The aim of this study is to reveal the perceptions of different branch teachers on physical education and sports (PES) teachers and physical education and sports (PES) course. In this study, one of the qualitative research designs, phenomenology, has been used. The study group consists of 346 teachers working in the high schools of İstanbul in the 2018-2019 academic year. Research data has been obtained from the completion of the sentences such as; “PES teacher is like….. Because…..” and “PES course is like …. Because….” The analysis of the data is composed of naming, classification, category development, ensuring validity and reliability and transferring data to computer. A total of 346 teachers generated 215 different metaphors for PES teachers and 191 for PES course. In the study, 97% positive metaphors were produced for physical education and sports teacher and for physical education and sports course. When the conceptual categories belonging to the metaphors generated are examined, teachers have generated metaphors for PES teachers mostly belonging to the categories below: as A Health and Peace Source, as a guide, as An Instructor. They generated metaphors for PES course mostly on the following categories: as a health and peace source, as an expression of values and emotions and in relation with nature.
Bu çalışmanın amacı, farklı branş öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor (BES) öğretmenlerine ve beden eğitimi ve spor (BES) dersine yönelik algılarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji (olgu bilim) kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da liselerde görev yapan 346 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri öğretmenlerin “Beden eğitimi ve spor öğretmeni …… gibidir. Çünkü …...” ve “Beden eğitimi ve spor dersi …... gibidir. Çünkü …...” cümlelerini tamamlamaları ile elde edilmiştir. Verilerin analizi “adlandırma, tasnif etme, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama ve verileri bilgisayar ortamına aktarma” aşamalarından oluşmuştur. Çalışmaya katılan toplam 346 öğretmen, BES öğretmeni için 215, BES dersi için 191 farklı metafor üretmişlerdir. Araştırmada BES öğretmeni için ve BES dersi için % 97 oranında olumlu yönde metafor üretilmiştir. Üretilen metaforların ait olduğu kavramsal kategoriler incelendiğinde katılımcıların BES öğretmenleri için en çok “sağlık ve huzur kaynağı”, “rehber”, “öğretici” kategorilerine ait metaforlar üretirken, BES Dersi için en çok “sağlık ve huzur kaynağı”, “değer ve duyguların ifadesi”, “tabiatla ilgili” kategorilerine ait metaforlar ürettikleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | July 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |