Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Bilgi Evlerine Yönelik Örgütsel İmaj Algıları ile Kurumsal Aidiyet Duyguları Arasındaki İlişki

Year 2021, , 768 - 784, 31.12.2021
https://doi.org/10.17556/erziefd.834640

Abstract

Bu araştırma, “Öğrencilerin Bilgi Evlerine Yönelik Örgütsel İmaj Algıları ile Kurumsal Aidiyet Duyguları Arasındaki İlişki”yi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, İstanbul ili Esenler ilçesinde faaliyet gösteren Bilgi Evlerine 2017-2018 Eğitim ve Öğretim yılında kayıtlı olan 2728 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem büyüklüğü, küme örnekleme yöntemiyle “Farklı Sapma Miktarları İçin Uygun Örneklem Büyüklükleri” verileri dikkate alınarak 350 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırma verileri; “Örgütsel İmaj Ölçeği” (ÖİÖ) ile “Okula Aidiyet Duygusu Ölçeği” (OADÖ) kullanılarak toplanmıştır. Nicel araştırma tekniklerinin kullanıldığı bu araştırmanın modeli “ilişkisel tarama” olarak belirlenmiştir. Araştırmada bağımsız gruplar t-testi, Pearson korelasyon testi, regresyon analizi ile Cronbach Alfa güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Araştırma sonuçları, öğrencilerin Bilgi Evlerine yönelik Örgütsel İmaj Algıları ile Kurumsal Aidiyet Duyguları arasında orta seviyede, pozitif ve anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca Örgütsel İmaj Algısının Kurumsal Aidiyet Duygusunu orta seviyede, anlamlı yordadığı saptanmıştır.

References

  • Akbulut, B. (2015). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 394814).
  • Arpan, L.M., Roney, A.A., and Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Communications: An International Journal, 8(2), 97-113. https://doi.org/10.1108/1356328031047535
  • Booker, K.C. (2004). Exploring school belonging and academic achievement in african american adolescents. Curriculum and Teaching Dialogue, 6(2), 131-143. doi: 10.2307/40364222.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2011). Sosyal bilimlerde istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitenin örgütsel imaj düzeyine ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12(47), 343-365. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/2269-20110604141851 -edadmintp_summer2006_pp343-365.pdf
  • Çavuş, R., Öztuna Kaplan, A. ve Umdu Topsakal, Ü. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: kocaeli bilgi evleri örneği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/137907-2013042911303-makale-2.pdf
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79-90. https://doi.org/10.1002/1520-6807(199301)30:1 %3C79::AID-PITS2310300113%3E3.0.CO;2-X
  • Goodenow, C., and Grady, K.E. (1993). The relationship of school belonging and friends' values to academic motivation among urban students. The Journal of Experimental Education, 67(1), 60-71. https://doi.org/10.1080/00220 973.1993.9943831
  • İslamoğlu, H. A. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karadeniz, Ş. (2017). Yeni bir bilgi ve öğrenme merkezi olarak bilgi evleri. Türk Kütüphaneciliği, 31(1), 90-104. doi:10.24146/tkd.2017.6 Karakeçili, E. (2015). Aidiyet meselesi bağlamında bedenin mekânsızlığı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 396141).
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavi, E. ve Koçak, O. (2010). İstanbul'daki bilgi evlerinin sosyal içerme boyutu açısından değerlendirilmesi. 8. Uluslararası Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, 28-31 Ekim 2010, Bildiriler içinde (567-578). İstanbul Üniversitesi, İktisat Fakültesi, İstanbul.
  • Kazoleas, D., Kim, Y., and Maffitt, M. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 205-216. https://doi.org/10.1108/EUM0000000006148
  • Okay, A. (2000). Kurum kimliği. Ankara, Pelin Ofset: MediaCat Kitapları.
  • Özdoğru, A.A., Semiz, H. ve Açıkgöz, Ö. (2017). Bilgi evine katılımın öğrencilerin gelişimine etkisi: bir pilot çalışma. Sosyal Politikalar: Kurumlar ve Bireyler Çalıştayında sunulmuş bildiri, İstanbul, Türkiye.
  • Özgök, A. (2013). Ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusunun arkadaşlara bağlılık düzeyinin ve empatik sınıf atmosferi algısının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 330161).
  • Özkan, F. (2015). Öğrencilerin okullarının imajına ilişkin algıları ve aidiyet düzeyleri (istanbul eyüp ilçesi örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi. İstanbul. http://hdl.handle.net/11547/2004
  • Palacio, A. B., Meneses, G. D., and Perez, P. J. (2002). The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students. Journal of Educational Administration, 40(5), 486-505. https://doi.org/10.1108/09578230210440311
  • Sarı, M. (2011). Adaptation of the Psychological Sense of School Membership Scale to Turkish. Manuscript submitted for publication.
  • Sarı, M. (2012). Sense of school belonging among elementary school students. Çukurova University Faculty of Education Journal, 41(1), 1-11. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/46471
  • Sarı, M., ve Özgök, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusu ve empatik sınıf atmosferi algısı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 479-492. http://jss.gantep.edu.tr
  • Şahin, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında örgütsel kimlik, örgütsel imaj, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel adalet (bursa örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 370670).
  • Torlak, Ö. (2001). Eğitim hizmetleri pazarlaması açısından üniversite öğrencilerinin hizmet kalitesini algılamalarının önemi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(3), 399-416. http://www.kuey.net/index.php/kuey/issue/view/27
  • Uslu, F. (2012). İlköğretim okulu öğrencilerinin okula yönelik aidiyeti: öğretmen-öğrenci ilişkisi, akran ilişkisi ve aile katılımının rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 313167).
  • Yavuz, İ. (2013). Sosyal belediyecilik bağlamında çocuk ve gençlik hizmetleri: adapazarı belediyesi bilgi evi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yalova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 384513).

