Research Article
BibTex RIS Cite

İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması

Year 2017, , 21 - 26, 18.05.2017
https://doi.org/10.30720/ered.428734

Abstract

Amaç: Çalışmamızın amacı işitme engelli bireylere yönelik bel okulu programını oluşturmak ve bu programın
etkinliğini değerlendirmektir. Gereç ve Yöntem: Çalışmamız dört basamaktan oluşmaktadır; ilk basamakta
Bel Okulu eğitim programının oluşturulması, ikinci basamakta eğitim programının işaret diline uygun kelime
ve cümle yapısına çevrilmesi, üçüncü basamakta eğitimin video çekimleri ve videoların düzenleme işlemlerinin
yapılması ve son olarak eğitim programının pilot olarak uygulanması. Sonuçlar: İşitme engellilere yönelik bel
okulu eğitim programı oluşturuldu, Ortadoğu İşitme Engelliler Derneğinde 22-50 yaş arasında, yaş ortalaması
31.7 olan 10 işitme engelliye pilot uygulama yapıldı. Tartışma: İşitme engelli bireylere yönelik oluşturduğumuz
özel eğitim programının bu tip engelli bireyler ile çalışacak kişilere bir örnek olacağı görüşündeyiz. Birçok farklı
tip eğitimden faydalanmak durumunda olan bu grup için daha fazla benzer çalışma yapılması gereklidir.

References

  • Allen, T. E. (1986). Patterns of academic achievementamong hearing impaired students: 1974 and 1983.Deaf Children in America, 161-206.
  • Altınbilek, T., Çolak, T. K., Dereli, E. E., Pehlivan, Y., & Çavun,S. S. (2014). Mekanik özellikte kronik bel ağrısı olanhastaların tedavisinde bel ağrısı okulu programınınetkinliği. Marmara Medical Journal, 27(2).
  • Barker, L. J. (2003). Computer-assisted vocabularyacquisition: The CSLU vocabulary tutor in oraldeafeducation. Journal of Deaf Studies and DeafEducation, 8:(2), 187-198.
  • Borenstein, D. G., Wiesel, S. W., & Boden, S. D. (1996).Neck pain: medical diagnosis and comprehensivemanagement: WB Saunders Co.
  • Gabell, A., & Simons, M. (1982). Balance coding.Physiotherapy, 68(9), 286.
  • Gürboğa, Ç., & Kargın, T. (2003). İşitme engelli yetişkinlerinfarklı ortamlarda kullandıkları iletişim yöntemlerinin/becerilerinin incelenmesi. Ankara University, Journalof Faculty of Educational Sciences, 36(1-2).
  • Hazneci B. (2002). Bel ağrılarının rehabilitasyonu ve belokulu. A. Harmankaya Ç. (Ed.). Bel Ağrıları (79-89).Ankara: GATA Basımevi.
  • İçağasıoğlu, A., Pay, F., & Türker, S. (2001). Back School: APreliminary Study [ Bel Okulu İle İlgili Bir Ön Çalışma].Med Med J, 16(4), 221-223.
  • Jayson, M. I. (1987). The lumbar spine and back pain:Churchill Livingstone.
