Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Socıal Medıa on the Purchasıng Process: A Research on Unıversıty Students

Year 2024, Volume: 20 Issue: 2, 473 - 501, 30.12.2024

Abstract

Unlike traditional media, the interactive and digital nature of new media is popular with the benefits of social media. Social media is easy to reach by everyone, has increased visibility through the purchase process, enabling instant, bi-directional communication in every space. This has led to an examination of consumer behavior. The study of university students' ideas about the impact of social media on product purchasing is aimed at studying them by age, gender, tertiary program, etc. Research has taken advantage of quantitative research methods and the mathematical research method. During the data collection phase, the "Impact Scale of Social Media in the Purchasing Process" was used by the researcher, taking advantage of the relevant literature. The study's universe is composed of university students studying in the provinces of Sivas and Kayseri, with 480 students. The SPSS 27.0 program was used to analyze the data. The nonparametric statistical methods were used by determining that the data did not have normal distribution. The research found that the vast majority of students: most visited social networking sites on Instagram; followed social media for fun; spent less than 3 hours a day on social media. Furthermore, students' thoughts on the impact of social media in purchase of products have found significant differences in age, gender, the tertiary program in which they are educated, the social networking site they visit the most, the intent to use social media and the time variables they spend daily on social media.

References

  • Abdul Nasser, K. (2013). Marketing through social networks in Algeria. Lecture Delivered at the National Vocational Training Institute.
  • Akar, E. (2010). Sosyal medya pazarlaması: Sosyal webde pazarlama stratejileri (2. baskı). Ankara: Efil Yayınevi.
  • Akıncı, V. ve Beril, B. M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-4482.
  • Akkaya, D. T. (2013). Sosyal medya reklamlarında tüketici algılarının tutum, davranış ve satın alma niyeti üzerine etkisi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Edirne.
  • Aksakallı, T. (2018). Sosyal medya reklamlarının tüketicilerde oluşturduğu algılar: Instagram reklamları üzerine bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aksoy, H. Ve Gür, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya reklamlarına ilişkin algılarının satın alma niyeti üzerindeki etkisi: Gaziantep Üniversitesi örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(1), 129-148.
  • Akturan, U. (2007). Tüketici davranışlarına yönelik araştırmalarda alternatif bir teknik: Etnografik araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 237-252.
  • Altunışık, R. ve İslamoğlu, A. H. (2013). Tüketici davranışları. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2006). Modern pazarlama (4. Baskı). Sakarya: Değişim Yayınevi.
  • Altunyay, A. (2020). Sosyal medya pazarlamasının tüketici satın alma davranışları üzerine etkisi: Ankara ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Armstrong, G., Adam, S., Denize, S. ve Kotler, P. (2015). Principles of marketing. Avustralya: Pearson.
  • Arslan, İ. K. ve Yavuz, A. (2020). Sosyal medyanın tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 4(8), 151-170.
  • Arslan, R. ve Demir, G. (2022). G-Power ve mınıtab uygulamalı örnekleme yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ayman, M. (2013). Küreselleşme ve sosyal medya uygulamaları (1. baskı) içinde (Dijital İletişim ve Yeni Medya). Eskişehir: Web-Ofset.
  • Bacaksız, P. (2017). Sosyal medyada tüketim algısı ve kadın tüketicilerde satın alma davranışına olan etkisi. Yorum Yönetim Yöntem Uluslararası Yönetim Ekonomi ve Felsefe Dergisi, 5(1), 43-54.
  • Belk, R. W. (1974). An exploratory assessment of situational effects in buyer behavior. Journal of Marketing Research. 11, 2: 156-163.
  • Boyd, D. M., ve Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim odaklı pazarlama tüketiciden müşteri yaratmak (3. baskı Ed. Media Cat Akademi). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Brooks, H. ve Gupta, R. (2013). Using social media for global security. New York: Wiley, Inc.
  • Cengiz, M. ve Girginer, N. (2012). Konjoint analizi ile tüketici tercihlerinin belirlenmesi: Buzdolabı örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 269-290.
  • Comegys, C., Hannula, M. ve Väisänen, J. (2006). Longitudinal comparison of Finnish and US online shopping behaviour among university students: The five-stage buying decision process. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 14, 336–356.
  • Constantinides, E. ve Fountain, S. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing ıssues. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9 (3), 231-244.
  • Constantinides, E. ve Stagno, M. Z. (2011). Potential of the social media as ınstruments of higher education marketing: A Segmentation study. Journal of Marketing for Higher Education, 21 (1), 7-24.
