Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis Of The Attitudes Of Teacher Candıdates’ Towards Teaching Profession Courses (Balıkesir Unıversıty Sample)

Year 2011, Volume: 13 Issue: 2, 179 - 193, 01.12.2011

Abstract

 

The aim of this study is to determine the teachers' attitudes towards the teaching profession courses in. To this end, teachers' attitudes towards the teaching profession courses were tested in terms of various variables. "Attitude Scale Towards Teacher Profession Courses in General" which was developed by Ekici (2008) was used. Teacher candidates attending Necatibey Balıkesir University, Faculty of Education, Primary Education Department constitute the study group. The data were collected from fourth-grade students (n=470) in the different departments of primary education departments ( Elementary Teacher Education, Elementary Mathematics Education, Science Education, Social Sciences Education, Early Childhood Education). Descriptive method was used in this study. As a result of this research, it was found that in the attitudes of the teacher candidates’ attitudes towards teaching profession courses, there was a significant difference according to the variables in terms of the departments in which they were attending and the teaching type. In general, it was found that the positive attitude percentage was not higher than the negative attitude percentage in none of the attitudes towards teaching profession courses.

 

References

  • Alkan, C. (2000). Meslek ve Öğretmenlik Mesleği. İçinde Sönmez, V. (Ed) Öğret- menlik Mesleğine Giriş. s. 191-230. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aşkar, P., Erden, M. (1987). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121(12): 8-11.
  • Çakır, Ö., Erkuş, A., Kılıç, F. (2000). Mersin Üniversitesi 1999-2000 Yılı Öğret- menlik Meslek Bilgisi Programının (ÖMBP) Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Araştırma Fonu Saymanlığı EF (ÖÇ) 2000-1 Nolu Araştırma Projesi.
  • Çapri, B., Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15):33–53.
  • Çeliköz, N., Çetin, F. (2004). Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler. Milli Eğitim Dergisi,
  • [Online]: http://yayim. meb.gov.tr/dergiler/162/celikoz-cetin.htm.
  • Çetin, F. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Bilgisi Ders- lerine Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 58-64.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi (Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Ekici, G. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine Yö- nelik Tutumları ile Öğrenme Biçimlerinin Değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1):111-132. [Online]: http://efdergi.yyu.edu.tr.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yöne- lik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 99-105.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., Güven, K. (2000). Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116):27-32.
  • Karagözoğlu, G. (1987). Yükseköğretime Geçişte Öğretmenlik Mesleğine Yönel- me. Öğretmen Yetiştiren Kurumların Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyu- mu. Ankara.
  • Karaca, E. (2006). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme Dersine Yönelik Bir Tu- tum Ölçeği Geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı (16):213-230.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 9. Basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C. (1987). Yüksek Öğretmen Okulunun Öğretmen Yetiştirmedeki Yeri.
  • Öğretmen Yetiştiren Kurumların Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyumu,
  • s.39 Ankara.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. 2. Basım. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Otacıoğlu, S. G. (2010). Müzik Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi II Uygulama Dersine İlişkin Tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si. Sayı, 28. 81-90.
  • Önen, A.,S., ve Koçak C. (2011).Öğretmenlik Mesleğinde İlk Adım…Eğitim Bili- mine Giriş Dersine Yönelik Öğrenci Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukka- le Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.29 (1):59-72.
  • Özdemir, S. Yalın, H.İ. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. 2. Basım. Ankara: Nobel Yayın.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A. ve Kartal H. (2008). ÖğretmenlikUygulaması Dersinin Öğ- retmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim- Onli- ne, 7(3), 726-737, 2. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr.
  • Semerci, Ç. (1999). Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği. Eğitim ve Bilim, 23 (111):51-55.
  • Semerci, N., Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de Öğretmenlik Tutumları. Fırat Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1):137-146.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2004). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I Dersine
  • İlişkin Görüşleri. İlköğretim-Online, 3(2):54-59.

Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi∗ (Balıkesir Üniversitesi Örneği)

Year 2011, Volume: 13 Issue: 2, 179 - 193, 01.12.2011

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi ders-lerinin geneline yönelik olarak tutumlarının belirlenmesidir. Bu amaçla, öğretmen adaylarının öğretmenlik meslek bilgisine yönelik tutumları çeşitli değişkenler açısın-dan incelenmiştir. Araştırmada verilerin toplanması için Ekici (2008) tarafından ge-liştirilen “Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinin Geneline Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi ilköğretim bölümüne (Sınıf Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği) de-vam eden öğretmen adayları (n=470) oluşturmaktadır. Veriler, ilköğretim bölümünde farklı bilim dallarına devam eden dördüncü sınıf öğretmen adaylarından toplanmıştır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adayla-rının öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin geneline yönelik olarak tutumlarında öğrenim gördükleri bilim dalı ve öğretim türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklı-lık bulunmuştur. Genel olarak öğretmen adaylarının, öğretmenlik meslek bilgisi ders-lerine yönelik tutumlarının hiçbirinde olumlu tutum yüzdesinin olumsuz tutum yüz-desinden büyük olmadığı görülmüştür.

References

  • Alkan, C. (2000). Meslek ve Öğretmenlik Mesleği. İçinde Sönmez, V. (Ed) Öğret- menlik Mesleğine Giriş. s. 191-230. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aşkar, P., Erden, M. (1987). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121(12): 8-11.
  • Çakır, Ö., Erkuş, A., Kılıç, F. (2000). Mersin Üniversitesi 1999-2000 Yılı Öğret- menlik Meslek Bilgisi Programının (ÖMBP) Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Araştırma Fonu Saymanlığı EF (ÖÇ) 2000-1 Nolu Araştırma Projesi.
  • Çapri, B., Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15):33–53.
  • Çeliköz, N., Çetin, F. (2004). Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler. Milli Eğitim Dergisi,
  • [Online]: http://yayim. meb.gov.tr/dergiler/162/celikoz-cetin.htm.
  • Çetin, F. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslek Bilgisi Ders- lerine Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 58-64.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi (Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Ekici, G. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine Yö- nelik Tutumları ile Öğrenme Biçimlerinin Değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1):111-132. [Online]: http://efdergi.yyu.edu.tr.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yöne- lik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 99-105.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., Güven, K. (2000). Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116):27-32.
  • Karagözoğlu, G. (1987). Yükseköğretime Geçişte Öğretmenlik Mesleğine Yönel- me. Öğretmen Yetiştiren Kurumların Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyu- mu. Ankara.
  • Karaca, E. (2006). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme Dersine Yönelik Bir Tu- tum Ölçeği Geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı (16):213-230.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 9. Basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C. (1987). Yüksek Öğretmen Okulunun Öğretmen Yetiştirmedeki Yeri.
  • Öğretmen Yetiştiren Kurumların Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyumu,
  • s.39 Ankara.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. 2. Basım. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Otacıoğlu, S. G. (2010). Müzik Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi II Uygulama Dersine İlişkin Tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si. Sayı, 28. 81-90.
  • Önen, A.,S., ve Koçak C. (2011).Öğretmenlik Mesleğinde İlk Adım…Eğitim Bili- mine Giriş Dersine Yönelik Öğrenci Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukka- le Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.29 (1):59-72.
  • Özdemir, S. Yalın, H.İ. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. 2. Basım. Ankara: Nobel Yayın.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A. ve Kartal H. (2008). ÖğretmenlikUygulaması Dersinin Öğ- retmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim- Onli- ne, 7(3), 726-737, 2. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr.
  • Semerci, Ç. (1999). Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği. Eğitim ve Bilim, 23 (111):51-55.
  • Semerci, N., Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de Öğretmenlik Tutumları. Fırat Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1):137-146.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2004). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I Dersine
  • İlişkin Görüşleri. İlköğretim-Online, 3(2):54-59.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Kemal Oğuz Er This is me

Anıl Öztekin This is me

Publication Date December 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Er, K. O., & Öztekin, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi∗ (Balıkesir Üniversitesi Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 179-193.