In
this study, it is aimed to present a more comprehensive result for new
researches by synthesizing the results of the research which examines the
relationship between the attitude towards mathematics and mathematics
achievement. The YÖK National Thesis Center, Ulakbim and Google Scholar
databases were searched to find relevant research. In this direction it has
been published between the years 2003-2017 and a total of 7682 sample group data were
synthesized by including 19 research that examined the relationship between
students' attitudes towards mathematics and mathematics achievement in Turkey.
As a result of the meta-analysis, it was concluded that the effect size (r =
.327) was found to be positive and medium level according to the random effects
model between the attitude towards mathematics and mathematics achievement.
Comparative effect sizes were calculated according to education level and type
of publication. As a result of the moderator analysis conducted for the
education level, it was found that the relationship between mathematics
achievement and attitude in secondary school (r = .345) and high school (r =
.419) level was positive, moderately and significantly, university (r = -.
028). The relationship was found to be negative and weak. There was no
significant difference according to the type of publication.
Bu
araştırmada, matematik dersine yönelik tutumu ile matematik başarısı arasındaki
ilişkiyi inceleyen araştırmalarının sonuçlarının meta-analiz yöntemi ile
sentezlenerek yeni araştırmalar için daha kapsamlı sonuç ortaya çıkarmak
amaçlanmıştır. Araştırmada Türkiye’de yapılmış matematik dersine yönelik tutum ile
matematik başarısı arasındaki ilişkiyi inceleyen araştırmalar “YÖK Ulusal Tez
Merkezi”, “Ulakbim” ve “Google Scholar” veri tabanlarında taranmıştır.
2003-2017 yılları arasında yayımlanmış 19 araştırma meta-analize dahil edilerek
toplam 7682 kişilik örneklem grubundan elde edilen veriler sentezlenmiştir.
Analiz sonucunda matematik dersine yönelik tutumu ile matematik başarısı
arasında rassal etkiler modeline göre bulunan etki büyüklüğünün (r=.327) pozitif
yönde ve orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, öğrenim
kademesi ile yayım türüne göre karşılaştırmalı etki büyüklükleri de
hesaplanmıştır. Öğrenim kademesi için yapılan moderatör analizleri sonucunda,
ortaokul (r=.345) ve lise (r=.419) kademesinde yapılan araştırmalarda matematik
başarısı ve tutumu arasındaki ilişkinin pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı
olduğu, üniversite (r=-.028) kademesindeki ilişkinin ise negatif yönde, zayıf
düzeyde ve anlamlı olduğu bulunmuştur. Yayım türüne göre ise anlamlı bir
farklılaşma bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | July 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |