Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde, dilde en sık kullanılan
sözcüklerin öğretilmesi gereklidir. Öğretimde yer alacak sözcüklerin seçiminde,
sözcüklerin seviyelere dağılımında ve öğretim materyallerinin hazırlanmasında
dilde sıklıkla kullanılan sözcüklere başvurulmalıdır. Bu süreçte Türkçeyi
yabancı dil olarak öğrenenlerin de her bir dil seviyesinde sıklıkla
kullandıkları sözcükler incelenmelidir. Bu bağlamda çalışmanın problem cümlesini şu
soru oluşturmaktadır: “Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı
anlatımlarında yer alan sözcüklerin kullanım sıklığı nedir?”. Taramada
modeliyle oluşturulan çalışmada, Gazi, Hitit ve İstanbul yabancılar için Türkçe
ders kitaplarından biriyle A1, A2, B1, B2, C1 seviyelerinde Gaziantep
Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi Türkçe öğretim
merkezlerinde Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen toplam 500 öğrenci uygun
örnekleme yöntemiyle örneklem olarak seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak,
her bir dil seviyesinin sonunda kullanılmak üzere kompozisyon kağıtları
oluşturulmuştur. Betimsel analiz ile elde edilen veriler sonucunda Türkçeyi
yabancı dil olarak öğrenenlerin farklı dil seviyelerinde sıklıkla kullandıkları
sözcüklerin sayısına ve sözcüklerin neler olduğuna ulaşılmıştır.
Journal Section | In This Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 7, 2017 |
Acceptance Date | November 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 3 |