This study aims to
investigate preservice mathematics teachers’ beliefs about the importance of
questioning skills in teaching and their perceptions about the acquisition of
questioning skills. Twenty-two preservice teachers studying Mathematics
Teaching in their last year volunteered for the study. A questionnaire
consisting of 9 open-ended questions was used as a data collection tool and the
content analysis was used for the data analysis. According to the findings,
preservice teachers stated that questioning has many purposes, such as checking
prior knowledge, guiding, probing, determining of misconceptions, and checking
to understand. Preservice teachers pointed out that questioning is a skill that
needs improvement. They dealt with the development of the skills of questioning
from different perspectives such as knowledge, experience, personality,
research, and observation. Study findings revealed though questioning is seen
as a critical skill by preservice teachers, the theories and practices about
developing questioning skills during the preservice teachers’ training are
inadequate. There is a need for more emphasis on questioning during training
Bu
çalışmada matematik öğretmeni adaylarının soru sorma becerilerinin öğretimdeki önemine
dair inançlarının ve soru sorma becerilerini nasıl geliştirebileceklerine
yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Matematik
Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören son sınıf toplam 22 gönüllü öğretmen adayı
katılmıştır. Veriler 9 açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme formu kullanılarak
elde edilmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre
öğretmen adayları, soru sormanın ön bilgileri kontrol etme, yönlendirme,
sorgulama, kavram yanılgılarını belirleme
ve değerlendirme gibi birçok amaca hizmet ettiğini dile getirmişlerdir.
Öğretmen adayları soru sormanın geliştirilmesi gereken bir beceri olduğuna
dikkat çekmişler ve soru sorma becerisinin gelişimini alan bilgisi, tecrübe,
kişilik, araştırma ve gözlem yapma gibi farklı açılardan ele almışlardır. Elde
edilen sonuçlara göre soru sorma öğretmen adayları tarafından kazanılması
gereken kritik bir beceri olarak görülmesine rağmen, bu becerilerin
geliştirilmesine yönelik teori ve uygulamalara yeteri kadar yer verilmediği ve
bunun için daha fazla eğitim alınmasına ihtiyaç duyulduğu açığa çıkarılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | November 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |