Unlike traditional media, the interactive and digital nature of new media is popular with the benefits of social media. Social media is easy to reach by everyone, has increased visibility through the purchase process, enabling instant, bi-directional communication in every space. This has led to an examination of consumer behavior. The study of university students' ideas about the impact of social media on product purchasing is aimed at studying them by age, gender, tertiary program, etc. Research has taken advantage of quantitative research methods and the mathematical research method. During the data collection phase, the "Impact Scale of Social Media in the Purchasing Process" was used by the researcher, taking advantage of the relevant literature. The study's universe is composed of university students studying in the provinces of Sivas and Kayseri, with 480 students. The SPSS 27.0 program was used to analyze the data. The nonparametric statistical methods were used by determining that the data did not have normal distribution. The research found that the vast majority of students: most visited social networking sites on Instagram; followed social media for fun; spent less than 3 hours a day on social media. Furthermore, students' thoughts on the impact of social media in purchase of products have found significant differences in age, gender, the tertiary program in which they are educated, the social networking site they visit the most, the intent to use social media and the time variables they spend daily on social media.
Consumer Purchasing Behavior Social Media Social Media Marketing Exploratory Factor Analysis Nonparametric Methods.
Geleneksel medyanın aksine yeni medyanın interaktif ve dijital yapısı, sağladığı avantajlar ile sosyal medyayı popüler kılmaktadır. Sosyal medyaya herkes tarafından kolay ulaşılabilmesi, her alanda yer alması, anlık ve çift yönlü iletişime olanak sağlaması satın alma sürecinde tercih edilebilirliğini arttırmıştır. Bu durum tüketici davranışlarının incelenmesini de beraberinde getirmiştir. Üniversite öğrencilerinin, sosyal medyanın ürün satın alımındaki etkisine yönelik düşüncelerinin yaş, cinsiyet, yükseköğretim programı vb. değişkenlere göre incelenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplama aşamasında, ilgili literatürden faydalanılarak araştırmacı tarafından oluşturulan, “Satın Alma Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Sivas ve Kayseri illerinde öğrenim gören üniversite öğrencileri oluştururken çalışma grubunu ise 480 kişi oluşturmaktadır. Verilerin analizi için SPSS 27.0 programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma sahip olmadığı belirlenerek nonparametrik istatistiksel yöntemlerden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun: En fazla ziyaret ettiği sosyal ağ sitesinin Instagram olduğu; sosyal medyayı keyifli vakit geçirmek amacıyla takip ettiği; sosyal medyada günlük 3 saatten daha az vakit geçirdiği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin ürün satın alırken sosyal medyanın etkisine yönelik düşüncelerinde; yaş, cinsiyet, eğitim gördükleri yükseköğretim programı, en fazla ziyaret ettikleri sosyal ağ sitesi, sosyal medyayı kullanım amacı ve sosyal medyada günlük geçirdikleri süre değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.
Tüketici Satın Alma Davranışı Sosyal Medya Sosyal Medya Pazarlaması Açımlayıcı Faktör Analizi Parametrik Olmayan Yöntemler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Econometric and Statistical Methods, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | February 22, 2024 |
Acceptance Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 20 Issue: 2 |
Adress: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 14030 Gölköy-BOLU
Tel: 0 374 254 10 00 / 14 86 Fax: 0 374 253 45 21 E-mail: iibfdergi@ibu.edu.tr
ISSN (Publish) : 1306-2174 ISSN (Electronic) : 1306-3553