Bu çalışmanın amacı, ülkemizde otogaz sistemlerinin araçlara montajında çok yaygın görülen hatalı bir uygulamaya ve bunun çalışanlar üzerindeki etkilerine dikkat çekmektir. Ülkemizdeki pek çok araçta, daha çevreci ve ekonomik bir yakıt olması nedeniyle likit petrol gazı (LPG), benzine alternatif olarak kullanılmaktadır. Aracın, otogaz ile kullanılmasını sağlayan sistemin bir parçası da LPG dolum ağzıdır. Pek çok araçtaki LPG dolum ağzının, arka tamponunun altı, üzeri, sağı ya da solu gibi farklı yerler tercih edilerek montaj yapıldığı görülmektedir. Hatta rijit olmayan ya da sarkan bağlantıların da olduğu çeşitli montaj uygulamaları görülmektedir. Ergonomik olmayan, çeşitli şekil ve rastgele yerler seçilmiş olan bu uygunsuz LPG dolum ağzı yerlerinin, gün boyu çalışan pompacıların sağlığına olumsuz etkileri olmaktadır. Ayrıca, pompacıların dolum yapabilmek için aracın arka kısmını aramaları gerekmekte ve bu durum kas iskelet sistemine daha fazla yüklenilmesine, bazı yeni risklere ve verim düşmesine neden olmaktadır. Bu çalışmada, otogaz istasyonlarında çalışan pompacıların uygun olmayan çalışma duruşu ve kas-iskelet sistemindeki yüklenme, gözleme dayalı bir metot olan Ovako Çalışma Duruşları Analiz Sistemi (OWAS) ile analiz edilmiştir.
Çalışma duruşu Ergonomi Ergonomik analiz LPG Dolum ağzı OWAS
The aim of this study is to draw attention to the faulty practice which is very common in the mounting of LPG conversion systems in our country and its effects on the employees. Liquid petroleum gas (LPG) is used as an alternative to gasoline in many vehicles in our country because it is more environment friendly and economical. Part of the system that allows the vehicle to work with autogas is the LPG filling unit. It is seen that the LPG filling port of many vehicles is mounted by preferring different places such as under, backside, right or left of the rear bumper. In fact, many faulty mounting practices with non-rigid or swinging connections are seen. These unsuitable LPG filling units, which are non-ergonomic, with various shapes and random locations, have negative effects on the health of the LPG filling station attendant working throughout the day. In addition, LPG filling station attendant need to look at the rear of the vehicle to be able to refill, which leads to a greater burden on the musculoskeletal system, new risks and reduced efficiency. In this study, the working posture of the LPG filling station attendant and the loading in the musculoskeletal system were analyzed by the Ovako Working Postures Analysing System (OWAS), a method based on observation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Dergi yılda 3 sayı (Nisan, Ağustos ve Aralık) olarak yayımlanmaktadır. Bu sayılara ek olarak Editörler Kurulu’nun kararıyla, Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiriler “Özel Sayı” olarak yayımlanabilmektedir.