It is important for individuals to have an awareness of and knowledge about recycling in attaining sustainability. Teachers and prospective teachers in particular who are to raise next generations are expected to have such consciousness and awareness. This study aims to analyse prospective teachers’ awareness of recycling according to gender and whether or not they have taken a course related to the issue of the environment. A total of 310 prospective teachers from a public university participated voluntarily in the study, which was conducted by using the survey model. “The Scale of Recycling Awareness” developed by Aksan and Çelikler (2017) was used in collecting the research data. The data collected were analysed by using descriptive statistics and Mann-Whitney U test. The results obtained demonstrated that the prospective teachers had high scores in the factors of the scale of recycling awareness and in total. It was found that prospective teachers differed significantly only in scores they received in the factor of “protection of resources” according to gender. It was also found that the participants’ scores in the factors of “environmental, educational, economic, administrative, legal, susceptibility, features of recycled products and biological” and their total scores differed significantly according to taking or not taking environment course. The participants’ descriptions about their knowledge about and interest in the environment were also quoted in this study.
Primary Language | tr |
---|---|
Subjects | Education and Educational Research |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Dates |
Acceptance Date
: December 1, 2020
|
Bibtex | @research article { erziefd749431,
journal = {Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi},
issn = {2148-7758},
eissn = {2148-7510},
address = {},
publisher = {Erzincan University},
year = {2020},
volume = {22},
pages = {837 - 856},
doi = {10.17556/erziefd.749431},
title = {Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi},
key = {cite},
author = {Di̇nçol Özgür, Sinem}
} |
APA | Di̇nçol Özgür, S . (2020). Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi . Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 22 (3) , 837-856 . DOI: 10.17556/erziefd.749431 |
MLA | Di̇nçol Özgür, S . "Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi" . Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 (2020 ): 837-856 <https://dergipark.org.tr/en/pub/erziefd/issue/58947/749431> |
Chicago | Di̇nçol Özgür, S . "Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 (2020 ): 837-856 |
RIS | TY - JOUR T1 - Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi AU - Sinem Di̇nçol Özgür Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17556/erziefd.749431 DO - 10.17556/erziefd.749431 T2 - Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 837 EP - 856 VL - 22 IS - 3 SN - 2148-7758-2148-7510 M3 - doi: 10.17556/erziefd.749431 UR - https://doi.org/10.17556/erziefd.749431 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi %A Sinem Di̇nçol Özgür %T Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi %D 2020 %J Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 2148-7758-2148-7510 %V 22 %N 3 %R doi: 10.17556/erziefd.749431 %U 10.17556/erziefd.749431 |
ISNAD | Di̇nçol Özgür, Sinem . "Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 / 3 (December 2020): 837-856 . https://doi.org/10.17556/erziefd.749431 |
AMA | Di̇nçol Özgür S . Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. EUJEF. 2020; 22(3): 837-856. |
Vancouver | Di̇nçol Özgür S . Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(3): 837-856. |
IEEE | S. Di̇nçol Özgür , "Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi", Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 3, pp. 837-856, Dec. 2021, doi:10.17556/erziefd.749431 |