ÖZET
Nasreddin
Hoca fıkraları, eğlendirici yönüyle birlikte eğitici taraflarıyla da ön plana
çıkmış eserlerimizdendir. Bu fıkraların pek çoğu bir taraftan insanları
güldürürken diğer taraftan verdiği mesajlarla düşündürerek ders vermeyi
amaçlamaktadır. İçerdiği insani, ahlaki ve kültürel iletilerin yanı sıra
zihinde kalıcılığı sağlaması açısından genelde fıkraların özelde Nasreddin Hoca
fıkralarının eğitimde önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Ayrıca
muhatapları düşünmeye ve eleştiri yapmaya sevk etmesiyle olay ve durumların
analiz ve sentezinin yapılmasındaki katkıları da düşünüldüğünde bu türün
eğitimdeki önemi daha da artmaktadır. Bu çalışmada öncelikle fıkranın tanımı ve
tarihçesine, Nasreddin Hoca’nın hayatına ve kişiliğine, Nasreddin Hoca
fıkralarıyla ilgili kaynaklara ve fıkraların özelliklerine dair bilgiler
verilmiştir. Daha sonra Nasreddin Hoca fıkralarından çıkarılabilecek olan
eğitsel iletilerden bir ileti dizini oluşturularak fıkralar bu dizine göre
düzenlenmiştir. Buna göre Nasreddin Hoca fıkraları insan yaşamını ilgilendiren
hemen hemen bütün değerlere hitap etmektedir. İncelenen fıkralarda özellikle
insan ilişkileri ve özeleştiriyle ilgili eğitsel iletilerin daha fazla olduğu
görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2018 |
Acceptance Date | December 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |