There are many factors affecting the development of reading skills, one of which is the level of phonological awareness. In the present study, the purpose was to determine the development of phonological awareness levels in students with reading difficulties through music education. In order to do this, Action Research Design and the Criterion Sampling Method were applied. When choosing the sample group, the focus was given to select a student who was studying in the 3th-4th Grade and diagnosed with dyslexia. Accordingly, the sample consisted of a male student who was studying in the 3rd Grade in a primary school in Şırnak city center in the 2021-2022 academic year. A 6-week music education program was used to determine the effect of music education on reading. This program was prepared based on the “Multisensory Teaching Approach”, which is a method used in the music education of individuals who are diagnosed with dyslexia. The purpose of the present study was to reveal how and in which ways music affects reading. The data were collected by using the “Phonological Awareness Scale”, “Special Learning Disability Observation Form”, and “Interview Form” before and after the intervention. According to the results, it was concluded that music improves reading levels by influencing phonological awareness.
Okuma becerisinin gelişmesinde etkili olan pek çok unsur bulunmaktadır. Bunlardan birisi de fonolojik farkındalık düzeyidir. Bu araştırma, okuma güçlüğü olan öğrencilerin fonolojik farkındalık düzeylerinin müzik eğitimi ile gelişimini belirlemeyi amaçlamaktadır. Eylem araştırması deseni işe koşulan araştırmada, ölçüt örneklemi yöntemi kullanılmış olup; 3-4.sınıfta öğrenim gören, disleksi tanısı almış olan Şırnak il merkezine bağlı bir ilkokulda 3.sınıfta öğrenim gören bir erkek öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır. Müzik eğitimin okumaya etkisini belirlemek amacıyla 6 haftalık bir müzik eğitimi programı uygulanmıştır. Uygulanan bu program disleksi tanısı almış bireylerin müzik eğitiminde kullanılan yöntemlerden biri olan “Çok Duyulu” (Multisensory) öğretim yaklaşımına dayanarak hazırlanmıştır. Araştırmada müziğin okumayı nasıl ve hangi yönlerde etkilediği ortaya koyulmak istenmiştir. Çalışma verileri, uygulamadan önce ve sonra olmak üzere “Fonolojik Farkındalık Ölçeği”, “Özel Öğrenme Güçlüğü Gözlem Formu” ve “Görüşme Formu” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda, müziğin fonolojik farkındalığı geliştirerek okuma becerisini etkilediği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Early Pub Date | December 18, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Acceptance Date | December 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 4 |