  • Çalışır, G. Ve Kılıç, A. T. (2018). sosyal medyanın inşa ettiği yeni kanaat önderlerinin markaların ürün tanıtımındaki rolü: Instagram uygulaması üzerine bir analiz. 2nd International Symposium on Social Science and Educational Research, 22-24 Ekim 2018, Konya, 922-937.
  • Çetinsöz, B. C. (2015). Yerli turistlerin e-satın alma eğilimlerinin teknoloji kabul modelinde analizi (TKM). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53): 242-258.
  • Dabner, N. (2012). Breaking Ground’in the use of social media: A case study of a university earthquake response to inform educational design with Facebook. The Internet and Higher Education, 15(1), 69-78.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 2, Sayı 1, 19-37.
  • Deniz, E. (2010). Markalaşma ve reklam. İstanbul: Kum Saati Yayınları.
  • Devellis, R. F. (2021). Ölçek geliştirme: Kuram ve uygulamalar (çev: Tarık Totan) (3. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dhuhli, I. A., Mukhaini, E. ve Ismael, S. (2014). The ımpact of social media on consumer buying behaviour. [Çevrim içi: https://www.researchgate.net/publication/275347329_The_Impact_of_Social_Media_on_Consumer_Buying_Behaviour.] Erişim Tarihi: 04.11.2023.
  • Drury, G. (2008). Opinion piece: Social media: Should marketers engage and how can it be done effectively? Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9, 274-277.
  • Durmaz, Y. (2008). Tüketici davranışı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ercis, A., Ünal, S. ve Polat, C. (2007). Yaşam tarzlarının satın alma karar süreci üzerindeki rolü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21 (2).
  • Erdem, S. (2018). Tüketici davranışı nedir? Tüketici davranışının özellikleri nelerdir? [Çevrim içi: https://www.brandingturkiye.com/tuketici-davranisi-nedir-tuketici-davranisinin-ozellikleri-nelerdir/]. Erişim Tarihi: 24.10.2023.
  • Erdemir, M. B. ve Özoğlu, B. (2021). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkisi: Kayseri ili örneği. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(2), 1078-1103.
  • Fortes, N. ve Rita, P. (2016). Privacy concerns and online purchasing behaviour: Toward an ıntegrated model. European Research on Management and Business Economics, 22, 167–176.
  • Gelibolu, L. (2011). Topluluk tabanlı sosyal pazarlama yaklaşımıyla sürdürülebilir tüketim davranışının güdülenmesi: Yükseköğretimde deneysel bir uygulama (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Genç, Y. E. (2015). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve bunun satın alma davranışlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, İzmir.
  • Goodwin, L. D. (1999). The role of factor analysis in the estimation of construct validity. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 3(2), 85-100.
  • Gök, A. (2022). Çevrimiçi araştır mağazadan satın al yönteminin tüketici anlık satın alma davranışına etkisi: Türkiye’de sigorta brokerliğinde çalışanların incelenmesi (Doktora Tezi). T.C. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Grewal, D. ve Levy, M. (2008). Marketing (1st Edition). Burr Ridge, IL: McGraw-Hill/Irwin.
  • Gunelius, S. (2011). 30 Minute social media marketing. New York: Mc Graw Hill.
  • Guosong, S. (2008). Understanding the appeal of user-generated media: A uses and gratification perspective. Internet Research, Vol. 19, Iss: 1, pp.7 – 25
  • Günay, G. (2012). Yeni teknolojilerin gençlerin satın alma eğilimleri üzerine etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 29,1-20.
  • Gürbüz, A. M. (2015). Satın alma karar sürecinde sosyal paylaşım sitelerinin rolünün incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme, İstanbul.
  • Güvendir, F. (2019). Sosyal medya reklamlarının tüketici satın alma kararı üzerindeki yansımaları ve bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-Bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-175.
  • Hoyer, W. D., Macinnis, D. J. ve Pieters, R. (2013). Consumer behavior. Australia: Cengage Learning.
  • İslamoğlu, A. H. ve Remzi, A. (2017). Tüketici davranışları (5. baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Karaman.
  • Jacobson, J. (2009). 42 Rules of social media for small business. California: Super Star Press.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karabulut, A. T. (2019). Sosyal medya kullanımının tüketicilerin satın alma davranışı üzerine etkisi: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Kılıç, B., Kırlı, G. ve Ön Esen, F. (2017). The relationship between the usage of social media and self perception: A research on tourists. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(1), 70-85.
  • Kılıç, M. ve Kartal, C. (2022). Sosyal medya araçlarının kullanımının tüketicinin satın alma davranışları üzerine etkisi: Türkiye-Lübnan karşılaştırması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(3), 2182-2200.
  • Kıran, S. (2015). Sosyal ağların tüketici davranışları üzerinde etkisi ve elektronik ticaret ile ilişkisinin incelenmesi (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme, İstanbul.
  • Koç, E. (2013). Tüketici davranışları ve pazarlama stratejisi (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Koç, E. (2017). Temel tüketici davranışları ve pazarlama stratejileri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kotler, P. (2000). Marketing management (10th Edition). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (14th Edition). Essex: Pearson Education, Inc.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. ve Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0 – Moving from traditional to digital. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Kotler, P. ve Kevin, L. K. (2009). Marketing management (13th Edition). Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
  • Kozinets, R. V., Hemetsberger, A., ve Schau, H. J. (2008). The wisdom of consumer crowds: Collective innovation in the age of networked marketing. Journal of Macromarketing, 28(4), 339-354.
  • Lai, L. S. L. ve Turban, E. (2008). Groups formation and operations ın the web 2.0 environment and social networks. Group Decision And Negotiation, 17(5), 387- 402.
  • Lattin, J. M. ve Bucklin, R. E. (1989). Reference effects of price and promotion on brand choice behaviour. Journal of Marketing Research, 26(3), 299-310.
  • Lester, D. (2012). Social media: Changing advertising education. Online Journal of Communication and Media Technologies, 2(1), 116-124.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media? Icrossing advertising agency. [Çevrim-içi: https://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social20Media_iCrossing_ebook.pdf]. Erişim Tarihi: 14.11.2023.
  • Merz, M. A., He, Y. ve Vargo, S. L. (2009). The evolving brand logic: A service dominant logic perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 37(3), 328-344.
  • Mills, A. J. (2012). Virality in social media: The SPIN framework. Journal of Public Affairs, 12(2), 162-169.
  • Mort, G. S. ve Drennan, J. (2002). Mobile digital technology: Emerging issue for marketing. Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management, 10(1), 9-23.
  • Mucuk, İ. (1999). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Mucuk, İ. (2004). Pazarlama ilkeleri (1. baskı. Ed. Der Yayınları). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Netemeyer, R, G., Bearden, W. O., ve Sharma, S. (2003). Scaling procedures: İssues and applications. California: Sage Publications. Thousand Oaks.
  • Noreen, T. ve Han, S. (2015). Exploratory Study of the Impact of Social Media Marketing on Consumer Purchase Intention. Asia Marketing Journal: Vol. 17: Iss. 3, Article 3.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2012). Tüketici davranışı. İstanbul: Mediacat.
  • Odabaşı, Y. ve Gülfidan, B. (2018). Tüketici davranışları (18. baskı). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Oğuz, C. ve Karakayacı, Z. (2017). Tarım ekonomisinde araştırma ve örnekleme metodolojisi. Konya: Atlas Akademi Yayınları.
  • Öge, Ö. İ. (2018). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisi ve Ankara ilinde bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Öz, M. (2011). İş hayatında başarının iki temel koşulu: Tüketici davranışlarını anlayabilmek ve müşteri memnuniyetini sağlamak. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi International Journal of Social and Economic Sciences 1 (2): 95-99, 2011.
  • Özcan, B. ve Akıncı, Z. (2017). Sosyal medyanın üniversite öğrencilerinin tüketici davranışları üzerinde etkisi: Turizm fakültesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(18), 141-154.
  • Özdestici, H. (2018). Algılanan sosyal medya pazarlamasının kurumsal itibar algısına etkisi üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Ankara. Özgen, E. ve Doymuş, H. (2013). Sosyal medya pazarlamasında farklılaştırıcı bir unsur olarak içerik yönetim konusunda iletişimsel bir yaklaşım. Online Academic Journal of Information Technology, 3(10), 91-103.
  • Parlak, F. (2010). Sosyal medya ve tüketici satın alma karar sürecine etkileri: Nitel bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Kütahya.
  • Parsons, A. J., Zeisser, M. ve Waitman, R. (1996). Organizing for digital marketing. The McKinsey Quarterly, (4), 185-192.
  • Qualman, E. (2009). Socialnomics. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Reynolds, T., Murray, B. T., Kolodinsky, J. ve Howell, J. (2015). Contrasting selfreported willingness to pay and demonstrated purchase behavior for energy-saving technologies in a small ısland developing state. Energy for Sustainable Development, 27: 18-27.
  • Sayımer, İ. (2014). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schiffman, L. G. ve Kanuk, L. L. (2000). Consumer Behavior. (7.Baskı). New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Schiffmann, L. G. ve Kanuk, L. L. (2007). Consumer behavior (9th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Shivalingaiah, D. ve Naik, U. (28 February–1 March, 2008). Comparative study of web 1.0, web 2.0 and web 3.0. Proceedings of the International Convention on Automation of Libraries in Education and Research Institutions, CALIBER, Allahabad, India.
  • Shukla, P. ve Drennan, J. (2017). Interactive effects of individual and group level variables on virtual purchase behavior in online communities. Information Management, Volume 55, Issue 5, July 2018, Pages 598-607.
  • Silverman, G. (2011). The secrets of Word-of-Mouth marketing (Second Edition). New York: Amacom Publisher.
  • Sin, S. S. ve Khalil, A. (2012). Factors affecting Malaysian young consumers online purchase ıntention in social media websites. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 40, 326-333.
  • Sirdesmukh, D., Singh, J. ve Sabol, B. (2002). Consumer trust, value and loyalty in relational exchanges. Journal of Marketing, 66(1), 15-37.
  • Solomon, M. R. (1999). Consumer behavior buying, having and being (2. Edition). Upper Saddle River: Prentice Hall.
  • Solomon, M. R. (2004). Consumer behavior (6th Edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Solomon, M. R. (2007). Consumer behavior-buying, having and being (7th Edition). USA: Pearson College Div.
  • Sternthal, B. ve C. Samuel, C. (1982). Consumer behavior: An ınformation processing perspective (1. Edition). New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Şahin, E., Çağlıyan, V. ve Başer, H. H. (2017). Sosyal Medya pazarlamasının tüketici satın alma davranışı üzerine etkisi: Selçuk Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(4), 67-86.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics, Boston MA: Allyn & Bacon, (Hale, I. (2015). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Elementary Education Online, 2015, C. 14, S. 2; ss. 874-884).
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutulumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4. baskı). Ankara: Nobel Basım Yayın.
  • Taylor, D. G., Lewin, J. E. ve Strutton, D. (2011). Friends, fans and followers; Do ads work on social networks? Journal of Advertising Research, 51(1), 258–275.
  • Tiago, M. T. P. M. B. ve Veríssimo, J. M. C. (2014). Digital marketing and social media: Why bother? Business Horizons, 57(6), 703-708.
  • Torlak, Ö. (2000). Tüketim-Bireysel eylemin toplumsal dönüşümü (2. baskı). İstanbul: Inkilab Yayınları.
  • Torlak, Ö., ve Acar, S. C. (2022). Algılanan sosyal medya pazarlamasının tüketicinin satın alma davranışına etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 6(11), 46-61. https://doi.org/10.55830/tje.1040123
  • Tuna, P. F. (2012). Marka değeri ile tüketici satın alma davranışları arasındaki ilişki: İstanbul’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Tuten, L. (2008). Advertising 2.0. social media marketing in a web 2.0. world. Westport: Greenwood Publishing Group.
  • Ünal, S., Erciş, A. ve Keser, E. (2011). Attitudes towards mobile advertising – a research to determine the differences between the attitudes of youth and adults. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 361-377.
  • Ünlü, S. ve Tolon, M. (2012). Tutundurma faaliyetlerinin tüketici satın alma davranışlarına etkisinin belirlenmesi: Türk GSM sektöründe bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, XXVI/2, s. 273-296.
  • Vural, Z. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 5(20).
  • Wang, Y., Sun, S., Lei, W. ve Toncar, M. (2009). Examining beliefs and attitudes toward online advertising among Chinese consumers. Direct Marketing: An International Journal, 3(1):52-66.
  • We Are Social (Ekim 2023). Dijital küresel istatistik raporu. [Çevrim-içi: https://wearesocial.com/us/blog/2023/10/digital-2023-october-global-statshot-report/]. Erişim Tarihi: 19.10.2023.
  • Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web. Kaliforniya, ABD: O’Reilly Media, Inc. Wilkie, W. (1994). Consumer behavior. Canada: John Wiley & Sons, Inc.
  • Wolin, L. D., Korgaonkar, P. ve Lund, D. (2002). Beliefs, attitudes and behaviour towards web advertising. International Journal of Advertising, 21(1):87-113.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 5-15.
  • Ying, M. (2012). Sosyal medya platformları üzerinden pazarlama ve bu mecrayı etkin kullanan sektörler (Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yükselen, C. (2007). Pazarlama - İlkeler - Yönetim - Örnek olaylar. Ankara: Detay Yayıncılık.

Satın Alma Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 20 Issue: 2, 473 - 501, 30.12.2024

Abstract

Geleneksel medyanın aksine yeni medyanın interaktif ve dijital yapısı, sağladığı avantajlar ile sosyal medyayı popüler kılmaktadır. Sosyal medyaya herkes tarafından kolay ulaşılabilmesi, her alanda yer alması, anlık ve çift yönlü iletişime olanak sağlaması satın alma sürecinde tercih edilebilirliğini arttırmıştır. Bu durum tüketici davranışlarının incelenmesini de beraberinde getirmiştir. Üniversite öğrencilerinin, sosyal medyanın ürün satın alımındaki etkisine yönelik düşüncelerinin yaş, cinsiyet, yükseköğretim programı vb. değişkenlere göre incelenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplama aşamasında, ilgili literatürden faydalanılarak araştırmacı tarafından oluşturulan, “Satın Alma Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Sivas ve Kayseri illerinde öğrenim gören üniversite öğrencileri oluştururken çalışma grubunu ise 480 kişi oluşturmaktadır. Verilerin analizi için SPSS 27.0 programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma sahip olmadığı belirlenerek nonparametrik istatistiksel yöntemlerden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun: En fazla ziyaret ettiği sosyal ağ sitesinin Instagram olduğu; sosyal medyayı keyifli vakit geçirmek amacıyla takip ettiği; sosyal medyada günlük 3 saatten daha az vakit geçirdiği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin ürün satın alırken sosyal medyanın etkisine yönelik düşüncelerinde; yaş, cinsiyet, eğitim gördükleri yükseköğretim programı, en fazla ziyaret ettikleri sosyal ağ sitesi, sosyal medyayı kullanım amacı ve sosyal medyada günlük geçirdikleri süre değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Abdul Nasser, K. (2013). Marketing through social networks in Algeria. Lecture Delivered at the National Vocational Training Institute.
  • Akar, E. (2010). Sosyal medya pazarlaması: Sosyal webde pazarlama stratejileri (2. baskı). Ankara: Efil Yayınevi.
  • Akıncı, V. ve Beril, B. M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-4482.
  • Akkaya, D. T. (2013). Sosyal medya reklamlarında tüketici algılarının tutum, davranış ve satın alma niyeti üzerine etkisi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Edirne.
  • Aksakallı, T. (2018). Sosyal medya reklamlarının tüketicilerde oluşturduğu algılar: Instagram reklamları üzerine bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aksoy, H. Ve Gür, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya reklamlarına ilişkin algılarının satın alma niyeti üzerindeki etkisi: Gaziantep Üniversitesi örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(1), 129-148.
  • Akturan, U. (2007). Tüketici davranışlarına yönelik araştırmalarda alternatif bir teknik: Etnografik araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 237-252.
  • Altunışık, R. ve İslamoğlu, A. H. (2013). Tüketici davranışları. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2006). Modern pazarlama (4. Baskı). Sakarya: Değişim Yayınevi.
  • Altunyay, A. (2020). Sosyal medya pazarlamasının tüketici satın alma davranışları üzerine etkisi: Ankara ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Armstrong, G., Adam, S., Denize, S. ve Kotler, P. (2015). Principles of marketing. Avustralya: Pearson.
  • Arslan, İ. K. ve Yavuz, A. (2020). Sosyal medyanın tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 4(8), 151-170.
  • Arslan, R. ve Demir, G. (2022). G-Power ve mınıtab uygulamalı örnekleme yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ayman, M. (2013). Küreselleşme ve sosyal medya uygulamaları (1. baskı) içinde (Dijital İletişim ve Yeni Medya). Eskişehir: Web-Ofset.
  • Bacaksız, P. (2017). Sosyal medyada tüketim algısı ve kadın tüketicilerde satın alma davranışına olan etkisi. Yorum Yönetim Yöntem Uluslararası Yönetim Ekonomi ve Felsefe Dergisi, 5(1), 43-54.
  • Belk, R. W. (1974). An exploratory assessment of situational effects in buyer behavior. Journal of Marketing Research. 11, 2: 156-163.
  • Boyd, D. M., ve Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim odaklı pazarlama tüketiciden müşteri yaratmak (3. baskı Ed. Media Cat Akademi). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Brooks, H. ve Gupta, R. (2013). Using social media for global security. New York: Wiley, Inc.
  • Cengiz, M. ve Girginer, N. (2012). Konjoint analizi ile tüketici tercihlerinin belirlenmesi: Buzdolabı örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 269-290.
  • Comegys, C., Hannula, M. ve Väisänen, J. (2006). Longitudinal comparison of Finnish and US online shopping behaviour among university students: The five-stage buying decision process. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 14, 336–356.
  • Constantinides, E. ve Fountain, S. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing ıssues. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9 (3), 231-244.
  • Constantinides, E. ve Stagno, M. Z. (2011). Potential of the social media as ınstruments of higher education marketing: A Segmentation study. Journal of Marketing for Higher Education, 21 (1), 7-24.
  • Çalışır, G. Ve Kılıç, A. T. (2018). sosyal medyanın inşa ettiği yeni kanaat önderlerinin markaların ürün tanıtımındaki rolü: Instagram uygulaması üzerine bir analiz. 2nd International Symposium on Social Science and Educational Research, 22-24 Ekim 2018, Konya, 922-937.
