazeteci adayı olan gazetecilik bölümü öğrencilerinin “gazetecilik” kavramına ilişkin fikirlerini metafor yoluyla ortaya çıkarmak ve öğrencilerin gazetecilik mesleğine bakış açılarının yanı sıra mesleği nasıl algıladıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023-2024 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Aksaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 101 gazeteci adayından oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş ve çalışmanın uygunluğu açısından olgu bilim deseni kullanılırken, verilerin analizinde ise nitel araştırma desenine uygun olarak içerik analizinden yararlanılmıştır. Bahsi geçen 101 kişiyle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış anket tekniği ile toplanmıştır. Adaylardan ürettikleri metaforları açıklamaları, verilen anket sorusunda belirtilmiştir. Çalışmada, gazetecilik kavramına ilişkin ortaya çıkan metaforlar olumlu, olumsuz ve hem olumlu hem de olumsuz olarak üç kategoriye ayrılmıştır. Çalışma ikinci olarak Lakoff ve Johnson’un metafor sınıflandırması olan ontolojik, yönelim ve yapısal metafor teorisi çerçevesinde incelenmiştir. Araştırma sonucunda ontolojik metaforlara rastlanırken yönelim ve yapısal metafora rastlanmamıştır. Adaylar tarafından belirtilen metaforlar sınıf, yaş ve cinsiyet dağılımına göre olumlu, olumsuz veya hem olumlu hem de olumsuz sonuçlar çıkmasına rağmen verilerin genel değerlendirmesinde öğrencilerin mesleklerine karşı daha olumlu bir tutum içinde oldukları sonunca varılmıştır.
“Gazetecilik Öğrencilerinin Kendi Mesleklerine İlişkin Metaforik Algıları” başlıklı 2023/04-09 protokol numaralı başvuru 20.06.2023 tarihli toplantıda kurulumuz tarafından incelenmiş, Üniversitemiz İnsan Araştırmaları Etik Kurulu Yönergesi’nde belirtilen etik ilkelere uygun olduğuna toplantıya katılan üyelerin oy birliği ile karar verilmiştir. dosyalar kısmına ek şekilde yüklenmiştir.
This research was conducted in order to reveal the ideas of journalism department students, who are future journalists, about the concept of “journalism” through metaphors and to determine how students perceive the profession as well as their perspectives on the journalism profession. The study group of the research consists of 101 journalism students studying in the first, second, third and fourth grades of Aksaray University, Faculty of Communication, Department of Journalism in the spring semester of the 2023-2024 academic year. Qualitative research method was preferred in the study and phenomenology design was used in terms of the suitability of the study, while content analysis was used in the analysis of the data in accordance with the qualitative research design. Face-to-face interviews were conducted with 101 people. The research data were collected through a semi-structured questionnaire. The candidates were asked to explain the metaphors they produced in the questionnaire. In the study, the metaphors about the concept of journalism were divided into three categories: positive, negative and both positive and negative. Secondly, the study was analyzed within the framework of Lakoff and Johnson's metaphor classification: ontological, orientation and structural metaphor theory. As a result of the research, while ontological metaphors were encountered, orientation and structural metaphors were not encountered. Although the metaphors stated by the candidates showed positive, negative or both positive and negative results according to the class, age and gender distribution, it was concluded that the students had a more positive attitude towards their professions in the general evaluation of the data.
The application with the protocol number 2023/04-09 titled "Journalism Students' Metaphorical Perceptions of Their Professions" was examined by our board at the meeting dated 20.06.2023, and our University It was unanimously decided by the members participating in the meeting that it complies with the ethical principles specified in the Human Research Ethics Committee Directive. uploaded as an attachment to the files section.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism, Journalism Studies |
Journal Section | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2025 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | November 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |