Bu
çalışmanın amacı, sözcük türlerinin öğretiminde beyin temelli öğrenmeye dayalı
uygulamaların öğrencilerin öğrendiklerinin kalıcı olmasında etkili olup
olmadığını incelemektir. Çalışmada ön test son test kontrol gruplu araştırma
deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu Trabzon il merkezinde bulunan Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı Mehmet Akif Ersoy Ortaokulunun 6. sınıflarında öğrenim
gören 66 öğrenci oluşturmaktadır. Yansız örneklem atama
yöntemiyle gruplardan biri deney (34), biri kontrol (32) grubu olarak atanmıştır.
Deney grubunda sözcük türleri beyin temelli öğrenme uygulamalarına yönelik
işlenirken, kontrol grubunda geleneksel yöntemle işlenmiştir. Uygulamalar sekiz
hafta sürmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Kişisel Bilgi Formu’
(KBF) ve ‘Sözcük Türleri Başarı Testi’ (STBT)
kullanılmıştır. KBF uygulamaların başında öğrencilere ait demografik
bilgileri belirlemek amacıyla kullanılmıştır. STBT uygulamanın başında, sonunda
ve öğrencilerin öğrendiklerinin ne kadar kalıcı olup olmadığını belirlemek
amacıyla uygulama bittikten dört ay sonra tekrar uygulanmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistiksel yöntemler, karışık ölçümler için ANOVA ve tek
faktörlü ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda beyin temelli
öğrenmeye dayalı uygulamaların yapıldığı deney grubu öğrencileri lehine anlamlı
bir fark bulunmuştur. Ancak grupların kendi içerisinde son test ve kalıcılık
testi puanlarına bakıldığında kontrol grubunda unutma oranının deney grubuna
oranla daha az olduğu görülmüştür.
The aim of this study is to investigate the effect of brain-based learning-based practices on students' permanent learning in teaching parts of speech. In this study, a pre-test post-test control group research design was used. The study group consisted of 66 students studying in the 6th grade of Mehmet Akif Ersoy Secondary School in the city center of Trabzon. With an unbiased sampling method, one of the groups was assigned as a control group (32) other was as an experimental group (34). In the experimental group, parts of speech were processed with brain-based learning applications, whereas in the control group, they were treated with traditional methods. Applications lasted eight weeks. `Personal Information Form` (PIF) and ‘Parts of Speech Achievement Test` (PSAT) were used as data collection tools. In the analysis of the data, descriptive statistical methods, ANOVA for mixed measurements, and single-factor ANOVA techniques were used. As a result of the study, a significant difference was found in favor of experimental group students in which brain-based learning-based applications were made. However, when the last test and retention test scores of the groups were examined, it was observed that the rate of forgetting in the control group was less than in the experimental group.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Acceptance Date | May 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 1 |