The present study is conducted to determine secondary and high school students’ attitudes in terms of social media usage, to find out whether there are differences or not and to reveal whether different variables are effective or not. In the present study descriptive survey model was used. The population of the study is formed with secondary and high school students studying in public schools of Ürgüp in Nevşehir during 2013-2014 education terms. The sample of the study is determined via simple random sampling, unequal cluster sample method. While deciding on the sample both schools secondary and high school were chosen randomly by lot. After determining the schools, Social Media Attitude Scale (Cronbach α=.85), which was developed by Argın (2013), was applied to 353 students who are studying in these schools. According to the findings of the present study, the following results are found; students’ attitudes towards social media are positive to a certain extent, considering the gender difference, boys have more positive attitudes towards social media than girls do and finally there were no meaningful differences in attitudes of students towards social media who are studying in secondary and high schools.
Bu çalışma ortaokul ve lise de öğrenim görmekte olan öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumlarını belirlemek, sosyal medyaya ilişkin tutumları arasında farklılık olup olmadığını araştırmak ve çeşitli değişkenlerin etkili olup olmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Nevşehir ili Ürgüp ilçe merkezindeki devlet okullarında öğrenim görmekte olan ortaokul ve lise öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise basit tesadüfî, oransız küme örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Örneklem belirlenirken rastgele bir ortaokul ve lise kura ile seçilerek Argın (2013) tarafından geliştirilen sosyal medya tutum ölçeği (Cronbach α=.85 ) 172 ortaokul, 181 lise olmak üzere toplamda 353 öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin sosyal medyaya yönelik tutumlarının kısmen olumlu olduğu, erkeklerin kızlara göre sosyal medyaya yönelik daha olumlu tutuma sahip oldukları, ortaokul ile lisede öğrenim gören öğrencilerin sosyal medyaya yönelik tutumları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir
Other ID | JA78KH86AC |
---|---|
Journal Section | Makaleler / Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 35 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.