It is of utmost importance to train those teachers who will prepare the hu- man resources that are necessary to form an “information society” in the present age. The recent developments, especially the global and competitive mentality, have accelerated the studies which investigate the quality of education. In this con- text, various subjects such as the increase in the demand of education in our society, expanding and improving the quality of education, time span of education and espe- cially educating the institutions that train teachers are being constantly discussed in different platforms. The Higher Education Council of Turkey, to address the same concerns, has decided to update the teacher training programs with regards to the national needs in addition to scientific arguments and to rearrange the School Experience which is one of the occupational courses in Education. This study aims to help the practicing teachers as well as the teacher candi- dates by developing suggestions to ease the implementation of the School Experi- ence course in accordance with field practices concept. Moreover, contribution is also made to gain higher education proficiencies through the learning outcomes that are already determined for the School Experience course.
Çağımızda, “bilgi toplumu” olmak için gerekli insan gücünü hazırlayacak öğretmenlerin yetiştirilmesi özel bir öneme sahiptir. Yaşanan gelişmeler, özellikle küresel ve rekabetçi anlayış, eğitimin kalitesini sorgulayan çalışmaları da hızlandırmıştır. Bu çerçevede, toplumumuzdaki eğitim talebi artışı, eğitimin genişleme ve niteliğinin geliştirilmesi, eğitimin süresi ve özellikle öğretmen yetiştiren kurumların eğitimi gibi çeşitli konular farklı platformlarda sürekli tartışılmaktadır. Aynı kapsamın bir ifadesi olarak Yüksek Öğretim Kurulu da, ülke ihtiyaçları ve bilimsel göstergeler doğrultusunda öğretmen eğitimi programlarının güncellenmesine karar vermiş, öğretmenlik meslek bilgisi derslerinden okul uygulamalarının yeniden düzenlenmesini uygun görmüştür. Bu araştırmanın amacı, okul uygulamaları konseptine uygun olarak okul deneyimi dersinin işleyişini kolaylaştıracak öneriler geliştirerek, uygulama öğretim elemanı-öğretmen ve özellikle de öğretmen adaylarına yardımcı olmaktır. Ayrıca burada okul deneyimi dersi için belirlenecek öğrenim çıktıları vasıtasıyla yükseköğretim yeterliklerinin kazanılmasına katkı sağlanmış olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 11 Issue: 1 |