Cumhuriyet
tarihi boyunca meşruiyeti, statüsü, yetkileri ve sorumlulukları en çok
tartışılan kurumlardan biri Diyanet İşleri Başkanlığı olmuştur. Diyanet’i
tartışmalı kılan temel problemlerden birinin ‘muğlâk laiklik’ anlayışı olduğu
savunulabilir. Zira seküler temellere bina edilen yeni Cumhuriyet, bir taraftan
dini devletin fiili yapısından uzaklaştırırken diğer taraftan Diyanet İşleri Başkanlığı
adı altında din konusunda toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmek
vazifesi ile yükümlü bir kurum ikame etmiştir. Bu somut durum Türk toplumunun
sosyo- kültürel yaşamına sonradan dâhil olan laiklik kavramını, Cumhuriyetin
ilk yıllarından günümüze kadar tartışmaların odağında tutmuştur. Bu makalede
İlahiyat öğrencilerinden bir kesitin Diyanet ve laiklik ile ilgili yaklaşımları,
fenomenolojik bir bakış açısıyla ele alınmaktadır. Bununla birlikte Diyanet’in
varlığına dair eleştirilere neden olan Aleviliğin Diyanet’te temsili problemi
ve Diyanet’in devlet idaresinden soyutlanarak, sivilleştirilip cemaatlere
devredilmesi yönündeki tartışmalar da değerlendirilmiştir. Araştırmanın temel
veri kaynağını ise İlahiyat öğrencileri ile yapılan mülakatlar oluşturmuştur.
Throughout
the history of the Turkish Republic a controversial instution the Directorate of Religious Affairs has been one of the
main points of criticism that makes this instution a controversial one, is that
there has been an ambiguous secularity in Turkey. Because the secular new
republics that are building the foundation is an organization substitutes
obliged with one hand religious state, on the other hand removes the actual
structure of Presidency of Religious Affairs under the President of
the name to enlighten society on religion and to manage places of worship duty.
In this embodiment, the Turkish community later involved in the socio-cultural
life of the concept of secularism has kept the focus of controversy in the
early years of the republic to the present day. Approach to dealing with the
religious and secular theology students from a cross-section of this article,
are discussed with a phenomenological viewpoint. However, the problem of
representation in the Alevism Religious led to criticism of the existence of
religious and abstraction from the Religious of the state administration, the
debate has been evaluated in terms of the transfer demilitarize communities.
The main data sources for the study consists of interviews with theology
students.
Laicité Presidency of Religious Affairs religion and politics theology Alevism religious movements in Turkey
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2016 |
Submission Date | January 5, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 32 |