The Relationship Between Students’ Perceptions of Organizational Image of Knowledge Houses and The Sense of Organizational Loyalty

Year 2021, , 768 - 784, 31.12.2021
https://doi.org/10.17556/erziefd.834640

Abstract

This study has been conducted in order to investigate the relationship between student's perceptions of organizational loyalty to the Knowledge Houses (Bilgi Evleri) and the sense of organizational loyalty. The population of the study consists of 2728 students who were registered to Knowledge Houses in 2017-2018 academ ic year which operating in Esenler, Istanbul. The sample size has been applied to 350 students by cluster sampling method considering the "Sample Size Suitable for Different Deviation Quantities”. Research data has been collected using the “Organizational Image Scale (OIS)” and the “Sense of Loyalty to School Scale (SLSS)”. The model of this research, which uses quantitative research techniques, is determined as "relational scanning". In this research, independent groups t-test, Pearson correlation test, regression analysis and Cronbach Alfa reliability analysis were also performed. The results of the research showed that there was a moderate, positive and meaningful relationship between students' perception of organizational image of Knowledge Houses and their sense of loyalty. Besides, organizational image perception was found to be a significant predictor of sense of loyalty.

References

  • Akbulut, B. (2015). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel imaj algıları ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 394814).
  • Arpan, L.M., Roney, A.A., and Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Communications: An International Journal, 8(2), 97-113. https://doi.org/10.1108/1356328031047535
  • Booker, K.C. (2004). Exploring school belonging and academic achievement in african american adolescents. Curriculum and Teaching Dialogue, 6(2), 131-143. doi: 10.2307/40364222.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2011). Sosyal bilimlerde istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitenin örgütsel imaj düzeyine ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12(47), 343-365. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/2269-20110604141851 -edadmintp_summer2006_pp343-365.pdf
  • Çavuş, R., Öztuna Kaplan, A. ve Umdu Topsakal, Ü. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: kocaeli bilgi evleri örneği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/137907-2013042911303-makale-2.pdf
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79-90. https://doi.org/10.1002/1520-6807(199301)30:1 %3C79::AID-PITS2310300113%3E3.0.CO;2-X
  • Goodenow, C., and Grady, K.E. (1993). The relationship of school belonging and friends' values to academic motivation among urban students. The Journal of Experimental Education, 67(1), 60-71. https://doi.org/10.1080/00220 973.1993.9943831
  • İslamoğlu, H. A. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karadeniz, Ş. (2017). Yeni bir bilgi ve öğrenme merkezi olarak bilgi evleri. Türk Kütüphaneciliği, 31(1), 90-104. doi:10.24146/tkd.2017.6 Karakeçili, E. (2015). Aidiyet meselesi bağlamında bedenin mekânsızlığı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 396141).
