Bu araştırma üniversite öğrencilerinde
bağlanma stilleri (güvenli, korkulu, saplantılı, kayıtsız) ve akademik başarı
ortalamasının merhamet üzerindeki yordama gücünü incelemeyi amaçlamaktadır.
Çalışma ayrıca üniversite öğrencilerinin güvenli bağlanma sitili ve merhamet
puanlarının doğum sırası ve algılanan ana-baba tutumu açısından bir farklılaşma
gösterip göstermediğini incelemektedir. Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016
öğretim yılı bahar döneminde öğrenime devam eden Erzincan Üniversitesi
öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma örneklemi ise bu evrenden küme örnekleme
yöntemi ile seçilen, 145’i kız (%
54,9), 119’u erkek (% 45,1), toplam 264 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem
grubunu oluşturan öğrencilerin yaşları 18-31 arasında değişmektedir (=21,63 Ss=
1.93). Araştırmada veri toplama araçları olarak İlişki Ölçeği Anketi,
Merhamet Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre; güvenli ve korkulu, bağlanma sitilleri ile akademik başarı
ortalaması değişkenlerinin, birlikte, merhametin anlamlı bir yordayıcısı olduğu
tespit edilmiştir ( =.38). Ayrıca doğum sırası açısından ortanca çocuk
olan üniversite öğrencilerinin güvenli bağlanma sitili puanlarının doğum sırası
tek çocuk olan öğrencilerden anlamlı derecede daha yüksek olduğu
bulgulanmıştır. Doğum sırası ilk çocuk, ortanca çocuk ve son çocuk olan
öğrencilerin merhamet puanlarının ise doğum sırası tek çocuk olan öğrencilerden
anlamlı derecede daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın son
bulgusunda ise algılanan ana-baba tutumları açısından algılanan ana-baba tutumu
aşırı baskıcı-otoriter olan üniversite öğrencilerinin güvenli bağlanma sitili
ve merhamet puanlarının diğer ana-baba tutumlarına sahip üniversite
öğrencilerinden anlamlı derecede daha düşük olduğu saptanmıştır.
This research aims to examine the predictive power of
attachment styles (safe, fearful, obsessive, indifferent) and academic
achievement averages on the compassion of university students. The study also
examines whether university students show difference in terms of safe
attachment style and compassion scores with their birth order and perceived
parental attitudes. Erzincan University students who are studying in the spring
semester of 2015-2016 academic year constitute the study's universe. The study
sample consisted of 264 students, 145 of whom were female (54.9%) and 119 of
whom were male (45.1%), selected by cluster sampling method. The age of the
students constituting the sample group varies from 18 to 31 (=21,63 Ss=
1.93). Relationship Scale
Questionnaire, Compassion Questionnaire and personal information form were used
as data collection tools in the research. According to the findings obtained
from the research; Safe and fearful attachment styles and academic achievement
averages were found to be a significant predictor of compassion together ( =.38). In addition, in terms
of the birth order, it was detected that the students of middle child had a
higher level of safe attachment style scores than those of the students of
single child. It was found that compassion scores of the first child, the
middle child and the last child was significantly higher than that of
single-child students. As the last finding of the research, in terms of
perceived parental attitudes, safe attachment style and compassion points of
students having the overpowering-authoritarian perceived parental attitude were
found to be significantly lower than university students with other parental
attitudes.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |