Research Article
BibTex RIS Cite

PERCEPTIONS OF GENERAL HIGH SCHOOL AND RELIGIOUS HIGH SCHOOL SENIORS TOWARD DIFFERENT PROFESSIONAL CAREERS IN TERMS OF THEIR PRESTIGE: FACTORS AFFECTING PRESTIGE OF PROFESSIONAL CAREERS

Year 2006, Volume: 8 Issue: 2, 49 - 68, 01.12.2006

Abstract

One of the most important decisious for people is to choose a profession. New professions, appearing makes difficult to choose one. It is known that, skills and interest ranks first when choosing a profession. But when individuals choose a profession, the prestige of it is one of the effective factors on the behaviors of choos- ing a profession. Aim of this study is to find out what occupations are thought to be prestig- ious by the students of general high school and religious high school and the reasons of this. And also the aim is to find out if there are differences between the reasons of prestigious occupations of the students of high school and religious high school. In our study, the amount of money is important for the students of religious high school but for the general high school students the importance of occupation in the society is accepted to be important .

References

  • Akbaba, S., (2002). Öğretmen Yetiştirmede Mesleki Rehberliğin Yeri ve Önemi, Mil- li Eğitim Dergisi, 155-156
  • Chartrand, J.M. ve Diğerleri., (1987), "Estimating Occupational Prestige". Journal Of Vocational Behavior. S.32
  • Dopboye, J.W., Anderson. W.F., (1961). “Occupational Stereotypes and Manifest Needs of High School Students” Journal of Counseling Psychology.
  • Holland, J.L., (1959). “A Theory of Vocational Choice”, Journal of Counseling Psy- chology.
  • Holland, J.L., (1973). Making Vocational Choices: A. Theory of Careers. Engle- wood Chiffs: Prentice Hall, Inc, New Jersey.
  • İsmailoğlu, L., (1991). Farklı Sosvo-Ekonomik Düzeylerdeki Lise Son Sınıf Öğren- cilerinin Meslekleri Algılamaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Kuzgun, Y., Lise Öğrencilerinin Mesleki Doyum Tercihleri Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Ankara/1976.
  • Kuzgun, Y., (1978). “Ben Kavramı ve Meslek Seçimi”. Psikoloji Dergisi, S.4, Anka- ra.
  • Kuzgun, Y., (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1979). “Meslek Danışmanlığının Gelişmesi ve Sorunları”, Psikoloji Dergisi, S.8, Ankara
  • Kuzgun, Y., (1982). “Mesleki Rehberliğin Bireylerin Yetenek ve İlgilerine Uygun Meslekleri Tanımalarına Etkisi,” A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Doçentlik Tezi, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1984). “Mesleki Rehberlik Ders Notu”. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakülte- si, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1988). Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. ÖSYM Yayını AGB- 0015, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1988). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. ÖSYM Yayını, Ankara. Kuzgun, Y., (1988). Mesleki Danışma Kuramları Basılmamış Ders Notları, Ankara. Nelson, J.N., (1978). “Age and Sex Differences in the Development of Childrens
  • Occupational Reasoning”, Journal of Vocational Behavior, S.13.
  • Nelson, R.C., (1963). “Knowledge and interests Concerning Sixteen Occupations among elementary and Secondary School Students”. Educational and Psy- chological, Measurement, S.23.
  • O'Dowd, D.D., Beardslee, D.C., (1960). College Student Images of a Selected Group of Professions and Occupations. Weslyan University.
  • Sanay, A. Ş., Frey Fredrich W., (1962). “Öğrencilerin Meslek Gruplarına Bağladık- ları Değerler”. M.E.B. Eğitim Araştırmaları ve Değerlendirme Merkezi, Ankara.
  • Sharf, R.S., (1992). Applying Career Development Theory to Counseling. University of Delwore, California.
  • Super, D.E., (1969). “Vocational Development Theory Persons. Positions and proc- esses”. Counseling Psychologist. S.1.
  • Parker, H.J., (1989). “Occupational Representativeness and Prestige Ratings Some Observations”. Journal of Employment Counseling, s.26.
  • Parker, H.J., (1995). “Prestige Ratings of Contemporary Occupations: Perceptions of high school students and Implications for counselors”. The School Counselor, Vol 43.
  • Tneman, D.J., (1977). Occupational Prestige in Comparative Perspective, New York Academic Press.
  • Thomas, K.R., O'Brien R.A., (1984). “Occupational Status and Prestige: Percep- tions of Business Education and Law Students”, Vocational Guidance Quarterly, S.33.
  • Uysal, Şefik., (1970). Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimleri. A.Ü.Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Uz, Fatma., (1984). “Hemşire Öğrencilerin Benlik Kavramları ile Meslek Kavramla- rı arasındaki ilişki”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), A.Ü.Eğitim Bi- limleri Fakültesi, Ankara

GENEL LİSE VE İMAM HATİP LİSESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKLERİ PRESTİJ YÖNÜNDEN ALGILAMALARI VE ALGILAMALARINI ETKİLEYEN BAZI FAKTÖRLER

Year 2006, Volume: 8 Issue: 2, 49 - 68, 01.12.2006

Abstract

İnsanların yaşam dönemleri içinde vermesi gereken önemli kararlardan birisi de meslek seçimidir. Ortaya çıkan yeni meslekler, meslek seçimini oldukça zorlaştırmaktadır. Meslek seçiminde ise insanların yetenek ve ilgilerinin daima birinci sırada yer aldığı herkes tarafından bilinmektedir. Ancak bireylerin mesleği seçerken, meslek seçimi davranışları üzerinde etki eden faktörlerden birisi de mesleğin prestijidir. Çalışmanın amacı meslek lisesi öğrencileri ile genel lise öğrencilerinin kendileri için prestij sahibi meslekleri ve bu meslekleri prestijli olarak görmelerinin nedenlerini ortaya koymaktır. Aynı zamanda meslek lisesi öğrencileri ile genel lise öğrencilerinin meslek prestiji ve nedenleri arasında farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmamızda meslek lisesi öğrencileri arasında meslekte kazanılacak para miktarı en önemli iken genel lisede ise mesleğin toplumdaki önemi en önemli prestij değeri saygınlık olarak ortaya çıkmıştır.

References

  • Akbaba, S., (2002). Öğretmen Yetiştirmede Mesleki Rehberliğin Yeri ve Önemi, Mil- li Eğitim Dergisi, 155-156
  • Chartrand, J.M. ve Diğerleri., (1987), "Estimating Occupational Prestige". Journal Of Vocational Behavior. S.32
  • Dopboye, J.W., Anderson. W.F., (1961). “Occupational Stereotypes and Manifest Needs of High School Students” Journal of Counseling Psychology.
  • Holland, J.L., (1959). “A Theory of Vocational Choice”, Journal of Counseling Psy- chology.
  • Holland, J.L., (1973). Making Vocational Choices: A. Theory of Careers. Engle- wood Chiffs: Prentice Hall, Inc, New Jersey.
  • İsmailoğlu, L., (1991). Farklı Sosvo-Ekonomik Düzeylerdeki Lise Son Sınıf Öğren- cilerinin Meslekleri Algılamaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Kuzgun, Y., Lise Öğrencilerinin Mesleki Doyum Tercihleri Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Ankara/1976.
  • Kuzgun, Y., (1978). “Ben Kavramı ve Meslek Seçimi”. Psikoloji Dergisi, S.4, Anka- ra.
  • Kuzgun, Y., (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1979). “Meslek Danışmanlığının Gelişmesi ve Sorunları”, Psikoloji Dergisi, S.8, Ankara
  • Kuzgun, Y., (1982). “Mesleki Rehberliğin Bireylerin Yetenek ve İlgilerine Uygun Meslekleri Tanımalarına Etkisi,” A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Doçentlik Tezi, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1984). “Mesleki Rehberlik Ders Notu”. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakülte- si, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1988). Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. ÖSYM Yayını AGB- 0015, Ankara.
  • Kuzgun, Y., (1988). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. ÖSYM Yayını, Ankara. Kuzgun, Y., (1988). Mesleki Danışma Kuramları Basılmamış Ders Notları, Ankara. Nelson, J.N., (1978). “Age and Sex Differences in the Development of Childrens
  • Occupational Reasoning”, Journal of Vocational Behavior, S.13.
  • Nelson, R.C., (1963). “Knowledge and interests Concerning Sixteen Occupations among elementary and Secondary School Students”. Educational and Psy- chological, Measurement, S.23.
  • O'Dowd, D.D., Beardslee, D.C., (1960). College Student Images of a Selected Group of Professions and Occupations. Weslyan University.
  • Sanay, A. Ş., Frey Fredrich W., (1962). “Öğrencilerin Meslek Gruplarına Bağladık- ları Değerler”. M.E.B. Eğitim Araştırmaları ve Değerlendirme Merkezi, Ankara.
  • Sharf, R.S., (1992). Applying Career Development Theory to Counseling. University of Delwore, California.
  • Super, D.E., (1969). “Vocational Development Theory Persons. Positions and proc- esses”. Counseling Psychologist. S.1.
  • Parker, H.J., (1989). “Occupational Representativeness and Prestige Ratings Some Observations”. Journal of Employment Counseling, s.26.
  • Parker, H.J., (1995). “Prestige Ratings of Contemporary Occupations: Perceptions of high school students and Implications for counselors”. The School Counselor, Vol 43.
  • Tneman, D.J., (1977). Occupational Prestige in Comparative Perspective, New York Academic Press.
  • Thomas, K.R., O'Brien R.A., (1984). “Occupational Status and Prestige: Percep- tions of Business Education and Law Students”, Vocational Guidance Quarterly, S.33.
  • Uysal, Şefik., (1970). Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimleri. A.Ü.Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Uz, Fatma., (1984). “Hemşire Öğrencilerin Benlik Kavramları ile Meslek Kavramla- rı arasındaki ilişki”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), A.Ü.Eğitim Bi- limleri Fakültesi, Ankara
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Yener Özen This is me

Fikret Gülaçtı This is me

Publication Date December 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Özen, Y., & Gülaçtı, F. (2006). GENEL LİSE VE İMAM HATİP LİSESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKLERİ PRESTİJ YÖNÜNDEN ALGILAMALARI VE ALGILAMALARINI ETKİLEYEN BAZI FAKTÖRLER. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 49-68.