Newspapers are considered to be one of the important tools that meet the need for daily news. It can be said that the easy way to ensure the continuity of reading and interpretation activities for international students who are learning Turkish is to follow daily newspapers. This study aims to determine how many thousand words should be known according to their order in terms of their frequency in Turkish review studies to read and understand the newspapers, and to what extent these words provide a scope. Words obtained by being categorized into headlines, sub-headlines, news texts, and columns were transferred to frequency analysis program by being identified from the newspapers published in the news, thought, and sports genres for a week. The word sequences in the national written collections created by Göz (2003) and Aksan (2017) are divided into five-hundred sections. Thus, the word coverage ratio of five-hundred percentile words in newspapers was determined. As a result, it was determined that how many parts that contain five hundred words in the compilation dictionary are needed to be known to make a person learning Turkish to reach a level to read and understand a newspaper.
Gazeteler günlük haber alma ihtiyacını karşılayan önemli araçlardan biri olarak kabul edilmektedir. Türkçe öğrenen yabancı öğrenciler için de okuma ve anlamlandırma etkinliklerinin sürekliliğini sağlamanın kolay yolunun günlük yayımlanan gazeteleri takip etmek olacağı söylenebilir. Bu çalışmada; gazetelerin okunup anlaşılması için Türkçe derlem çalışmalarında sıklıkları bakımından yapılan sıralamaya göre ilk kaç sözcüğün bilinmesi gerektiğinin ve bu sözcüklerin ne oranda bir kapsam sağladığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bir hafta boyunca haber, düşünce ve spor türünde yayımlanan gazeteler belirlenerek manşet/alt manşet, haber metni ve köşe yazıları olmak üzere kategorilere ayrılarak elde edilen sözcükler sıklık analiz programına aktarılmıştır. Ardından Göz (2003) ve Aksan (2017) tarafından oluşturulan ulusal yazılı derlemlerdeki sözcük sıraları beş yüzlük dilimlere ayrılmıştır. Böylelikle beş yüzlük dilimler halindeki sözcük sıralamalarının, gazetelerdeki sözcükleri kapsama oranları belirlenmiştir. Sonuç olarak Türkçe öğrenen bir kişinin bir gazeteyi okuyup anlayabilecek düzeye ulaşması için derleme sözlüklerindeki beş yüz sözcük içeren kaç bölümü bilmesi gerektiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | April 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |