Günümüzdeki hızlı değişim ve dönüşümler, eğitim sistemlerini ve bu sistemleri yöneten kişilerin davranış ve rollerini etkilemektedir. Bu değişim süreci 21. yüzyılın eğitim yöneticilerinden farklı rollerin beklenmesine yol açmaktadır. Bu roller, geleneksel yöneticilik rollerinden farklıdır. Ayrıca hızlı sosyoekonomik, politik ve teknolojik dönüşümlere bağlı olarak, (eğitim yönetimi genelinde) okul yöneticiliğinin eskiye oranla daha karmaşık bir duruma geldiği, yeni koşulların okul yöneticilerinin birden çok alanda liderlik yeterliği kazanmaları zorunlu hâle getirdiği konusunda güçlü bir görüş birliği oluşmuştur. Artık günümüz okul yöneticileri hızla değişen dünyanın gereklerini karşılayabilmek için, geçmişe oranla göre daha çok şey bilmeleri ve yapmaları gerekmektedir. Okul yöneticilerinin salt okul işleri yapmaları yeterli olmamaktadır. Tipik bürokratik işlemler dizisini yöneten ve kontrol eden okul yöneticisi tipi yerine değişimi okul ortamına getiren yenilikçi, değişimi yöneten ve yönlendiren, çağın gereklerine uygun bakış açısına sahip vizyoner okul müdürlerinin bulunması gerekmektedir. Bu da ancak okul yönetiminde dönüşümcü liderlik anlayışı ile mümkün olacaktır. Okul düzeyinde dönüşümcü liderliğin tek amacı çağın gereklerine uygun okullar ya-ratmaktır. Okulların değişen çevresel şartlara uyumunda, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip etmesinde, eğitimsel kalitenin artırılmasında dönüşümcü liderlik davranışlarının belirleyici bir rolü bulunmaktadır. Bu araştırmada kavramsal olarak dönüşümcü liderliğin çözümlenmesi ve okul düze-yinde dönüşümcü liderliğin tartışılması ile okul örgütünde örnek dönüşümcü liderlik davra-nışları üzerinde durulmuştur.
The only aim of the transformational leadership in school level is to create schools which are suitable to the conditions of our era. The transformational leadership behaviours have a great role in schools` in accordance to the environmental conditions, following up the scientific and technological developments and making increase the educational quality. This research is based on, the transformational leadership`s reaching to a solution as a conceptual view, the discussion of the transformational leadership and model transformational leadership behaviours/attitudes in school organizations
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 6 Issue: 1 |