Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretmenlerin Kullandıkları Filmlerin Eğitsel Açıdan İncelenmesi: Charlie ve Çikolata Fabrikası

Year 2022, , 208 - 217, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.992598

Abstract

Eğitimde belirlenen amaçlara ulaşabilmek için çeşitli öğretim materyallerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bunlardan biri de eğitici filmlerdir. Eğitici filmler, okulda gerçekleştirilen öğrenmeleri desteklemek amacıyla, dersin amaç ve kazanımlarına uygun olarak belirlenmektedir. Eğitici filmlerin, ders materyali olarak kullanılabilecek özelliklere sahip olması gerekmektedir. Bu araştırmada öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde eğitsel amaçlı en çok kullandıkları “Charlie ve Çikolata Fabrikası” filminin, MEB tarafından belirlenen kriterlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Filmin incelenmesinde nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni ve doküman analizi yöntemi; elde edilen verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan 45 sınıf öğretmeni, sosyal bilgiler derslerinde en çok “Charlie ve Çikolata Fabrikası” filmini tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Bu ‎film, MEB tarafından belirlenen "Taslak Ders Kitabı ve Eğitim Araçları İle Bunlara Ait E-‎İçeriklerin İncelenmesinde Değerlendirmeye Esas Olacak Kriterler Ve Açıklamaları" adlı ‎kriterlere göre incelenmiştir. İnceleme sonucunda filmin eşitlik, insan hakları ve ayrımcılığı reddetme gibi ilkelere uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca aile, sabır, eşitlik, dürüstlük ve boş zamanı etkili değerlendirme gibi niteliklerin kazandırılması bakımından öğretim programının amaçlarına da uygun olduğu belirlenmiştir. Filmdeki görseller, ışıklandırma, anlaşılır olma, merak uyandırma ve renklendirme bakımından uygun özellikler taşımaktadır.

Thanks

Makalede emeği geçecek olan Editörlere, hakemlere ve emeği geçecek olan herkese şimdiden teşekkür ederim.

References

  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer eğitiminde kısa filmlerden yararlanma: Örnek bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 360-377. https://doi.org/10.30803/adusobed.404748
  • Andersen, K. N. (2018). Evaluation of school tasks in the light of sustainability education: Textbook research in science education in Luxembourgish primary schools. Environmental Education Research, 24(9), 1301-1319. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1384798
  • Berber, A., Anilan, B., Odabaş, İ. N. ve Alkan, D. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının eğitimde çizgi filmin kullanımına ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 465-492. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529
  • Biletskyi, V. S., Onkovych, H. ve Yanyshyn, O. (2019). Media education technologies in developing students' professional competence. International Scientific-Pedagogical Organization of Philologists (ISPOP), 2(2), 110-114. https://doi.org/10.33739/2587-5434-2019-2-2-110-114
  • Cansız-Aktaş, M. (2019). Nitel veri toplama teknikleri. Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (126-135). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal kitabevi.
  • Fedorov, A., Levitskaya, A., Gorbatkova, O. ve Mikhaleva, G. (2018). Professional risk: Sex, lies, and violence in the films about teachers. European journal of contemporary education, 7(2), 291-331. https://doi.org/ 10.13187/ejced.2018.2.291
  • Gevher, Ö. G. ve Aksun, K. (2020). Sinemanın eğitim amaçlı kullanılması: EBA (Eğitim Bilişim Ağı) içeriğindeki kısa metraj filmlerin çözümlemesi. Uluslararası COVİD-19 Kongresi, 101-112.
  • Gutiérrez, I. G. (2018). Learning by doing with the chocolate factory. In Multidisciplinary Digital Publishing Institute Proceedings, 2(21), 1321-1327. https://doi.org/10.3390/proceedings2211321
