Bu
çalışmada kimya öğretmenlerinin yazılı sınav soruları ayrıntılı analiz edilerek,
öğretmenlerin ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını tespit etme amaçlanmıştır.
Ayrıca çalışmada kimya öğretmenlerin sınav hazırlamada ölçme-değerlendirme kriterlerine
yönelik görüşleri, hedeflenen kazanımları ne derce sınava yansıttıkları ve
hangi tip soruları daha sıklıkla kullandıkları tespit edilmeye çalışılmıştır.
Çalışma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması (case study) ile
yürütülmüştür. Araştırma verileri, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı Artvin
merkezinde yer alan 5 farklı lisede görev yapan kimya öğretmenlerinin
eğitim-öğretim yılı boyunca hazırladıkları sınav sorularından (toplamda 787),
MEB kimya öğretim programı dokümanından ve bu öğretmenlerle yapılan yarı
yapılandırılmış görüşme kayıtlarından oluşmaktadır. Araştırma sonucunda Artvin
Merkez örnekleminde görev yapan kimya öğretmenlerinin sınavlarında büyük oranda
çoktan seçmeli test ve açık uçlu soru kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin
yaptığı yazılı sınav sorularının öğretim programı kazanımlarını içermesine
rağmen kazanımlar arasında homojen bir dağılım göstermediği ve bazı
kazanımların sorularda ölçülmediği sonucuna ulaşılmıştır. Soruların çoğunluğunun
önemli belli başlı kazanımlarda yoğunlaştığı, üniversite giriş sınavlarında
fazla sorulmayan ve müfredata yeni girmiş kazanımların ya çok az ölçüldüğü, ya
da hiç ölçülmediği tespit edilmiştir. MEB yetkililerinin öğretmenleri
ölçme-değerlendirme konusunda eğitime almaları ve gerektiğinde teknik destek
vererek uygulamaları takip etmesi tavsiye edilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | July 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 2 |