Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinde Bağlanma Stilleri ve Akademik Başarının Merhamet Üzerindeki Yordayıcı Etkisi

Year 2017, , 82 - 99, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.299182

Abstract

Bu araştırma üniversite öğrencilerinde
bağlanma stilleri (güvenli, korkulu, saplantılı, kayıtsız) ve akademik başarı
ortalamasının merhamet üzerindeki yordama gücünü incelemeyi amaçlamaktadır.
Çalışma ayrıca üniversite öğrencilerinin güvenli bağlanma sitili ve merhamet
puanlarının doğum sırası ve algılanan ana-baba tutumu açısından bir farklılaşma
gösterip göstermediğini incelemektedir. Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016
öğretim yılı bahar döneminde öğrenime devam eden Erzincan Üniversitesi
öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma örneklemi ise bu evrenden küme örnekleme
yöntemi ile seçilen,   145’i kız (%
54,9), 119’u erkek (% 45,1), toplam 264 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem
grubunu oluşturan öğrencilerin yaşları 18-31 arasında değişmektedir (
=21,63 Ss=
1.93).
Araştırmada veri toplama araçları olarak İlişki Ölçeği Anketi,
Merhamet Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre; güvenli ve korkulu, bağlanma sitilleri ile akademik başarı
ortalaması değişkenlerinin, birlikte, merhametin anlamlı bir yordayıcısı olduğu
tespit edilmiştir (
 =.38). Ayrıca doğum sırası açısından ortanca çocuk
olan üniversite öğrencilerinin güvenli bağlanma sitili puanlarının doğum sırası
tek çocuk olan öğrencilerden anlamlı derecede daha yüksek olduğu
bulgulanmıştır. Doğum sırası ilk çocuk, ortanca çocuk ve son çocuk olan
öğrencilerin merhamet puanlarının ise doğum sırası tek çocuk olan öğrencilerden
anlamlı derecede daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın son
bulgusunda ise algılanan ana-baba tutumları açısından algılanan ana-baba tutumu
aşırı baskıcı-otoriter olan üniversite öğrencilerinin güvenli bağlanma sitili
ve merhamet puanlarının diğer ana-baba tutumlarına sahip üniversite
öğrencilerinden anlamlı derecede daha düşük olduğu saptanmıştır.    

References

  • Ainsworth, M. S. (1989). Attachments beyond infancy. American psychologist, 44(4), 709.
  • Akbağ, M. ve Çelik, H. (2007). “Ebeveyn Kabul-Red Algısı ve Bağlanma Tarzlarının Kişilik Özellikleri ve Kişilerarası Duyarlılık Düzeyi Üzerindeki Etkisi”. IX. Ulusal PDR Kongresi, Çeşme, İzmir.
  • Akbağ, M., ve İmamoğlu, S. E. (2010). Cinsiyet ve bağlanma stillerinin utanç, suçluluk ve yalnızlık duygularını yordama gücünün araştırılması. Studies, 1(3), 145-166.
  • Akdeniz, S., ve Deniz, M. E. (2016). Merhamet Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 50-61.
  • Allen, J. P., Moore, C., Kuperminc, G., ve Bell, K. (1998). Attachment and adolescent psychosocial functioning. Child development, 69(5), 1406-1419.
  • Arslan, E. (2008). Bağlanma Stilleri Açısından Ergenlerde Erikson'un Psikososyal Gelişim Dönemleri ve Ego Kimlik Süreçlerinin İncelenmesi. (Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ashby, J. S., LoCicero, K. A., ve Kenny, M. C. (2003). The relationship of multidimensional perfectionism to psychological birth order. Journal of Individual Psychology, 59(1).
  • Bartholomew, K., ve Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. Journal of personality and social psychology, 61(2), 226.
  • Batson, C. D., ve Shaw, L. L. (1991). Evidence for altruism: Toward a pluralism of prosocial motives. Psychological inquiry, 2(2), 107-122.
  • Bowlby, J. (1958). The nature of the child's tie to his mother. The International journal of psycho-analysis, 39, 350.
  • ---. (1980). Attachment and loss: Loss, sadness and depression (Vol. 3): New York: Basic Books.
  • ---. (2008). A secure base: Parent-child attachment and healthy human development: Basic books.
  • Campbell, L., White, J., ve Stewart, A. (1991). The relationship of psychological birth order to actual birth order. Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice.
  • Collins, N. L., ve Feeney, B. C. (2000). A safe haven: an attachment theory perspective on support seeking and caregiving in intimate relationships. Journal of personality and social psychology, 78(6), 1053.
  • Collins, N. L., ve Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of personality and social psychology, 58(4), 644.
  • Cosley, B. J., McCoy, S. K., Saslow, L. R., ve Epel, E. S. (2010). Is compassion for others stress buffering? Consequences of compassion and social support for physiological reactivity to stress. Journal of Experimental Social Psychology, 46(5), 816-823.
  • Deniz, M., Hamarta, E., ve Ari, R. (2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students. Social Behavior and Personality: an international journal, 33(1), 19-32.
  • Deniz, M., Kesici, Ş., ve Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(9), 1151-1160.
  • DiTommaso, E., Brannen-McNulty, C., Ross, L., ve Burgess, M. (2003). Attachment styles, social skills and loneliness in young adults. Personality and Individual Differences, 35(2), 303-312.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Sitilleri ve Karar Stratejileri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 60-74.
  • Feeney, J. A., ve Hohaus, L. (2001). Attachment and spousal caregiving. Personal Relationships, 8(1), 21-39.
  • Gezer, Z. Ü. (2001). The relationship between attachment styles of adolescents and their family environments. (Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gilbert, P. (2009). The compassionate mind: A new approach to facing the challenges of life. London: Constable Robinson.
  • Gilbert, P., ve Irons, C. (2005). Focused therapies and compassionate mind training for shame and self-attacking. Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy, 263-325.
  • Goetz, J. L., Keltner, D., ve Simon-Thomas, E. (2010). Compassion: an evolutionary analysis and empirical review. Psychological bulletin, 136(3), 351.
  • Gönen, G. (2014). Algılanan anne baba tutumunun üniversite öğrencilerinin bilişsel çarpıtmaları ve kişilik yapıları ile ilişkisi. (Yüksek Lİsans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Griffin, D. W., ve Bartholomew, K. (1994). Models of the self and other: Fundamental dimensions underlying measures of adult attachment. Journal of personality and social psychology, 67(3), 430.
  • Güngör, D. (2000). Bağlanma Stilleri ve Zihinsel Modellerin Kuşaklararası Aktarımında Anababalık Stillerinin Rolü. (Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hamarta, E., Deniz, M. E., ve Saltalı, D. (2009). Bağlanma stillerinin duygusal zekâyı yordama düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 195-229.
  • Hazan, C., ve Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of personality and social psychology, 52(3), 511.
  • İnanç, B. Y., Bilgin, M., ve Atıcı, M. K. (2012). Gelişim psikolojisi: Çocuk ve ergen gelişimi: Pegem Akademi.
  • Kiracofe, N. M., ve Kiracofe, H. N. (1990). Child-perceived parental favoritism and birth order. Individual Psychology, 46(1), 74.
  • Kobak, R. R., ve Sceery, A. (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representations of self and others. Child development, 135-146.
  • Mikulincer, M., ve Orbach, I. (1995). Attachment styles and repressive defensiveness: the accessibility and architecture of affective memories. Journal of personality and social psychology, 68(5), 917.
  • Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2), 85-101.
  • Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250.
  • Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International Section A. Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Rees, C. (2011). Children's Attachment. Pediatrics and Child Health, 22(5), 186-192.
  • Rice, K. G., ve Mirzadeh, S. A. (2000). Perfectionism, attachment, and adjustment. Journal of Counseling Psychology, 47(2), 238.
  • Salmon, C. (2003). Birth order and relationships. Human Nature, 14(1), 73-88.
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin Kendilik Algılarının Anne Baba Tutumları ve Bazı Faktörlerle İlişkisi (ss. 1-19). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1).
  • Sezer, Ö., ve Oğuz, V. (2010). Üniversite Öğrencilerinde Kendilerini Değerlendirmelerinin Ana-Baba Tutumları ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 743-758.
  • Sheldon, K. M., ve Cooper, M. L. (2008). Goal Striving Within Agentic and Communal Roles: Separate but Functionally Similar Pathways to Enhanced Well‐Being. J Pers, 76(3), 415-448.
  • Shiota, M. N., Keltner, D., ve John, O. P. (2006). Positive emotion dispositions differentially associated with Big Five personality and attachment style. The Journal of Positive Psychology, 1(2), 61-71.
  • Shulman, B. H., ve Mosak, H. H. (1977). Birth order and ordinal position: Two Adlerian views. Journal of Individual Psychology, 33(1), 114.
  • Sprecher, S., ve Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5), 629-651.
  • Sroufe, L. A. (2005). Attachment and development: A prospective, longitudinal study from birth to adulthood. Attachment & human development, 7(4), 349-367.
  • Stewart, A. E. (2004). Can knowledge of client birth order bias clinical judgment? Journal of Counseling & Development, 82(2), 167-176.
  • Sullivan, B. F., ve Schwebel, A. I. (1996). Birth-order position, gender, and irrational relationship beliefs. Individual Psychology, 52(1), 54.
  • Sümer, N., ve Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir karşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 71-106.
  • Warash, B. G., ve Markstrom, C. A. (2001). Parental Perception of Parenting Styles in Relation to Academic Self-Esteem of Preschoolers. Education, 121(3).
  • Wei, M., Shaffer, P. A., Young, S. K., ve Zakalik, R. A. (2005). Adult attachment, shame, depression, and loneliness: The mediation role of basic psychological needs satisfaction. Journal of Counseling Psychology, 52(4), 591.
  • White, J., Campbell, L., Stewart, A. E., Davies, M., ve Pilkington, L. R. (1997). The relationship of psychological birth order to career interests. Individual Psychology, 53(1), 89.
  • Williams, C. R. (2008). Compassion, suffering and the self: A moral psychology of social justice. Current Sociology, 56(1), 5-24.

An Investigation of the Predictive Effect of Attachment Styles and Academic Success on Compassion in University Students

Year 2017, , 82 - 99, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.299182

Abstract

This research aims to examine the predictive power of
attachment styles (safe, fearful, obsessive, indifferent) and academic
achievement averages on the compassion of university students. The study also
examines whether university students show difference in terms of safe
attachment style and compassion scores with their birth order and perceived
parental attitudes. Erzincan University students who are studying in the spring
semester of 2015-2016 academic year constitute the study's universe. The study
sample consisted of 264 students, 145 of whom were female (54.9%) and 119 of
whom were male (45.1%), selected by cluster sampling method. The age of the
students constituting the sample group varies from 18 to 31
(=21,63 Ss=
1.93).
Relationship Scale
Questionnaire, Compassion Questionnaire and personal information form were used
as data collection tools in the research. According to the findings obtained
from the research; Safe and fearful attachment styles and academic achievement
averages were found to be a significant predictor of compassion together
( =.38). In addition, in terms
of the birth order, it was detected that the students of middle child had a
higher level of safe attachment style scores than those of the students of
single child. It was found that compassion scores of the first child, the
middle child and the last child was significantly higher than that of
single-child students. As the last finding of the research, in terms of
perceived parental attitudes, safe attachment style and compassion points of
students having the overpowering-authoritarian perceived parental attitude were
found to be significantly lower than university students with other parental
attitudes.

References

  • Ainsworth, M. S. (1989). Attachments beyond infancy. American psychologist, 44(4), 709.
  • Akbağ, M. ve Çelik, H. (2007). “Ebeveyn Kabul-Red Algısı ve Bağlanma Tarzlarının Kişilik Özellikleri ve Kişilerarası Duyarlılık Düzeyi Üzerindeki Etkisi”. IX. Ulusal PDR Kongresi, Çeşme, İzmir.
  • Akbağ, M., ve İmamoğlu, S. E. (2010). Cinsiyet ve bağlanma stillerinin utanç, suçluluk ve yalnızlık duygularını yordama gücünün araştırılması. Studies, 1(3), 145-166.
  • Akdeniz, S., ve Deniz, M. E. (2016). Merhamet Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 50-61.
  • Allen, J. P., Moore, C., Kuperminc, G., ve Bell, K. (1998). Attachment and adolescent psychosocial functioning. Child development, 69(5), 1406-1419.
  • Arslan, E. (2008). Bağlanma Stilleri Açısından Ergenlerde Erikson'un Psikososyal Gelişim Dönemleri ve Ego Kimlik Süreçlerinin İncelenmesi. (Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ashby, J. S., LoCicero, K. A., ve Kenny, M. C. (2003). The relationship of multidimensional perfectionism to psychological birth order. Journal of Individual Psychology, 59(1).
  • Bartholomew, K., ve Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. Journal of personality and social psychology, 61(2), 226.
  • Batson, C. D., ve Shaw, L. L. (1991). Evidence for altruism: Toward a pluralism of prosocial motives. Psychological inquiry, 2(2), 107-122.
  • Bowlby, J. (1958). The nature of the child's tie to his mother. The International journal of psycho-analysis, 39, 350.
  • ---. (1980). Attachment and loss: Loss, sadness and depression (Vol. 3): New York: Basic Books.
  • ---. (2008). A secure base: Parent-child attachment and healthy human development: Basic books.
  • Campbell, L., White, J., ve Stewart, A. (1991). The relationship of psychological birth order to actual birth order. Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice.
  • Collins, N. L., ve Feeney, B. C. (2000). A safe haven: an attachment theory perspective on support seeking and caregiving in intimate relationships. Journal of personality and social psychology, 78(6), 1053.
  • Collins, N. L., ve Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of personality and social psychology, 58(4), 644.
  • Cosley, B. J., McCoy, S. K., Saslow, L. R., ve Epel, E. S. (2010). Is compassion for others stress buffering? Consequences of compassion and social support for physiological reactivity to stress. Journal of Experimental Social Psychology, 46(5), 816-823.
  • Deniz, M., Hamarta, E., ve Ari, R. (2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students. Social Behavior and Personality: an international journal, 33(1), 19-32.
  • Deniz, M., Kesici, Ş., ve Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(9), 1151-1160.
  • DiTommaso, E., Brannen-McNulty, C., Ross, L., ve Burgess, M. (2003). Attachment styles, social skills and loneliness in young adults. Personality and Individual Differences, 35(2), 303-312.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Sitilleri ve Karar Stratejileri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 60-74.
  • Feeney, J. A., ve Hohaus, L. (2001). Attachment and spousal caregiving. Personal Relationships, 8(1), 21-39.
  • Gezer, Z. Ü. (2001). The relationship between attachment styles of adolescents and their family environments. (Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gilbert, P. (2009). The compassionate mind: A new approach to facing the challenges of life. London: Constable Robinson.
  • Gilbert, P., ve Irons, C. (2005). Focused therapies and compassionate mind training for shame and self-attacking. Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy, 263-325.
  • Goetz, J. L., Keltner, D., ve Simon-Thomas, E. (2010). Compassion: an evolutionary analysis and empirical review. Psychological bulletin, 136(3), 351.
  • Gönen, G. (2014). Algılanan anne baba tutumunun üniversite öğrencilerinin bilişsel çarpıtmaları ve kişilik yapıları ile ilişkisi. (Yüksek Lİsans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Griffin, D. W., ve Bartholomew, K. (1994). Models of the self and other: Fundamental dimensions underlying measures of adult attachment. Journal of personality and social psychology, 67(3), 430.
  • Güngör, D. (2000). Bağlanma Stilleri ve Zihinsel Modellerin Kuşaklararası Aktarımında Anababalık Stillerinin Rolü. (Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hamarta, E., Deniz, M. E., ve Saltalı, D. (2009). Bağlanma stillerinin duygusal zekâyı yordama düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 195-229.