  • Karal, H., & Çiftçi, E. (2008). İşitme engelli bireylerineğitim sürecinde bilgisayar destekli animasyonlardanyararlanma. In 8th International EducationalTechnology Conference, Online papers: http://ietc2008. home. anadolu. edu. tr/ietc2008/86. Doc (Vol.30, No.08, p.2013).
  • Ketenci A. (1998). Bel okulları. Türk Fiz Tıp Rehab Derg,Mayıs Özel Sayı, 60-43.
  • Kitiş, A., Büker, N., Eren, K. E., &Aydın, H. (2015). İşitmeengelli kişilerde statik dengeyi etkileyen faktörlerinincelenmesi. Journal of Kartal Training & ResearchHospital/Kartal Egitim ve Arastirma Hastanesi TipDergisi, 26(1).
  • Loney, P. L., & Stratford, P. W. (1999). The prevalence oflow back pain in adults: a methodological review ofthe literature. Phys Ther, 79(4), 384-396.
  • Mayberry, R. I. (1993). First-language acquisition afterchildhood differs from second-language acquisitionthe case of American Sign Language. J Speech HearRes, 36(6), 1258-1270.
  • MEB. (2012). Türk İşaret Dili sisteminin uygulanmasınayönelik usul ve esasları belirlemeye ilişkin yönetmelik.T.C. Resmi Gazete, 28330, 21 Aralık 2012.
  • Pınar, E. G.E. (2006). Farklı engel gruplarının iletişimözellikleri ve öğretmenlere öneriler. AnkaraÜniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel EğitimDergisi, 7(02).
  • Sezer, T. (2010). İşitme Engelliler Haber Televizyonu.Retrieved from www.sessiztv.net
  • Singletary, E. M., Borenstein, D.G., Wiesel, S.W., & BodenSaunders S.D. (1995). Low back pain: Medical diagnosisand comprehensive management: Philadelphia.
  • Şimşek, Ş., Yağcı, N., & Gedik, E. (2015). The effect of backschool program on fear avoidance behavior, disabilityand pain in chronic mechanic low back pain [Kronikmekanik bel ağrısında bel okulu programının ağrı,özür ve korku kaçınma davranışı üzerine etkisi]. J ClinAnal Med, 6(suppl 3), 389-393.
  • Teper, Ö. B., Aykıl, S., Özgül, H., Erdoğan, M., & Salman, M.(2014). İşitme engelli bireylerin özellikleri ve eğitimi.Aliağa Kaymakamlığı Rehberlik ve Araştırma MerkeziÖzel Eğitim Hizmetleri Bölümü. Aralık 2014, Bülten.
  • Topuz B. (1997). Kulak: Anatomi, fizyoloji, odyoloji,semptomlar, muayene. A.Bostancı, İ (Ed.). Kulak-Burun-Boğaz Hastalıkları Teşhis Tedavi (11-13).
  • Tüfekçioğlu, U. (2012). İşitme Engelliler.Wolff, D. R., Rose, J., Jones, V., Bloch, D. A., Oehlert, J. W.,Gamble, J. G. (1998). Postural balance measurementsfor children and adolescents. J Orthop Res, 16(2),271-275.
  • Yağcı, N., Cavlak, U., & Şahin, G. (2004). İşitme engellilerdedenge yeteneğinin incelenmesi üzerine bir çalışma.KBB Forum (Elektronik Kulak Burun Boğaz ve BaşBoyun Cerrahisi Dergisi), 3(2), 45.
Year 2017, , 21 - 26, 18.05.2017
https://doi.org/10.30720/ered.428734

