In this paper, which is in a descriptive scanning model, it is aimed to deter- mine the views of teachers on the effect of school culture on teaching success. The population of this study consists of 1505 secondary education teachers who are working in Elazığ downtown in 2006-2007 academic year. A sample of 320 teach- ers was selected from this population randomly. Data which were collected through the questionnaire were analyzed and interpreted by frequencies, descriptive statis- tics, variance analysis and t test methods. As a result of this study, these components of school culture have been determined to have a positive effect on teaching suc- cess; justice, accordance between the values of school and teacher, reputation for beliefs and interests, strong communication, unity of notion and aim, common deci- sion, solidarity and cooperation, sincerity and friendship, members’ positive atti- tudes, for interests and needs to be regarded, humanistic policy, existence of change and innovation. Besides, these factors within organization have been determined to have a negative effect on teaching success; lack of communication, clicks among teachers, excessive supervision, existence of anxiety and mistrust.
Tarama modeli kullanılarak yapılan bu çalışmada, okul kültürünün öğretim başarısına olan etkisine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın evrenini Elazığ il merkezinde 2006-2007 akademik yılında ortaöğretim okullarında çalışmakta olan 1505 öğretmen oluşturmaktadır. Evrenden tesadüfî olarak seçilen 320 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Verilerin analizi, SPSS for Windows programıyla frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve varyans analizi uygulanarak yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda, öğretmenlerin görüşlerine göre okul içerisinde; adalet, okul ve öğretmen değerlerinin uyumu, ilgi ve inançlara saygı, güçlü iletişim, fikir ve amaç birliği, ortak karar, yardımlaşma ve işbirliği, samimiyet ve dostluk, üyelerin olumlu tutumları, ilgi ve ihtiyaçların önemsenmesi, insancıl anlayış politikası, değişme ve yenileşme olmasının öğretim başarısı üzerinde olumlu etki yapan okul kültürü unsurları olduğu ortaya çıkmıştır. Okul içerisinde; iletişim eksikliği, gruplaşma, aşırı denetim, kaygı ve güvensizliğin olmasının ise öğretmenlerin öğretim başarılarına olumsuz etki yaptığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 11 Issue: 2 |