  • Çetinsöz, B. C. (2015). Yerli turistlerin e-satın alma eğilimlerinin teknoloji kabul modelinde analizi (TKM). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53): 242-258.
  • Dabner, N. (2012). Breaking Ground’in the use of social media: A case study of a university earthquake response to inform educational design with Facebook. The Internet and Higher Education, 15(1), 69-78.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 2, Sayı 1, 19-37.
  • Deniz, E. (2010). Markalaşma ve reklam. İstanbul: Kum Saati Yayınları.
  • Devellis, R. F. (2021). Ölçek geliştirme: Kuram ve uygulamalar (çev: Tarık Totan) (3. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dhuhli, I. A., Mukhaini, E. ve Ismael, S. (2014). The ımpact of social media on consumer buying behaviour. [Çevrim içi: https://www.researchgate.net/publication/275347329_The_Impact_of_Social_Media_on_Consumer_Buying_Behaviour.] Erişim Tarihi: 04.11.2023.
  • Drury, G. (2008). Opinion piece: Social media: Should marketers engage and how can it be done effectively? Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9, 274-277.
  • Durmaz, Y. (2008). Tüketici davranışı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ercis, A., Ünal, S. ve Polat, C. (2007). Yaşam tarzlarının satın alma karar süreci üzerindeki rolü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21 (2).
  • Erdem, S. (2018). Tüketici davranışı nedir? Tüketici davranışının özellikleri nelerdir? [Çevrim içi: https://www.brandingturkiye.com/tuketici-davranisi-nedir-tuketici-davranisinin-ozellikleri-nelerdir/]. Erişim Tarihi: 24.10.2023.
  • Erdemir, M. B. ve Özoğlu, B. (2021). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkisi: Kayseri ili örneği. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(2), 1078-1103.
  • Fortes, N. ve Rita, P. (2016). Privacy concerns and online purchasing behaviour: Toward an ıntegrated model. European Research on Management and Business Economics, 22, 167–176.
  • Gelibolu, L. (2011). Topluluk tabanlı sosyal pazarlama yaklaşımıyla sürdürülebilir tüketim davranışının güdülenmesi: Yükseköğretimde deneysel bir uygulama (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Genç, Y. E. (2015). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve bunun satın alma davranışlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, İzmir.
  • Goodwin, L. D. (1999). The role of factor analysis in the estimation of construct validity. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 3(2), 85-100.
  • Gök, A. (2022). Çevrimiçi araştır mağazadan satın al yönteminin tüketici anlık satın alma davranışına etkisi: Türkiye’de sigorta brokerliğinde çalışanların incelenmesi (Doktora Tezi). T.C. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Grewal, D. ve Levy, M. (2008). Marketing (1st Edition). Burr Ridge, IL: McGraw-Hill/Irwin.
  • Gunelius, S. (2011). 30 Minute social media marketing. New York: Mc Graw Hill.
  • Guosong, S. (2008). Understanding the appeal of user-generated media: A uses and gratification perspective. Internet Research, Vol. 19, Iss: 1, pp.7 – 25
  • Günay, G. (2012). Yeni teknolojilerin gençlerin satın alma eğilimleri üzerine etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 29,1-20.
  • Gürbüz, A. M. (2015). Satın alma karar sürecinde sosyal paylaşım sitelerinin rolünün incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme, İstanbul.
  • Güvendir, F. (2019). Sosyal medya reklamlarının tüketici satın alma kararı üzerindeki yansımaları ve bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-Bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-175.
  • Hoyer, W. D., Macinnis, D. J. ve Pieters, R. (2013). Consumer behavior. Australia: Cengage Learning.
  • İslamoğlu, A. H. ve Remzi, A. (2017). Tüketici davranışları (5. baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Karaman.
  • Jacobson, J. (2009). 42 Rules of social media for small business. California: Super Star Press.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karabulut, A. T. (2019). Sosyal medya kullanımının tüketicilerin satın alma davranışı üzerine etkisi: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Kılıç, B., Kırlı, G. ve Ön Esen, F. (2017). The relationship between the usage of social media and self perception: A research on tourists. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(1), 70-85.
  • Kılıç, M. ve Kartal, C. (2022). Sosyal medya araçlarının kullanımının tüketicinin satın alma davranışları üzerine etkisi: Türkiye-Lübnan karşılaştırması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(3), 2182-2200.
  • Kıran, S. (2015). Sosyal ağların tüketici davranışları üzerinde etkisi ve elektronik ticaret ile ilişkisinin incelenmesi (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme, İstanbul.