Abstract

References

  • Allen, T. E. (1986). Patterns of academic achievementamong hearing impaired students: 1974 and 1983.Deaf Children in America, 161-206.
  • Altınbilek, T., Çolak, T. K., Dereli, E. E., Pehlivan, Y., & Çavun,S. S. (2014). Mekanik özellikte kronik bel ağrısı olanhastaların tedavisinde bel ağrısı okulu programınınetkinliği. Marmara Medical Journal, 27(2).
  • Barker, L. J. (2003). Computer-assisted vocabularyacquisition: The CSLU vocabulary tutor in oraldeafeducation. Journal of Deaf Studies and DeafEducation, 8:(2), 187-198.
  • Borenstein, D. G., Wiesel, S. W., & Boden, S. D. (1996).Neck pain: medical diagnosis and comprehensivemanagement: WB Saunders Co.
  • Gabell, A., & Simons, M. (1982). Balance coding.Physiotherapy, 68(9), 286.
  • Gürboğa, Ç., & Kargın, T. (2003). İşitme engelli yetişkinlerinfarklı ortamlarda kullandıkları iletişim yöntemlerinin/becerilerinin incelenmesi. Ankara University, Journalof Faculty of Educational Sciences, 36(1-2).
  • Hazneci B. (2002). Bel ağrılarının rehabilitasyonu ve belokulu. A. Harmankaya Ç. (Ed.). Bel Ağrıları (79-89).Ankara: GATA Basımevi.
  • İçağasıoğlu, A., Pay, F., & Türker, S. (2001). Back School: APreliminary Study [ Bel Okulu İle İlgili Bir Ön Çalışma].Med Med J, 16(4), 221-223.
  • Jayson, M. I. (1987). The lumbar spine and back pain:Churchill Livingstone.
  • Karal, H., & Çiftçi, E. (2008). İşitme engelli bireylerineğitim sürecinde bilgisayar destekli animasyonlardanyararlanma. In 8th International EducationalTechnology Conference, Online papers: http://ietc2008. home. anadolu. edu. tr/ietc2008/86. Doc (Vol.30, No.08, p.2013).
  • Ketenci A. (1998). Bel okulları. Türk Fiz Tıp Rehab Derg,Mayıs Özel Sayı, 60-43.
  • Kitiş, A., Büker, N., Eren, K. E., &Aydın, H. (2015). İşitmeengelli kişilerde statik dengeyi etkileyen faktörlerinincelenmesi. Journal of Kartal Training & ResearchHospital/Kartal Egitim ve Arastirma Hastanesi TipDergisi, 26(1).
  • Loney, P. L., & Stratford, P. W. (1999). The prevalence oflow back pain in adults: a methodological review ofthe literature. Phys Ther, 79(4), 384-396.
  • Mayberry, R. I. (1993). First-language acquisition afterchildhood differs from second-language acquisitionthe case of American Sign Language. J Speech HearRes, 36(6), 1258-1270.
  • MEB. (2012). Türk İşaret Dili sisteminin uygulanmasınayönelik usul ve esasları belirlemeye ilişkin yönetmelik.T.C. Resmi Gazete, 28330, 21 Aralık 2012.
  • Pınar, E. G.E. (2006). Farklı engel gruplarının iletişimözellikleri ve öğretmenlere öneriler. AnkaraÜniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel EğitimDergisi, 7(02).
  • Sezer, T. (2010). İşitme Engelliler Haber Televizyonu.Retrieved from www.sessiztv.net
  • Singletary, E. M., Borenstein, D.G., Wiesel, S.W., & BodenSaunders S.D. (1995). Low back pain: Medical diagnosisand comprehensive management: Philadelphia.
  • Şimşek, Ş., Yağcı, N., & Gedik, E. (2015). The effect of backschool program on fear avoidance behavior, disabilityand pain in chronic mechanic low back pain [Kronikmekanik bel ağrısında bel okulu programının ağrı,özür ve korku kaçınma davranışı üzerine etkisi]. J ClinAnal Med, 6(suppl 3), 389-393.
  • Teper, Ö. B., Aykıl, S., Özgül, H., Erdoğan, M., & Salman, M.(2014). İşitme engelli bireylerin özellikleri ve eğitimi.Aliağa Kaymakamlığı Rehberlik ve Araştırma MerkeziÖzel Eğitim Hizmetleri Bölümü. Aralık 2014, Bülten.
  • Topuz B. (1997). Kulak: Anatomi, fizyoloji, odyoloji,semptomlar, muayene. A.Bostancı, İ (Ed.). Kulak-Burun-Boğaz Hastalıkları Teşhis Tedavi (11-13).
  • Tüfekçioğlu, U. (2012). İşitme Engelliler.Wolff, D. R., Rose, J., Jones, V., Bloch, D. A., Oehlert, J. W.,Gamble, J. G. (1998). Postural balance measurementsfor children and adolescents. J Orthop Res, 16(2),271-275.
  • Yağcı, N., Cavlak, U., & Şahin, G. (2004). İşitme engellilerdedenge yeteneğinin incelenmesi üzerine bir çalışma.KBB Forum (Elektronik Kulak Burun Boğaz ve BaşBoyun Cerrahisi Dergisi), 3(2), 45.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Muhlis Sönmez This is me 0000-0003-2902-6469

Çiğdem Öksüz 0000-0002-3243-8897

Publication Date May 18, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Sönmez, M., & Öksüz, Ç. (2017). İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(1), 21-26. https://doi.org/10.30720/ered.428734
AMA Sönmez M, Öksüz Ç. İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. May 2017;5(1):21-26. doi:10.30720/ered.428734
Chicago Sönmez, Muhlis, and Çiğdem Öksüz. “İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 5, no. 1 (May 2017): 21-26. https://doi.org/10.30720/ered.428734.
EndNote Sönmez M, Öksüz Ç (May 1, 2017) İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 5 1 21–26.
IEEE M. Sönmez and Ç. Öksüz, “İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 21–26, 2017, doi: 10.30720/ered.428734.
ISNAD Sönmez, Muhlis - Öksüz, Çiğdem. “İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 5/1 (May 2017), 21-26. https://doi.org/10.30720/ered.428734.
JAMA Sönmez M, Öksüz Ç. İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2017;5:21–26.
MLA Sönmez, Muhlis and Çiğdem Öksüz. “İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, vol. 5, no. 1, 2017, pp. 21-26, doi:10.30720/ered.428734.
Vancouver Sönmez M, Öksüz Ç. İşitme Engellilere Yönelik İşaret Diliyle Bel Okulu Eğitiminin Oluşturulması. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2017;5(1):21-6.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1