Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Differences in Secondary School Students’ Views of the Distance Math Education during the Covid-19 Pandemic

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 319 - 332, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.975190

Abstract

A new paradigm shift in education has emerged during the Covid-19 pandemic. Learning activities, including math classes, have moved to online environments. It has become crucial to investigate the secondary school students' views of math classes to effectively plan future instructional processes and ensure a sustainable distance education tradition. Therefore, this study investigates the differences in the secondary school students' views of math education during the pandemic regarding grade level, home learning environment, the Internet access, and technical competence. A cross-sectional survey design was applied, and 317 secondary school students from different grades in 15 different schools participated in the study. The results revealed that the Internet access rate at homes was 83.3%, the connection problem rate was 12.9%, the competence rate for using required applications/software was 83.3%, and the rate of having a productive learning environment at home was 63.4%. Approximately 75% of the students reported that they preferred mobile devices to attain learning activities. Additionally, the students' views of given situations varied in grade level, learning environment at home, the Internet access, and technical competence. Finally, the limitations and findings of the study were discussed within the framework of future study recommendations.

References

  • Akkoyunlu, B., Bardakçı, S., & Dağhan, G. (2020). Pandemi dönemi uygulamlarından kalıcı uzaktan eğitime dönüşümün gerekleri. Içinde H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu, & A. İşmam (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2020 (ss. 555–579). Pegem Akademi.
  • Baştürk, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ya da başarısızlığına atfettikleri nedenler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 105–118. https://doi.org/10.20875/sb.70131
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., Lambert, S. R., Al-freih, M., Pete, J., Olcott, D., & Rodes, V., Aranciaga, I., Bali, M., Alvarez, A. V, Roberts, J., Pazurek, A., Raffaghelli, J. E., Panagiotou, N., Coëtlogon, P. De, Shahadu, S., Brown, M., Asino, T. I., Tumwesige, J., Reyes, R., Ipenza, E. B., … Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1–126. https://doi.org/10.5281/zenodo.3878572
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması [The evaluations for education during and after the Coronavirus (Covid-19) pandemic process: New normal and new educa. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112–142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auebfd/issue/67941/1000300
  • Brown, A. H., & Green, T. D. (2019). The essentials of instructional design: Connecting fundamental principles with process and practice (4. baskı). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429439698
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37–46. https://doi.org/10.1177/001316446002000104
  • Dünya Bankası. (2020). The COVID-19 pandemic: Shocks to education and policy responses. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33696
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. baskı). McGraw-Hill.
  • Karaduman, G. B., Ertaş, Z. A., & Baytar, S. D. (2021). Uzaktan eğitim yolu ile gerçekleştirilen matematik derslerine ilişkin öğretmen deneyimlerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.38089/iperj.2021.42
  • Karasar, N. (2018). Araştırmalarda Rapor Hazırlama (20. baskı). Nobel.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinin LGS ve YKS sınavına hazırlık sürecinde olan çocuk ve ergenlerin psikolojilerine yansımalarının incelenmesi. Içinde B.
  • Gençdoğan (Ed.), Pandemi Döneminde Çocuk ve Ergen Psikolojisi (1. baskı, ss. 54–74). Türkiye Klinikleri.
  • Karbeyaz, A., & Kurt, M. (2020). Covid-19 sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: Bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 84, 39–66. https://doi.org/10.17753/Ekev1646
  • Kavuk, E., & Demirtaş, H. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55–73. https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.20
  • Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B., & Şentürk Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269–3292. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44486
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algisina ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8, 55–83. https://dergipark.org.tr/en/pub/iaud/issue/30078/324645
  • Kuhfeld, M., Soland, J., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E., & Liu, J. (2020). Projecting the potential impact of Covid-19 school closures on academic achievement. Educational Researcher, 49(8), 549–565. https://doi.org/10.3102/0013189X20965918
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159–174. https://doi.org/10.2307/2529310
  • MacMillan, J. H., & Schumacher, S. (2001). Research in Education. A Conceptual Introduction (5. baskı). Longman.
  • Mailizar, Almanthari, A., Maulina, S., & Bruce, S. (2020). Secondary school mathematics teachers’ views on e-learning implementation barriers during the COVID-19 pandemic: The case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). https://doi.org/10.29333/EJMSTE/8240
  • MEB. (2020a). Bakan Selçuk, 23 Mart’ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detaylari anlatti. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr
  • MEB. (2020b). Koronavirüs önlemleri kapsamında okullardaki sosyal etkinlikler iptal edildi.
  • MEB. (2020c). Türkiye koronavirüs salgınında ulusal çapta uzaktan eğitim veren 2 ülkeden biri. https://www.meb.gov.tr/turkiye-koronavirus-salgininda-ulusal-capta-uzaktan-egitim-veren-2-ulkeden-biri/haber/20618/tr
  • MEB. (2020d). Yüz yüze eğitime ara verilmesi. http://covid19.meb.gov.tr/assets/files/06-yasal-duzenleme/yuz-yuze-egitime-araverilmesi.pdf
  • MEB. (2021). “Telafide ben de varım” başlıyor. http://mtegm.meb.gov.tr/www/telafide-ben-de-varim-programi-usul-ve-esaslari-yayinlandi/icerik/2927
  • Misirli, O., & Ergulec, F. (2021). Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10520-4
  • Özdemir Baki, G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293–320. https://doi.org/10.51460/baebd.858655
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin.
  • Sarı, T., & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim : Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959–975. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273–296. https://doi.org/10.18037/ausbd.902616
  • TIMSS (International Association for the Evaluation of Educational Achievement [Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu]). (2019). TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science.
  • Traxler, J. (2016). Mobile Learning and Social Networking. Içinde N. Rushby & D. W. Surry (Ed.), The Wiley Handbook of Learning Technology (ss. 390–405). https://doi.org/doi:10.1002/9781118736494.ch21
  • UNESCO. (2020). Education ministers share plans for the reopening of schools after COVID-19 closures. https://en.unesco.org/news/education-ministers-share-plans-reopening-schools-after-covid-19-closures
  • Xiao, J. (2017). Learner-content interaction in distance education: The weakest link in interaction research. Distance Education, 38(1), 123–135. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1298982
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye ve Çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17, 3298–3308. https://doi.org/10.26466/opus.857131.

Ortaokul Öğrencilerinin Covid-19 Salgın Sürecinde Yürütülen Uzaktan Matematik Öğretimine Yönelik Görüşlerindeki Farklılıkların İncelenmesi

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 319 - 332, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.975190

Abstract

Covid-19 salgın süreciyle birlikte öğretim açısından yeni bir paradigma dönüşümü gerçekleşmiştir. Matematik dersleri de dahil olmak üzere öğrenme etkinlikleri çevrimiçi ortamlara taşınmıştır. Ortaokul öğrencilerinin matematik derslerine ilişkin görüşlerinin araştırılması, gelecekteki öğretim süreçlerinin etkin bir şekilde planlanması ve sürdürülebilir bir uzaktan eğitim geleneğinin sağlanması için çok önemli hale gelmiştir. Bu nedenle, bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin pandemi sırasında sınıf düzeyi, evde öğrenme ortamı, internet erişimi ve teknik yeterlilik ile ilgili matematik eğitimine bakışlarındaki farklılıkları incelenmiştir. Çalışmada kesitsel tarama deseni uygulanmış ve 15 farklı okulda farklı sınıflardan 317 ortaokul öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin evde internet erişiminin %83,3, bağlantı problemi yaşama durumunun %12,9, süreç için gerekli olan uygulama/yazılımları kullanabilme yeterliliğinin %83,3 ve evde verimli ders çalışma ortamı imkânı durumunun %63,4 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yaklaşık %75’inin öğretim faaliyetlerine mobil cihazlar ile katıldığı anlaşılmıştır. Ayrıca, verilen durumlar açısından öğrencilerin görüşlerinin sınıf düzeyi, çalışma ortamı, internet erişimi ve teknik yeterlilikler aşısından farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, araştırmanın sınırlılıkları ve bulguları ileriye yönelik çalışma önerileri çerçevesinde tartışılmıştır.

References

  • Akkoyunlu, B., Bardakçı, S., & Dağhan, G. (2020). Pandemi dönemi uygulamlarından kalıcı uzaktan eğitime dönüşümün gerekleri. Içinde H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu, & A. İşmam (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2020 (ss. 555–579). Pegem Akademi.
  • Baştürk, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ya da başarısızlığına atfettikleri nedenler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 105–118. https://doi.org/10.20875/sb.70131
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., Lambert, S. R., Al-freih, M., Pete, J., Olcott, D., & Rodes, V., Aranciaga, I., Bali, M., Alvarez, A. V, Roberts, J., Pazurek, A., Raffaghelli, J. E., Panagiotou, N., Coëtlogon, P. De, Shahadu, S., Brown, M., Asino, T. I., Tumwesige, J., Reyes, R., Ipenza, E. B., … Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1–126. https://doi.org/10.5281/zenodo.3878572
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması [The evaluations for education during and after the Coronavirus (Covid-19) pandemic process: New normal and new educa. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112–142. https://dergipark.org.tr/tr/pub/auebfd/issue/67941/1000300
  • Brown, A. H., & Green, T. D. (2019). The essentials of instructional design: Connecting fundamental principles with process and practice (4. baskı). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429439698
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37–46. https://doi.org/10.1177/001316446002000104
  • Dünya Bankası. (2020). The COVID-19 pandemic: Shocks to education and policy responses. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33696
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. baskı). McGraw-Hill.
  • Karaduman, G. B., Ertaş, Z. A., & Baytar, S. D. (2021). Uzaktan eğitim yolu ile gerçekleştirilen matematik derslerine ilişkin öğretmen deneyimlerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.38089/iperj.2021.42
  • Karasar, N. (2018). Araştırmalarda Rapor Hazırlama (20. baskı). Nobel.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinin LGS ve YKS sınavına hazırlık sürecinde olan çocuk ve ergenlerin psikolojilerine yansımalarının incelenmesi. Içinde B.
  • Gençdoğan (Ed.), Pandemi Döneminde Çocuk ve Ergen Psikolojisi (1. baskı, ss. 54–74). Türkiye Klinikleri.
  • Karbeyaz, A., & Kurt, M. (2020). Covid-19 sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: Bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 84, 39–66. https://doi.org/10.17753/Ekev1646
  • Kavuk, E., & Demirtaş, H. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55–73. https://trdoi.org/10.27579808/e-ijpa.20
  • Kaynar, H., Kurnaz, A., Doğrukök, B., & Şentürk Barışık, C. (2020). Ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(7), 3269–3292. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44486
  • Kırali, F. N., & Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algisina ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8, 55–83. https://dergipark.org.tr/en/pub/iaud/issue/30078/324645
  • Kuhfeld, M., Soland, J., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E., & Liu, J. (2020). Projecting the potential impact of Covid-19 school closures on academic achievement. Educational Researcher, 49(8), 549–565. https://doi.org/10.3102/0013189X20965918
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159–174. https://doi.org/10.2307/2529310
  • MacMillan, J. H., & Schumacher, S. (2001). Research in Education. A Conceptual Introduction (5. baskı). Longman.
  • Mailizar, Almanthari, A., Maulina, S., & Bruce, S. (2020). Secondary school mathematics teachers’ views on e-learning implementation barriers during the COVID-19 pandemic: The case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). https://doi.org/10.29333/EJMSTE/8240
  • MEB. (2020a). Bakan Selçuk, 23 Mart’ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detaylari anlatti. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr
  • MEB. (2020b). Koronavirüs önlemleri kapsamında okullardaki sosyal etkinlikler iptal edildi.
  • MEB. (2020c). Türkiye koronavirüs salgınında ulusal çapta uzaktan eğitim veren 2 ülkeden biri. https://www.meb.gov.tr/turkiye-koronavirus-salgininda-ulusal-capta-uzaktan-egitim-veren-2-ulkeden-biri/haber/20618/tr
  • MEB. (2020d). Yüz yüze eğitime ara verilmesi. http://covid19.meb.gov.tr/assets/files/06-yasal-duzenleme/yuz-yuze-egitime-araverilmesi.pdf
  • MEB. (2021). “Telafide ben de varım” başlıyor. http://mtegm.meb.gov.tr/www/telafide-ben-de-varim-programi-usul-ve-esaslari-yayinlandi/icerik/2927
  • Misirli, O., & Ergulec, F. (2021). Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10520-4
  • Özdemir Baki, G., & Çelik, E. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uzaktan eğitimde matematik öğretim deneyimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 293–320. https://doi.org/10.51460/baebd.858655
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin.
  • Sarı, T., & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim : Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959–975. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273–296. https://doi.org/10.18037/ausbd.902616
  • TIMSS (International Association for the Evaluation of Educational Achievement [Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu]). (2019). TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science.
  • Traxler, J. (2016). Mobile Learning and Social Networking. Içinde N. Rushby & D. W. Surry (Ed.), The Wiley Handbook of Learning Technology (ss. 390–405). https://doi.org/doi:10.1002/9781118736494.ch21
  • UNESCO. (2020). Education ministers share plans for the reopening of schools after COVID-19 closures. https://en.unesco.org/news/education-ministers-share-plans-reopening-schools-after-covid-19-closures
  • Xiao, J. (2017). Learner-content interaction in distance education: The weakest link in interaction research. Distance Education, 38(1), 123–135. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1298982
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye ve Çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17, 3298–3308. https://doi.org/10.26466/opus.857131.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section In This Issue
Authors

Hamza Polat 0000-0002-9646-7507

Emre Baysal This is me 0000-0002-0707-6759

Early Pub Date June 20, 2022
Publication Date August 1, 2022
Acceptance Date December 17, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Polat, H., & Baysal, E. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Covid-19 Salgın Sürecinde Yürütülen Uzaktan Matematik Öğretimine Yönelik Görüşlerindeki Farklılıkların İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 319-332. https://doi.org/10.17556/erziefd.975190