  • Koç, E. (2013). Tüketici davranışları ve pazarlama stratejisi (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Koç, E. (2017). Temel tüketici davranışları ve pazarlama stratejileri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kotler, P. (2000). Marketing management (10th Edition). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (14th Edition). Essex: Pearson Education, Inc.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. ve Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0 – Moving from traditional to digital. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Kotler, P. ve Kevin, L. K. (2009). Marketing management (13th Edition). Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
  • Kozinets, R. V., Hemetsberger, A., ve Schau, H. J. (2008). The wisdom of consumer crowds: Collective innovation in the age of networked marketing. Journal of Macromarketing, 28(4), 339-354.
  • Lai, L. S. L. ve Turban, E. (2008). Groups formation and operations ın the web 2.0 environment and social networks. Group Decision And Negotiation, 17(5), 387- 402.
  • Lattin, J. M. ve Bucklin, R. E. (1989). Reference effects of price and promotion on brand choice behaviour. Journal of Marketing Research, 26(3), 299-310.
  • Lester, D. (2012). Social media: Changing advertising education. Online Journal of Communication and Media Technologies, 2(1), 116-124.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media? Icrossing advertising agency. [Çevrim-içi: https://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social20Media_iCrossing_ebook.pdf]. Erişim Tarihi: 14.11.2023.
  • Merz, M. A., He, Y. ve Vargo, S. L. (2009). The evolving brand logic: A service dominant logic perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 37(3), 328-344.
  • Mills, A. J. (2012). Virality in social media: The SPIN framework. Journal of Public Affairs, 12(2), 162-169.
  • Mort, G. S. ve Drennan, J. (2002). Mobile digital technology: Emerging issue for marketing. Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management, 10(1), 9-23.
  • Mucuk, İ. (1999). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Mucuk, İ. (2004). Pazarlama ilkeleri (1. baskı. Ed. Der Yayınları). İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Netemeyer, R, G., Bearden, W. O., ve Sharma, S. (2003). Scaling procedures: İssues and applications. California: Sage Publications. Thousand Oaks.
  • Noreen, T. ve Han, S. (2015). Exploratory Study of the Impact of Social Media Marketing on Consumer Purchase Intention. Asia Marketing Journal: Vol. 17: Iss. 3, Article 3.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2012). Tüketici davranışı. İstanbul: Mediacat.
  • Odabaşı, Y. ve Gülfidan, B. (2018). Tüketici davranışları (18. baskı). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Oğuz, C. ve Karakayacı, Z. (2017). Tarım ekonomisinde araştırma ve örnekleme metodolojisi. Konya: Atlas Akademi Yayınları.
  • Öge, Ö. İ. (2018). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisi ve Ankara ilinde bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Öz, M. (2011). İş hayatında başarının iki temel koşulu: Tüketici davranışlarını anlayabilmek ve müşteri memnuniyetini sağlamak. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi International Journal of Social and Economic Sciences 1 (2): 95-99, 2011.
  • Özcan, B. ve Akıncı, Z. (2017). Sosyal medyanın üniversite öğrencilerinin tüketici davranışları üzerinde etkisi: Turizm fakültesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(18), 141-154.
  • Özdestici, H. (2018). Algılanan sosyal medya pazarlamasının kurumsal itibar algısına etkisi üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Ankara. Özgen, E. ve Doymuş, H. (2013). Sosyal medya pazarlamasında farklılaştırıcı bir unsur olarak içerik yönetim konusunda iletişimsel bir yaklaşım. Online Academic Journal of Information Technology, 3(10), 91-103.
  • Parlak, F. (2010). Sosyal medya ve tüketici satın alma karar sürecine etkileri: Nitel bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Kütahya.
  • Parsons, A. J., Zeisser, M. ve Waitman, R. (1996). Organizing for digital marketing. The McKinsey Quarterly, (4), 185-192.
  • Qualman, E. (2009). Socialnomics. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Reynolds, T., Murray, B. T., Kolodinsky, J. ve Howell, J. (2015). Contrasting selfreported willingness to pay and demonstrated purchase behavior for energy-saving technologies in a small ısland developing state. Energy for Sustainable Development, 27: 18-27.
  • Sayımer, İ. (2014). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Schiffman, L. G. ve Kanuk, L. L. (2000). Consumer Behavior. (7.Baskı). New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Schiffmann, L. G. ve Kanuk, L. L. (2007). Consumer behavior (9th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Shivalingaiah, D. ve Naik, U. (28 February–1 March, 2008). Comparative study of web 1.0, web 2.0 and web 3.0. Proceedings of the International Convention on Automation of Libraries in Education and Research Institutions, CALIBER, Allahabad, India.
