Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of The Factors Influencing The Scientific Process Skills of The Students in The Elementary Education Department

Year 2015, , 197 - 217, 23.07.2015
https://doi.org/10.17556/jef.38139

Abstract

The aim of this study was examined factors which affect the 1st grade students’ scientific process skills from the department of elementary education. In this study was used survey research method. The sample of the study was composed of 224 students from the department of elementary education. “Scientific Process Skill Test” and “Student Identification Form” was used as data collection instruments. According to SPST scores, students in programs of elementary mathematics education was determined the most success than. Experiments and activities been done during secondary education develop students' scientific process skills. Experiments or activities that make together with teachers are contributing positively to students' scientific process skills. According to this study, the habit of reading books is very important in gaining these skills

References

  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of Educational Research. London: The faliner Press.
  • Ango, M.L. (2002). Mastery of science process skills and their effective use in the teaching of science: An educology of science education in the nigerian context, Online Submission, 16 (1), 11-30.
  • Ayas, A.P. Çepni, S. Akdeniz, A.R. Özmen, H. Yiğit, N. ve Ayvacı, H.Ş. (2008). Bilim, kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi, 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bilen, K. ve Aydoğdu, M. (2012). TGA (tahmin et gözle-açıkla) stratejisine dayalı laboratuar uygulamalarının öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ve bili- min doğası hakkındaki düşünceleri üzerine etkisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 49-69.
  • Bonney, C., Klemper, T., Zhusho, A., Coppola, B. P., & Pintrich, P. R. (2005). Stu- dent learning in science classrooms: What role does motivation play? In S. Alsop (Ed.), Beyond Cartesian dualism: Encountering affect in the teaching and learning of science. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  • Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child develop- ment, Annual review of psychology, 53(1), 371-399.
  • Bulunuz, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geçmiş öğretim kademelerin- deki bilimsel araştırma projesi deneyimlerinin değerlendirilmesi, Türk Fen Eğitim Dergisi, 8(4), 74-85.
  • Cataldo, M. G., & Cornoldi, C. (1998). Self‐monitoring in poor and good reading comprehenders and their use of strategy, British Journal of Developmen- tal Psychology, 16(2), 155-165.
  • Cerrah, L. ve Ayas A. (2003). Meslek liselerinde görev yapan biyoloji öğretmen- lerinin karşılaştıkları problemler: Biyoloji ve sağlık bilgisi öğretim pro- gramına bir bakış, Milli Eğitim Dergisi, 159, 149-159.
  • Cuevas, P., Lee, O., Hart, J. ve Deaktor, R. (2005). Improving science inquiry with elementary students of diverse backgrounds, Journal of Research in Sci- ence Teaching, 42(3), 337-357.
  • Çepni, S., Akdeniz, A.R. ve Ayas, A. (1995). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarın yeri ve önemi (III): Ülkemizde laboratuarın kullanımı ve bazı öneriler (Laboratory place and importance in science education (III): Using labor- atory in our country and some suggestions). Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 24–28.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1996). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Diken, E.H., Bilgisi, F., Çakır, N.K. ve Yetişir, M.İ. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen deneylerinin amaçlarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, I Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre Kitabı, Tam Metin Bildiri.1-3 Mayıs Çanakkale.
  • Doğan, S., Sezek, F., Kıvrak, E., Usta, Y., ve Ataman, Y. (2003). Atatürk üniversi- tesi biyoloji öğrencilerinin laboratuar çalışmalarına ilişkin tutumları, Er- zincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 33-58.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Akyıldız, M. ve Altun, E. (2012). Ortaöğretim Öğren- cilerine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testi Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (13), 1887-1906.
  • Gupta, P. ve Cohen, N. J. (2002). Theoretical and computational analysis of skill learning, repetition priming, and procedural memory, Psychological Re- view, 109, 401-448.
  • Gündoğdu, M. (2002). Üniversite öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerinin yordanması, Türk PDR Dergisi, 2(17), 11-18.
  • Harlen, W. (1999). Effective Teaching of Science. A Review of Research. Using Re- search Series, 21. Scottish Council for Research in Education, 15 St. John Street, Edinburgh EH8 8JR, Scotland.
  • Harlen, W. (2000). Teaching, Learning and Assessing Science 5 -12. London: Paul Chapman.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L. (2008). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Hiebert, E.H. ve Raphael, T.E. (1996). Psychological perspectives on literacy and extensions to educational practice. In D.C. Berliner ve R.C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational
  • Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art, Chemistry education research and practice, 8 (2), 105- 107.
  • Hofstein, A., Navon, O., Kipnis M. ve Naaman, M. (2005). Developing students’ ability to ask more and better questions resulting from inquiry-type chem- istry laboratories. Journal of Research in Science Teaching, 42 (7), 791- 806.
  • Hunt, R. A. (1989). Learning to converse with texts: Some real readers, some real texts, and the pragmatic situation. SPIEL: Siegener Periodicum zur Inter- nationalen Empirischen Literaturwissenschaft, 8(1), 107-130.
  • Kanlı, U. (2007). 7e modeli merkezli laboratuar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Ün- iversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (2005). Laboratuar Çalışmalarının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirmesindeki Yeterliliğinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005, Pamuk- kale Üniversitesi, Denizli.
  • Kaya, E. ve Gürbüz, H. (2002). Lise ve meslek lisesi öğrencilerinin biyoloji öğretiminin sorunlarına ilişkin görüşleri, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 11-21.
  • Kete, R., Bor, G., Atabey, Z. ve Altınışık, D. (2012) Meslek lisesi 9. sınıf biyoloji laboratuvar uygulamalarında öğrenci tutumları. X.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde 27-30 Haziran.
  • Koray, Ö., Bahadır, H. ve Geçgin, F. (2006). Bilimsel süreç becerilerinin 9. sınıf kimya ders kitabı ve kimya müfredatında temsil edilme durumları, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 147-156.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2013). Ortaokul Fen Bilimleri Dersi (5., 6., 7. and 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Meyer, B.J., Brandt, D.M., & Bluth, G.J. (1980). Use of top-level structure in text: Key for reading comprehension of ninth-grade students. Reading research quarterly, 72-103.
  • Meyer, B.J.F. (1985). Signaling the structure of text. In: Jonassen DH, editor. The technology of text. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology.
  • Morgil, İ., Seyhan, H.G. ve Seçken, N. (2009). Proje destekli kimya laboratuvarı uygulamalarının bazı bilişsel ve duyuşsal alan bileşenlerine etkisi, Jour- nal of Turkish Science Education, 6(1), 89-107.
  • Myers, B. E., Washburn, S. G. ve Dyer, J. E. (2004). Assessing agriculture teachers’ capacity for teaching science integrated process skills. Journal of South- ern Agricultural Education Research, 54(1), 74-85.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorun- ların nitel ve nicel yönden değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya illeri örneği, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 40-53.
  • Padilla, M.J. (1990). The science process skills, Research Matters-to the science Teacher, 9004.
  • Rehorek, J., S. (2004). Inquiry-Based teaching: An example of descriptive science in action, American Biology Teacher, 66(7), 493-500.
  • Şimşekli, Y. ve Çalış, S. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinde bilimsel süreç becerilerinin gelişimine fen bilgisi laboratuvarı dersinin etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 183-192.
  • Temiz, B. K. ve Tan, M. (2003). İlköğretim fen öğretiminde temel bilimsel süreç becerileri, Eğitim ve Bilim, 127, 18-24.
  • URL- <www.tuik.gov.tr> (2013, 12 Aralık)
  • URL- <http://www.atauni.edu.tr/#sayfa=ibm-spss-statistics-20> (2014, 20 Şubat)
  • URL- <www.osym.gov.tr> (2014, 05 Haziran)
  • Zorlu, F., Zorlu, Y., Sezek, F. ve Akkuş, H. (2014). Ortaokul sekizinci sınıf öğren- cilerinin bilimsel süreç becerileri ile seviye belirleme sınavı sonuçlarının karşılaştırılması, Ekev Akademi Dergisi, 18(59), 519-532.

İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Year 2015, , 197 - 217, 23.07.2015
https://doi.org/10.17556/jef.38139

Abstract

Bu çalışmanın amacı; ilköğretim bölümü birinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Araştırma yöntemi olarak tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi ilköğretim bölümü birinci sınıfında öğrenim gören 224 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama araçları olarak Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT) ve Öğrenci Tanıma Formu (ÖTF) kullanılmıştır. BSBT sonuçlarına göre genel olarak matematik öğretmenliği öğrencilerinin diğer bölümlerdeki öğrencilere göre daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Ortaöğretim öğrenimi süresince yapılan deney ve etkinlikler öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirdiği tespit edilmiştir. Deneylerin veya etkinliklerin öğretmenle beraber yapılması öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine olumlu yönde katkı sağlamaktadır. Kitap okuma alışkanlığı da bu becerileri kazanmada önemlidir.

References

  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of Educational Research. London: The faliner Press.
  • Ango, M.L. (2002). Mastery of science process skills and their effective use in the teaching of science: An educology of science education in the nigerian context, Online Submission, 16 (1), 11-30.
  • Ayas, A.P. Çepni, S. Akdeniz, A.R. Özmen, H. Yiğit, N. ve Ayvacı, H.Ş. (2008). Bilim, kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi, 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bilen, K. ve Aydoğdu, M. (2012). TGA (tahmin et gözle-açıkla) stratejisine dayalı laboratuar uygulamalarının öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ve bili- min doğası hakkındaki düşünceleri üzerine etkisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 49-69.
  • Bonney, C., Klemper, T., Zhusho, A., Coppola, B. P., & Pintrich, P. R. (2005). Stu- dent learning in science classrooms: What role does motivation play? In S. Alsop (Ed.), Beyond Cartesian dualism: Encountering affect in the teaching and learning of science. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  • Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child develop- ment, Annual review of psychology, 53(1), 371-399.
  • Bulunuz, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geçmiş öğretim kademelerin- deki bilimsel araştırma projesi deneyimlerinin değerlendirilmesi, Türk Fen Eğitim Dergisi, 8(4), 74-85.
  • Cataldo, M. G., & Cornoldi, C. (1998). Self‐monitoring in poor and good reading comprehenders and their use of strategy, British Journal of Developmen- tal Psychology, 16(2), 155-165.
  • Cerrah, L. ve Ayas A. (2003). Meslek liselerinde görev yapan biyoloji öğretmen- lerinin karşılaştıkları problemler: Biyoloji ve sağlık bilgisi öğretim pro- gramına bir bakış, Milli Eğitim Dergisi, 159, 149-159.
  • Cuevas, P., Lee, O., Hart, J. ve Deaktor, R. (2005). Improving science inquiry with elementary students of diverse backgrounds, Journal of Research in Sci- ence Teaching, 42(3), 337-357.
  • Çepni, S., Akdeniz, A.R. ve Ayas, A. (1995). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarın yeri ve önemi (III): Ülkemizde laboratuarın kullanımı ve bazı öneriler (Laboratory place and importance in science education (III): Using labor- atory in our country and some suggestions). Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 24–28.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1996). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Diken, E.H., Bilgisi, F., Çakır, N.K. ve Yetişir, M.İ. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen deneylerinin amaçlarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, I Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre Kitabı, Tam Metin Bildiri.1-3 Mayıs Çanakkale.
  • Doğan, S., Sezek, F., Kıvrak, E., Usta, Y., ve Ataman, Y. (2003). Atatürk üniversi- tesi biyoloji öğrencilerinin laboratuar çalışmalarına ilişkin tutumları, Er- zincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 33-58.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Akyıldız, M. ve Altun, E. (2012). Ortaöğretim Öğren- cilerine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testi Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (13), 1887-1906.
  • Gupta, P. ve Cohen, N. J. (2002). Theoretical and computational analysis of skill learning, repetition priming, and procedural memory, Psychological Re- view, 109, 401-448.
  • Gündoğdu, M. (2002). Üniversite öğrencilerinin bilimsel düşünme becerilerinin yordanması, Türk PDR Dergisi, 2(17), 11-18.
  • Harlen, W. (1999). Effective Teaching of Science. A Review of Research. Using Re- search Series, 21. Scottish Council for Research in Education, 15 St. John Street, Edinburgh EH8 8JR, Scotland.
  • Harlen, W. (2000). Teaching, Learning and Assessing Science 5 -12. London: Paul Chapman.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L. (2008). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Hiebert, E.H. ve Raphael, T.E. (1996). Psychological perspectives on literacy and extensions to educational practice. In D.C. Berliner ve R.C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational
  • Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art, Chemistry education research and practice, 8 (2), 105- 107.
  • Hofstein, A., Navon, O., Kipnis M. ve Naaman, M. (2005). Developing students’ ability to ask more and better questions resulting from inquiry-type chem- istry laboratories. Journal of Research in Science Teaching, 42 (7), 791- 806.
  • Hunt, R. A. (1989). Learning to converse with texts: Some real readers, some real texts, and the pragmatic situation. SPIEL: Siegener Periodicum zur Inter- nationalen Empirischen Literaturwissenschaft, 8(1), 107-130.
  • Kanlı, U. (2007). 7e modeli merkezli laboratuar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Ün- iversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (2005). Laboratuar Çalışmalarının Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirmesindeki Yeterliliğinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005, Pamuk- kale Üniversitesi, Denizli.
  • Kaya, E. ve Gürbüz, H. (2002). Lise ve meslek lisesi öğrencilerinin biyoloji öğretiminin sorunlarına ilişkin görüşleri, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 11-21.
  • Kete, R., Bor, G., Atabey, Z. ve Altınışık, D. (2012) Meslek lisesi 9. sınıf biyoloji laboratuvar uygulamalarında öğrenci tutumları. X.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde 27-30 Haziran.
  • Koray, Ö., Bahadır, H. ve Geçgin, F. (2006). Bilimsel süreç becerilerinin 9. sınıf kimya ders kitabı ve kimya müfredatında temsil edilme durumları, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 147-156.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2013). Ortaokul Fen Bilimleri Dersi (5., 6., 7. and 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Meyer, B.J., Brandt, D.M., & Bluth, G.J. (1980). Use of top-level structure in text: Key for reading comprehension of ninth-grade students. Reading research quarterly, 72-103.
  • Meyer, B.J.F. (1985). Signaling the structure of text. In: Jonassen DH, editor. The technology of text. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology.
  • Morgil, İ., Seyhan, H.G. ve Seçken, N. (2009). Proje destekli kimya laboratuvarı uygulamalarının bazı bilişsel ve duyuşsal alan bileşenlerine etkisi, Jour- nal of Turkish Science Education, 6(1), 89-107.
  • Myers, B. E., Washburn, S. G. ve Dyer, J. E. (2004). Assessing agriculture teachers’ capacity for teaching science integrated process skills. Journal of South- ern Agricultural Education Research, 54(1), 74-85.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorun- ların nitel ve nicel yönden değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya illeri örneği, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 40-53.
  • Padilla, M.J. (1990). The science process skills, Research Matters-to the science Teacher, 9004.
  • Rehorek, J., S. (2004). Inquiry-Based teaching: An example of descriptive science in action, American Biology Teacher, 66(7), 493-500.
  • Şimşekli, Y. ve Çalış, S. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinde bilimsel süreç becerilerinin gelişimine fen bilgisi laboratuvarı dersinin etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 183-192.
  • Temiz, B. K. ve Tan, M. (2003). İlköğretim fen öğretiminde temel bilimsel süreç becerileri, Eğitim ve Bilim, 127, 18-24.
  • URL- <www.tuik.gov.tr> (2013, 12 Aralık)
  • URL- <http://www.atauni.edu.tr/#sayfa=ibm-spss-statistics-20> (2014, 20 Şubat)
  • URL- <www.osym.gov.tr> (2014, 05 Haziran)
  • Zorlu, F., Zorlu, Y., Sezek, F. ve Akkuş, H. (2014). Ortaokul sekizinci sınıf öğren- cilerinin bilimsel süreç becerileri ile seviye belirleme sınavı sonuçlarının karşılaştırılması, Ekev Akademi Dergisi, 18(59), 519-532.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Fatih Sezek

Yusuf Zorlu

Fulya Zorlu

Publication Date July 23, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Sezek, F., Zorlu, Y., & Zorlu, F. (2015). İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 197-217. https://doi.org/10.17556/jef.38139