The main aim of the this study is to identfy the effect of visualin struments such as movies, documentaries, interviewsandanimations on thedemocraticattitudesandbehaviors of high school students. Study use dexperimental method. Participant sareselected from 11. Class students in Toki Duran Karabuğaş High School. In this studypre test- post test design was performed. Data was collectedvia ‘Democtaric Attitude Scale’ which was composed of 34 item sand designed by Ural and Sağlam (2011). Pre- test and post- test points of experimental and control group swere determined. It is specified that whether the difference between points of these unconnected groups is significant or not, viathe Mann Whitney- U Test.
Özet: Bu çalışmanın amacı lise düzeyinde eğitim gören öğrencilerin demokratik tutumlarında görsel araçların film, belgesel, röportaj ve animasyonların etkisini tespit etmektir. Araştırma, öğrencilerin demokratik tutum ve davranışlarının gelişmesinde görsel sunumların etkisinin araştırıldığı deneysel bir çalışmadır. Araştırmada yer alan denekler, Toki Duran Karabuğaş Lisesi 11.sınıf öğrencileri arasından seçilmiştir. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmış ve veri toplama aracı olarak ise, Ural ve Sağlam (2011) tarafından 34 madden oluşan tek faktörlü geliştirilen demokratik tutum ölçeği kullanılmıştır. Deney ve kontrol gurubunun öntest puanları ile sontest puanları belirlenmiş ve Mann Whitney- U Testi uygulanarak iki ilişkisiz örneklemden elde edilen puanlar arasında farkın anlamlı olup olmadığı test edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 16 Issue: 2 |