  • Shukla, P. ve Drennan, J. (2017). Interactive effects of individual and group level variables on virtual purchase behavior in online communities. Information Management, Volume 55, Issue 5, July 2018, Pages 598-607.
  • Silverman, G. (2011). The secrets of Word-of-Mouth marketing (Second Edition). New York: Amacom Publisher.
  • Sin, S. S. ve Khalil, A. (2012). Factors affecting Malaysian young consumers online purchase ıntention in social media websites. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 40, 326-333.
  • Sirdesmukh, D., Singh, J. ve Sabol, B. (2002). Consumer trust, value and loyalty in relational exchanges. Journal of Marketing, 66(1), 15-37.
  • Solomon, M. R. (1999). Consumer behavior buying, having and being (2. Edition). Upper Saddle River: Prentice Hall.
  • Solomon, M. R. (2004). Consumer behavior (6th Edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Solomon, M. R. (2007). Consumer behavior-buying, having and being (7th Edition). USA: Pearson College Div.
  • Sternthal, B. ve C. Samuel, C. (1982). Consumer behavior: An ınformation processing perspective (1. Edition). New Jersey: Prentice Hall, Inc.
  • Şahin, E., Çağlıyan, V. ve Başer, H. H. (2017). Sosyal Medya pazarlamasının tüketici satın alma davranışı üzerine etkisi: Selçuk Üniversitesi İ.İ.B.F. Örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(4), 67-86.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics, Boston MA: Allyn & Bacon, (Hale, I. (2015). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Elementary Education Online, 2015, C. 14, S. 2; ss. 874-884).
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutulumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4. baskı). Ankara: Nobel Basım Yayın.
  • Taylor, D. G., Lewin, J. E. ve Strutton, D. (2011). Friends, fans and followers; Do ads work on social networks? Journal of Advertising Research, 51(1), 258–275.
  • Tiago, M. T. P. M. B. ve Veríssimo, J. M. C. (2014). Digital marketing and social media: Why bother? Business Horizons, 57(6), 703-708.
  • Torlak, Ö. (2000). Tüketim-Bireysel eylemin toplumsal dönüşümü (2. baskı). İstanbul: Inkilab Yayınları.
  • Torlak, Ö., ve Acar, S. C. (2022). Algılanan sosyal medya pazarlamasının tüketicinin satın alma davranışına etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, 6(11), 46-61. https://doi.org/10.55830/tje.1040123
  • Tuna, P. F. (2012). Marka değeri ile tüketici satın alma davranışları arasındaki ilişki: İstanbul’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Tuten, L. (2008). Advertising 2.0. social media marketing in a web 2.0. world. Westport: Greenwood Publishing Group.
  • Ünal, S., Erciş, A. ve Keser, E. (2011). Attitudes towards mobile advertising – a research to determine the differences between the attitudes of youth and adults. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 361-377.
  • Ünlü, S. ve Tolon, M. (2012). Tutundurma faaliyetlerinin tüketici satın alma davranışlarına etkisinin belirlenmesi: Türk GSM sektöründe bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, XXVI/2, s. 273-296.
  • Vural, Z. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 5(20).
  • Wang, Y., Sun, S., Lei, W. ve Toncar, M. (2009). Examining beliefs and attitudes toward online advertising among Chinese consumers. Direct Marketing: An International Journal, 3(1):52-66.
  • We Are Social (Ekim 2023). Dijital küresel istatistik raporu. [Çevrim-içi: https://wearesocial.com/us/blog/2023/10/digital-2023-october-global-statshot-report/]. Erişim Tarihi: 19.10.2023.
  • Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web. Kaliforniya, ABD: O’Reilly Media, Inc. Wilkie, W. (1994). Consumer behavior. Canada: John Wiley & Sons, Inc.
  • Wolin, L. D., Korgaonkar, P. ve Lund, D. (2002). Beliefs, attitudes and behaviour towards web advertising. International Journal of Advertising, 21(1):87-113.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 5-15.
  • Ying, M. (2012). Sosyal medya platformları üzerinden pazarlama ve bu mecrayı etkin kullanan sektörler (Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yükselen, C. (2007). Pazarlama - İlkeler - Yönetim - Örnek olaylar. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 116 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Econometric and Statistical Methods, Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Yılmaz Günel 0000-0003-4776-1344

Early Pub Date December 26, 2024
Publication Date December 30, 2024
Submission Date February 22, 2024
Acceptance Date May 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Günel, Y. (2024). Satın Alma Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(2), 473-501.

Adress: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU

Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Fax: 0 374 253 45 21 E-mail: iibfdergi@ibu.edu.tr

ISSN (Publish) : 1306-2174 ISSN (Electronic) : 1306-3553