  • Hazan, C., ve Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of personality and social psychology, 52(3), 511.
  • İnanç, B. Y., Bilgin, M., ve Atıcı, M. K. (2012). Gelişim psikolojisi: Çocuk ve ergen gelişimi: Pegem Akademi.
  • Kiracofe, N. M., ve Kiracofe, H. N. (1990). Child-perceived parental favoritism and birth order. Individual Psychology, 46(1), 74.
  • Kobak, R. R., ve Sceery, A. (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representations of self and others. Child development, 135-146.
  • Mikulincer, M., ve Orbach, I. (1995). Attachment styles and repressive defensiveness: the accessibility and architecture of affective memories. Journal of personality and social psychology, 68(5), 917.
  • Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2), 85-101.
  • Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250.
  • Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International Section A. Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Rees, C. (2011). Children's Attachment. Pediatrics and Child Health, 22(5), 186-192.
  • Rice, K. G., ve Mirzadeh, S. A. (2000). Perfectionism, attachment, and adjustment. Journal of Counseling Psychology, 47(2), 238.
  • Salmon, C. (2003). Birth order and relationships. Human Nature, 14(1), 73-88.
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin Kendilik Algılarının Anne Baba Tutumları ve Bazı Faktörlerle İlişkisi (ss. 1-19). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1).
  • Sezer, Ö., ve Oğuz, V. (2010). Üniversite Öğrencilerinde Kendilerini Değerlendirmelerinin Ana-Baba Tutumları ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 743-758.
  • Sheldon, K. M., ve Cooper, M. L. (2008). Goal Striving Within Agentic and Communal Roles: Separate but Functionally Similar Pathways to Enhanced Well‐Being. J Pers, 76(3), 415-448.
  • Shiota, M. N., Keltner, D., ve John, O. P. (2006). Positive emotion dispositions differentially associated with Big Five personality and attachment style. The Journal of Positive Psychology, 1(2), 61-71.
  • Shulman, B. H., ve Mosak, H. H. (1977). Birth order and ordinal position: Two Adlerian views. Journal of Individual Psychology, 33(1), 114.
  • Sprecher, S., ve Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5), 629-651.
  • Sroufe, L. A. (2005). Attachment and development: A prospective, longitudinal study from birth to adulthood. Attachment & human development, 7(4), 349-367.
  • Stewart, A. E. (2004). Can knowledge of client birth order bias clinical judgment? Journal of Counseling & Development, 82(2), 167-176.
  • Sullivan, B. F., ve Schwebel, A. I. (1996). Birth-order position, gender, and irrational relationship beliefs. Individual Psychology, 52(1), 54.
  • Sümer, N., ve Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir karşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 71-106.
  • Warash, B. G., ve Markstrom, C. A. (2001). Parental Perception of Parenting Styles in Relation to Academic Self-Esteem of Preschoolers. Education, 121(3).
  • Wei, M., Shaffer, P. A., Young, S. K., ve Zakalik, R. A. (2005). Adult attachment, shame, depression, and loneliness: The mediation role of basic psychological needs satisfaction. Journal of Counseling Psychology, 52(4), 591.
  • White, J., Campbell, L., Stewart, A. E., Davies, M., ve Pilkington, L. R. (1997). The relationship of psychological birth order to career interests. Individual Psychology, 53(1), 89.
  • Williams, C. R. (2008). Compassion, suffering and the self: A moral psychology of social justice. Current Sociology, 56(1), 5-24.
There are 54 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

İsa Yücel İşgör

Publication Date April 17, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA İşgör, İ. Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Bağlanma Stilleri ve Akademik Başarının Merhamet Üzerindeki Yordayıcı Etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 82-99. https://doi.org/10.17556/erziefd.299182

Cited By












EBELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ
İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi
Özlem DOĞAN YÜKSEKOL
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.742271



Merhamet ve Merhamet Odaklı Terapi
Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Eşref NAS
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525744