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A. ve Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: Caillou ve sünger bob örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 75-91. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645462
  • Ho, L., McAvoy, P., Hess, D. ve Gibbs, B. (2017). Teaching and learning about controversial issues and topics in the social studies. The Wiley handbook of social studies research, 319-335.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 134-149.
  • Karalar, H. ve Sidekli, S. (2017). How do second grade students in primary schools use and perceive tablets?. Universal Journal of Educational Research, 5(6), 965-971. https://doi.org/ 10.13189/ujer.2017.050609
  • Kristjansson, K. (2017). Recent work on flourishing as the aim of education: a critical review. British Journal of Educational Studies, 65(1),87-107. https://doi.org/10.1080/00071005.2016.1182115
  • Leeds, A., Lukas, K. E., Kendall, C. J., Slavin, M. A., Ross, E. A., Robbins, M. M., ... ve Bergl, R. A. (2017). Evaluating the effect of a year‐long film focused environmental education program on Ugandan student knowledge of and attitudes toward great apes. American Journal of Primatology, 79(8), e22673. https://doi.org/10.1002/ajp.22673
  • MEB. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı ders kitapları ve eğitim araçları yönetmeliği. Resmi Gazete, Sayı: 28409, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/09/20120912-2.htm
  • MEB. (2019). Taslak ders kitabı ve eğitim araçları ile bunlara ait e-içeriklerin incelenmesinde değerlendirmeye esas olacak kriterler ve açıklamaları. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_08/26172658_Kitap_Ynceleme_deg_kriter.pdf. Erişim: 06.05.2021.
  • Michel, E., Roebers, C. M. ve Schneider, W. (2007). Educational films in the classroom: Increasing the benefit. Learning and Instruction, 17(2), 172-183. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.01.005
  • Mohajan, H. K. (2018). Qualitative research methodology in social sciences and related subjects. Journal of Economic Development, Environment and People, 7(1), 23-48.
  • Samancı, O. ve Ocakcı, E. (2017). Hayat boyu öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 711-722.
  • Sonzogni, E. (2019). Charlie and the chocolate factory. Children's Book and Media Review, 40(1), 12.
  • Stoddard, J. D. ve Marcus, A. S. (2017). Media and social studies education. The Wiley handbook of social studies research, 477-498.
  • Swari, N. K. N. P. (2020). The representatıon of character educatıon ın the characterızatıon of charlıe bucket ın road dahl’s charlıe and the chocolate factory (1964). Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları.
  • Topal, M., Yıldırım, E. G. ve Önder, A. N. (2020). Use of educational films in environmental education as a digital learning object. Journal of Education in Science Environment and Health, 6(2), 134-147. https://doi.org/10.21891/jeseh.703492
  • Ünal, O. (2020). Türk filmlerinde yer alan değerlerin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(2), 910-929. https://doi.org/10.18039/ajesi.759910
  • Wager, J., Stahlschmidt, L., Heuer, F., Troche, S. ve Zernikow, B. (2018). The impact of a short educational movie on promoting chronic pain health literacy in school: A feasibility study. European journal of pain, 22(6), 1142-1150. https://doi.org/10.1002/ejp.1202
  • Yağan Güder, S., Ay, A., Saray, F. ve Kılıç, İ. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin toplumsal cinsiyet kalıp yargıları açısından incelenmesi: Niloya örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 96-111. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.5c2s5m
  • Yakar, H. G. İ. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi (HAYEF), 10(1), 21-36.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

The Educational Examination of The Films Used by Teachers in Social Studies Lesson: ‎Charlie and the Chocolate ‎Factory

Year 2022, , 208 - 217, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.992598

Abstract

To achieve the goals in education, the various teaching materials are needed. One of them is educational films. The educational films are important to the aims of the lesson and these supports the learning at school. Educational films must have features that can be used as course material. In this research, aimed to examine the movie "Charlie and the Chocolate Factory", frequently advised by teachers for educational purposes in social studies lesson, according to the criteria determined by the Ministry of Education. The phenomenology design and document analysis method were used in the examination of the film. The data collected from the teachers are analyzed with the content analysis. 45 elementary school teachers who participated in the research stated that they mostly preferred the movie "Charlie and the Chocolate Factory" in their social studies lessons. This film has been examined according to the criteria named "Draft Textbook and Education Tools and Criteria to be the Basis of Evaluation in the Examination of E-Contents and Their Explanations" decided by the Ministry of Education. As a result of the examination, determined that the film complies with the principles such as equality, human rights and rejection of discrimination. The film supports the aims of the curriculum in acquiring qualities such as family, patience, equality, honesty and effective use of leisure time. The visuals in the film have suitable features in terms of lighting, clarity, arousing curiosity and coloring.

References

  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer eğitiminde kısa filmlerden yararlanma: Örnek bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 360-377. https://doi.org/10.30803/adusobed.404748
  • Andersen, K. N. (2018). Evaluation of school tasks in the light of sustainability education: Textbook research in science education in Luxembourgish primary schools. Environmental Education Research, 24(9), 1301-1319. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1384798
  • Berber, A., Anilan, B., Odabaş, İ. N. ve Alkan, D. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının eğitimde çizgi filmin kullanımına ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 465-492. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529
  • Biletskyi, V. S., Onkovych, H. ve Yanyshyn, O. (2019). Media education technologies in developing students' professional competence. International Scientific-Pedagogical Organization of Philologists (ISPOP), 2(2), 110-114. https://doi.org/10.33739/2587-5434-2019-2-2-110-114
  • Cansız-Aktaş, M. (2019). Nitel veri toplama teknikleri. Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (126-135). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal kitabevi.
  • Fedorov, A., Levitskaya, A., Gorbatkova, O. ve Mikhaleva, G. (2018). Professional risk: Sex, lies, and violence in the films about teachers. European journal of contemporary education, 7(2), 291-331. https://doi.org/ 10.13187/ejced.2018.2.291
  • Gevher, Ö. G. ve Aksun, K. (2020). Sinemanın eğitim amaçlı kullanılması: EBA (Eğitim Bilişim Ağı) içeriğindeki kısa metraj filmlerin çözümlemesi. Uluslararası COVİD-19 Kongresi, 101-112.
  • Gutiérrez, I. G. (2018). Learning by doing with the chocolate factory. In Multidisciplinary Digital Publishing Institute Proceedings, 2(21), 1321-1327. https://doi.org/10.3390/proceedings2211321
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A. ve Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: Caillou ve sünger bob örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 75-91. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645462
  • Ho, L., McAvoy, P., Hess, D. ve Gibbs, B. (2017). Teaching and learning about controversial issues and topics in the social studies. The Wiley handbook of social studies research, 319-335.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 134-149.
  • Karalar, H. ve Sidekli, S. (2017). How do second grade students in primary schools use and perceive tablets?. Universal Journal of Educational Research, 5(6), 965-971. https://doi.org/ 10.13189/ujer.2017.050609
  • Kristjansson, K. (2017). Recent work on flourishing as the aim of education: a critical review. British Journal of Educational Studies, 65(1),87-107. https://doi.org/10.1080/00071005.2016.1182115
  • Leeds, A., Lukas, K. E., Kendall, C. J., Slavin, M. A., Ross, E. A., Robbins, M. M., ... ve Bergl, R. A. (2017). Evaluating the effect of a year‐long film focused environmental education program on Ugandan student knowledge of and attitudes toward great apes. American Journal of Primatology, 79(8), e22673. https://doi.org/10.1002/ajp.22673
  • MEB. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı ders kitapları ve eğitim araçları yönetmeliği. Resmi Gazete, Sayı: 28409, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/09/20120912-2.htm
  • MEB. (2019). Taslak ders kitabı ve eğitim araçları ile bunlara ait e-içeriklerin incelenmesinde değerlendirmeye esas olacak kriterler ve açıklamaları. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_08/26172658_Kitap_Ynceleme_deg_kriter.pdf. Erişim: 06.05.2021.
  • Michel, E., Roebers, C. M. ve Schneider, W. (2007). Educational films in the classroom: Increasing the benefit. Learning and Instruction, 17(2), 172-183. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.01.005
  • Mohajan, H. K. (2018). Qualitative research methodology in social sciences and related subjects. Journal of Economic Development, Environment and People, 7(1), 23-48.
  • Samancı, O. ve Ocakcı, E. (2017). Hayat boyu öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 711-722.
  • Sonzogni, E. (2019). Charlie and the chocolate factory. Children's Book and Media Review, 40(1), 12.
  • Stoddard, J. D. ve Marcus, A. S. (2017). Media and social studies education. The Wiley handbook of social studies research, 477-498.
  • Swari, N. K. N. P. (2020). The representatıon of character educatıon ın the characterızatıon of charlıe bucket ın road dahl’s charlıe and the chocolate factory (1964). Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınları.
  • Topal, M., Yıldırım, E. G. ve Önder, A. N. (2020). Use of educational films in environmental education as a digital learning object. Journal of Education in Science Environment and Health, 6(2), 134-147. https://doi.org/10.21891/jeseh.703492
  • Ünal, O. (2020). Türk filmlerinde yer alan değerlerin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(2), 910-929. https://doi.org/10.18039/ajesi.759910
  • Wager, J., Stahlschmidt, L., Heuer, F., Troche, S. ve Zernikow, B. (2018). The impact of a short educational movie on promoting chronic pain health literacy in school: A feasibility study. European journal of pain, 22(6), 1142-1150. https://doi.org/10.1002/ejp.1202
  • Yağan Güder, S., Ay, A., Saray, F. ve Kılıç, İ. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin toplumsal cinsiyet kalıp yargıları açısından incelenmesi: Niloya örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 96-111. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.5c2s5m
  • Yakar, H. G. İ. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi (HAYEF), 10(1), 21-36.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section In This Issue
Authors

Yaşar Çelik 0000-0001-8159-5189

Publication Date August 1, 2022
Acceptance Date November 10, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Çelik, Y. (2022). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretmenlerin Kullandıkları Filmlerin Eğitsel Açıdan İncelenmesi: Charlie ve Çikolata Fabrikası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 208-217. https://doi.org/10.17556/erziefd.992598