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavi, E. ve Koçak, O. (2010). İstanbul'daki bilgi evlerinin sosyal içerme boyutu açısından değerlendirilmesi. 8. Uluslararası Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, 28-31 Ekim 2010, Bildiriler içinde (567-578). İstanbul Üniversitesi, İktisat Fakültesi, İstanbul.
  • Kazoleas, D., Kim, Y., and Maffitt, M. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 205-216. https://doi.org/10.1108/EUM0000000006148
  • Okay, A. (2000). Kurum kimliği. Ankara, Pelin Ofset: MediaCat Kitapları.
  • Özdoğru, A.A., Semiz, H. ve Açıkgöz, Ö. (2017). Bilgi evine katılımın öğrencilerin gelişimine etkisi: bir pilot çalışma. Sosyal Politikalar: Kurumlar ve Bireyler Çalıştayında sunulmuş bildiri, İstanbul, Türkiye.
  • Özgök, A. (2013). Ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusunun arkadaşlara bağlılık düzeyinin ve empatik sınıf atmosferi algısının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 330161).
  • Özkan, F. (2015). Öğrencilerin okullarının imajına ilişkin algıları ve aidiyet düzeyleri (istanbul eyüp ilçesi örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi. İstanbul. http://hdl.handle.net/11547/2004
  • Palacio, A. B., Meneses, G. D., and Perez, P. J. (2002). The configuration of the university image and its relationship with the satisfaction of students. Journal of Educational Administration, 40(5), 486-505. https://doi.org/10.1108/09578230210440311
  • Sarı, M. (2011). Adaptation of the Psychological Sense of School Membership Scale to Turkish. Manuscript submitted for publication.
  • Sarı, M. (2012). Sense of school belonging among elementary school students. Çukurova University Faculty of Education Journal, 41(1), 1-11. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/46471
  • Sarı, M., ve Özgök, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusu ve empatik sınıf atmosferi algısı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 479-492. http://jss.gantep.edu.tr
  • Şahin, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında örgütsel kimlik, örgütsel imaj, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel adalet (bursa örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 370670).
  • Torlak, Ö. (2001). Eğitim hizmetleri pazarlaması açısından üniversite öğrencilerinin hizmet kalitesini algılamalarının önemi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(3), 399-416. http://www.kuey.net/index.php/kuey/issue/view/27
  • Uslu, F. (2012). İlköğretim okulu öğrencilerinin okula yönelik aidiyeti: öğretmen-öğrenci ilişkisi, akran ilişkisi ve aile katılımının rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 313167).
  • Yavuz, İ. (2013). Sosyal belediyecilik bağlamında çocuk ve gençlik hizmetleri: adapazarı belediyesi bilgi evi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yalova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 384513).
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Orman 0000-0002-4549-0432

Orkun Osman Bilgivar 0000-0001-7002-6191

Publication Date December 31, 2021
Acceptance Date April 6, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Orman, M., & Bilgivar, O. O. (2021). Öğrencilerin Bilgi Evlerine Yönelik Örgütsel İmaj Algıları ile Kurumsal Aidiyet Duyguları Arasındaki İlişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 768-784. https://doi.org/10.17556/erziefd.834640