Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazılı Anlatımlarındaki Sözcüklerin Kullanım Sıklığı

Year 2017, Volume: 19 Issue: 3, 119 - 136, 07.12.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.336484

Abstract

Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde, dilde en sık kullanılan
sözcüklerin öğretilmesi gereklidir. Öğretimde yer alacak sözcüklerin seçiminde,
sözcüklerin seviyelere dağılımında ve öğretim materyallerinin hazırlanmasında
dilde sıklıkla kullanılan sözcüklere başvurulmalıdır. Bu süreçte Türkçeyi
yabancı dil olarak öğrenenlerin de her bir dil seviyesinde sıklıkla
kullandıkları sözcükler incelenmelidir.
Bu bağlamda çalışmanın problem cümlesini şu
soru oluşturmaktadır: “Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı
anlatımlarında yer alan sözcüklerin kullanım sıklığı nedir?”. Taramada
modeliyle oluşturulan çalışmada, Gazi, Hitit ve İstanbul yabancılar için Türkçe
ders kitaplarından biriyle A1, A2, B1, B2, C1 seviyelerinde Gaziantep
Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi Türkçe öğretim
merkezlerinde Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen toplam 500 öğrenci uygun
örnekleme yöntemiyle örneklem olarak seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak,
her bir dil seviyesinin sonunda kullanılmak üzere kompozisyon kağıtları
oluşturulmuştur. Betimsel analiz ile elde edilen veriler sonucunda Türkçeyi
yabancı dil olarak öğrenenlerin farklı dil seviyelerinde sıklıkla kullandıkları
sözcüklerin sayısına ve sözcüklerin neler olduğuna ulaşılmıştır.




References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu.
  • Açık, F. (2013). Dil politikaları bağlamında Türkçenin öğretimi. M. Durmuş, & A. Okur içinde, Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 483-492). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Aksan, D. (1998). Her yönüyle dil-Ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: TDK yayınları.
  • Aksan, Y., & Yaldır, Y. (2011). Türkçe sözvarlığının nicel betimlemesi. Ç. Sağın Şimşek, & Ç. Hatipoğlu içinde, 24. Ulusal dilbilim kurultayı bildiri kitabı (s. 377-387). Ankara: ODTÜ Basım.
  • Barın, E. (2003). Yabancılara Türkçenin öğretiminde temel söz varlığının önemi. TÜBAR, XIII, 311-317.
  • Baş, B. (2011). Söz varlığı ile ilgili çalışmalarda kullanılacak ölçütler. TÜBAR(XXIX), 27-61.
  • Büyükikiz, K. K., & Hasırcı, S. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde sözcük öğretimi üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 145-155.
  • Çınar, İ., & İnce, B. (2015). Türkçe ve Türk kültürü ders kitaplarındaki söz varlığına derlem temelli bir bakış. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 198-209.
  • Demir, C. (2006). Türkçe/Edebiyat eğitimi ve kişisel kelime serveti. Millî Eğitim, 1(169), 1-34.
  • Göz, İ. (2003). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • Güncel Türkçe Sözlük. (E.T, 2017). www.tdk.gov.tr.
  • Karadüz, E. (2004). Sözcük sıklığı çalışmalarının önemi. V. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri I, 1605-1613.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. b.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ölker, G. (2011). Sözlük türleri ve kelime sıklığı sözlüğü üzerine. Dil Araştırmaları(9), 45-60.
  • Özbay, M., & Melanlıoğlu, D. (2013). Türkçe öğrenen yabancıların sözlük kullanma becerileri üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 13-23.
  • Pilav, S. (2008). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek, P. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma metinleri ve yardımcı kitaplar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. İstanbul: Multilungual Yayınları.
  • Yıldız, C., & Okur, A. (2010). İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: Sözcük öğretimi. TÜBAR(XXVII), 753-773.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G., & Yılmaz, Y. (2006). Kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
Year 2017, Volume: 19 Issue: 3, 119 - 136, 07.12.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.336484

Abstract

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu.
  • Açık, F. (2013). Dil politikaları bağlamında Türkçenin öğretimi. M. Durmuş, & A. Okur içinde, Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (s. 483-492). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Aksan, D. (1998). Her yönüyle dil-Ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: TDK yayınları.
  • Aksan, Y., & Yaldır, Y. (2011). Türkçe sözvarlığının nicel betimlemesi. Ç. Sağın Şimşek, & Ç. Hatipoğlu içinde, 24. Ulusal dilbilim kurultayı bildiri kitabı (s. 377-387). Ankara: ODTÜ Basım.
  • Barın, E. (2003). Yabancılara Türkçenin öğretiminde temel söz varlığının önemi. TÜBAR, XIII, 311-317.
  • Baş, B. (2011). Söz varlığı ile ilgili çalışmalarda kullanılacak ölçütler. TÜBAR(XXIX), 27-61.
  • Büyükikiz, K. K., & Hasırcı, S. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde sözcük öğretimi üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 145-155.
  • Çınar, İ., & İnce, B. (2015). Türkçe ve Türk kültürü ders kitaplarındaki söz varlığına derlem temelli bir bakış. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 198-209.
  • Demir, C. (2006). Türkçe/Edebiyat eğitimi ve kişisel kelime serveti. Millî Eğitim, 1(169), 1-34.
  • Göz, İ. (2003). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • Güncel Türkçe Sözlük. (E.T, 2017). www.tdk.gov.tr.
  • Karadüz, E. (2004). Sözcük sıklığı çalışmalarının önemi. V. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri I, 1605-1613.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. b.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ölker, G. (2011). Sözlük türleri ve kelime sıklığı sözlüğü üzerine. Dil Araştırmaları(9), 45-60.
  • Özbay, M., & Melanlıoğlu, D. (2013). Türkçe öğrenen yabancıların sözlük kullanma becerileri üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 13-23.
  • Pilav, S. (2008). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek, P. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma metinleri ve yardımcı kitaplar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. İstanbul: Multilungual Yayınları.
  • Yıldız, C., & Okur, A. (2010). İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: Sözcük öğretimi. TÜBAR(XXVII), 753-773.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G., & Yılmaz, Y. (2006). Kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section In This Issue
Authors

Gökçen Göçen

Alpaslan Okur

Publication Date December 7, 2017
Acceptance Date November 23, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Göçen, G., & Okur, A. (2017). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazılı Anlatımlarındaki Sözcüklerin Kullanım Sıklığı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 119-136. https://doi.org/10.17556/erziefd.336484

Cited By