In any educational system, performance-based reward is always present. Though it bears so much controversies, the government is still designing different types of rewards, bonuses or incentives to help motivate employees. The study used survey research design to evaluate the effectiveness of the Performance-Based Bonus (PBB) in improving the efficacy of public high school teachers in the Philippines. Purposively selected teachers and school heads were included in the study. The teachers’ efficacy before and after the implementation of PBB was determined based on the results of the Results-based Performance Management System (RPMS) and their self-evaluation. This self -evaluation was validated by the school heads using a structured questionnaire. The results showed that teachers’ self-efficacy rating was the same even after the implementation of PBB, whereas the assessment of the school heads showed a decrease in the efficacy rating of the teachers from ‘Highly Proficient’ to ‘Proficient’. This difference was due to the problems encountered during the implementation of the PBB. However, the study proves how public high school teachers remain true to their calling as their levels of teaching efficacy remain the same regardless of the presence or absence of monetary rewards. Thus, this calls for an active involvement of all the stakeholders to help address the underlying issues connected to the PBB implementation while remaining committed to the teaching profession by improving oneself and one’s overall efficacy.
Herhangi bir eğitim sisteminde, performansa dayalı ödül her zaman olmuştur. Çok fazla tartışmaya yol açsa da, hükümetler çalışanları motive etmek için hala farklı türde ödüller, ikramiyeler veya teşvikler vermeyi planlamaktadırlar. Tarama araştırma dizaynına sahip bu çalışma, Filipinler'deki devlet liselerinde görev yapan öğretmenlerin etkinliğini artırmada Performansa Dayalı Teşvik (PDT) sisteminin etkisini araştırmayı hedeflemektedir. Çalışmaya amaçlı örnekleme ile seçilmiş öğretmenler ve okul müdürleri katılmıştır. Öğretmenlerin PDT uygulamasından önceki ve sonraki etkililiği, Sonuçlara Dayalı Performans Yönetim Sisteminin (SDPYS) sonuçlarına ve öz değerlendirmelerine göre belirlenmiştir. Yapılan bu öz-değerlendirme, yapılandırılmış bir anket kullanılarak okul müdürleri tarafından da doğrulanmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin yetkinlikleri PDT'nin uygulanmasından sonra bile aynı olduğunu gösterirken, okul müdürlerinin değerlendirmesinin ise öğretmenlerin yetkinlik derecelendirmelerinde "Çok Yeterli" den "Yeterli"ye bir düşüşte olduğunu göstermiştir. Bu fark, PDT’nin uygulanması sırasında karşılaşılan sorunlardan kaynaklanmaktadır. Bununla birlikte, bu çalışma, devlet lisesinde görev yapan öğretmenlerinin, parasal ödüllerin varlığına veya yokluğuna bakılmaksızın öğretim yeterlik seviyeleri aynı kaldığı için işlerine sadık kaldıklarına kanıtlamaktadır. Araştırma sonuçları, kişinin kendini ve genel yetkinliklerini geliştirerek öğretmenlik mesleğine bağlı kaldığını gösterip PDT uygulamasıyla bağlantılı temel sorunların ele alınmasına yardımcı olmak için tüm paydaşların aktif katılımının rol alması gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | March 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |