Bu çalışma, reklamda
verilen bilgiye, reklama, reklam veren markaya ve satın alma niyetine yönelik,
karşılaştırmalı reklamların tüketicilerde nasıl etkilere neden olduğunun
araştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2017’nin bahar aylarında Van Yüzüncü Yıl
Üniversitesinde öğrenim gören, 1177 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Reklam veren marka kullanıcısı
olup olmama, cinsiyet ve çalışmada kullanılan reklam türleri bağımsız
değişkenler olarak ele alınıp, araştırma 3x2x2 faktöriyel desene göre
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
kullanılan üç farklı reklam türünün (doğrudan karşılaştırmalı, dolaylı
karşılaştırmalı ve karşılaştırmalı olmayan) katılımcılara gösterilmesi kriteri
kapsamında, doğrudan karşılaştırmalı, dolaylı karşılaştırmalı ve
karşılaştırmalı olmayan reklam grubu olarak adlandırılan üç deneysel grup
oluşturulmuştur. Reklam
türünün etkisi, reklam türü ve cinsiyetin ortak etkisi, reklam türü ve reklam
veren marka kullanıcısı olup olmamanın ortak etkisi ve reklam türü, cinsiyet,
reklam veren marka kullanıcısı olup olmamanın ortak etkisine göre bağımlı değişkenler
üzerinde anlamlı bir farklılığın olup olmadığı araştırılmıştır. Cinsiyet,
reklam veren marka kullanıcısı olup olmama ve reklam türü değişkenlerinin ortak
etkisine göre reklama yönelik, reklam veren markaya yönelik ve reklamda verilen
bilgilere yönelik tutumlar üzerindeki etkiler ve satın alma niyeti üzerindeki
etkilere yönelik anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna varılmıştır.
Doğrudan karşılaştırmalı reklamların, dolaylı karşılaştırmalı ve
karşılaştırmalı olmayan reklamlara göre diğer markalara yönelik daha saldırgan
görüldüğü sonucuna varılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde üç
yönlü çok değişkenli varyans analizi (Three Way MANOVA), üç yönlü varyans
analizi (Three Way ANOVA), bağımsız örneklemler için t-testi ve betimsel analiz
gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 2, 2020 |
Acceptance Date | April 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 1 |
Adress: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU
Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Fax: 0 374 253 45 21 E-mail: iibfdergi@ibu.edu.tr
ISSN (Publish) : 1306-2174 ISSN (Electronic) : 1306-3553