Authorship disputes may arise in the academic world in student-supervisor relationship. "Should the supervisor be directly added as an author to a paper produced out of a thesis or dissertation?", "Should the student or the supervisor be the first author in the article?", "Should the order of authors be determined in line with their academic titles when there is more than one author?" Even if not directly voiced, such questions may come to mind in the student-supervisor relationship. An author is someone who has "contributed to the creation of the study at a level that deserves the title of authorship". Therefore, in the article, only those who have contributed enough to deserve authorship should be indicated as authors. Authors should be ordered according to the "contribution rate" of those who have contributed enough to deserve the title of authorship. This ranking should not be changed by considering the authors' administrative or academic titles. "How could one decide whether a "contribution at a level that merits authorship" has been made? This question was answered by Contributor Roles Taxonomy (CRediT). CRediT is a taxonomy that includes 14 types of contributions used to identify the roles played by contributors in research and publications. These contribution types include "Conceptualization, Data Curation, Formal Analysis, Investigation, Funding acquisition, Methodology, Project Administration, Resources, Software, Supervision, Validation, Visualization, Writing – Original Draft, Writing – Review & Editing". Each of these contributions represents the labor of the contributor. To qualify as an author, it is necessary to have contributed in at least three of these roles. The contribution rate of the authors in studies can be scored under the titles of "Conceptualization (CRediT 1), Data Curation (CRediT 2), Research - Formal Analysis - Validation (CRediT 3-4-6-11), Writing – Original Draft (CRediT 12-13) and Review and Editing (CRediT 14)" as recommended in the ISNAD Citation System. The Funding and Support (CRediT 5) provided for the study must also be mentioned in the text. Contributions of persons or institutions to a study at a level that hardly deserves authorship are acknowledged by stating their names. If the authors have used artificial intelligence-supported technologies while preparing the study, it would also be useful to indicate how they used these technologies. The criteria for their use are currently being debated all over the world. To prevent such disputes, it is important to set forth unambiguous authorship criteria. For this purpose, the subheading "Stating Author Contributions" will be added to the third edition of the ISNAD Citation Style to be published in 2024.
Academic Writing Authorship Multi-authorship Author Order Author contributions Capturing author contributions Authorship disputes Contributor Roles Taxonomy CRediT AI-Assisted Technology
Yazarlık anlaşmazlıkları, akademik dünyada öğrenci-danışman ilişkisinde ortaya çıkabilmektedir. “Danışman teze dayanan bir makaleye doğrudan yazar olarak eklenmeli mi?”, “Makalede ilk yazar öğrenci mi yoksa danışman mı olmalı?”, “Birden fazla yazar olduğunda yazar sıralaması akademik unvanlara göre mi belirlenmeli?” veya benzeri sorular, yüksek sesle dillendirilmese de öğrenci-danışman ilişkisinde akla gelebilmektedir. Yazar, çalışmanın ortaya çıkarılmasına “yazarlık sıfatını hak edecek düzeyde katkısı olan” kişi veya kişileri ifade eder. Dolayısı ile makalede sadece yazarlık sıfatını hak edecek düzeyde katkısı olan kişiler yazar olarak belirtilmelidir. Yazar sıralaması da yazarlık sıfatını hak edecek düzeyde katkı yapanların “katkısı oranına” göre en yüksekten en düşüğe doğru sıralanmalıdır. Bu sıralama, yazarların idari veya akademik unvanı dikkate alınarak değiştirilmemelidir. “Yazarlık sıfatını hak edecek düzeyde katkı” sağlanıp saplanmadığı nasıl belirlenecektir?”. Bu soru, CRediT: Katkı Sunanları Belirleme Taksonomisi ile net bir yanıta kavuşmuştur. CRediT, araştırma ve yayına katkıda bulunanların süreçte oynadıkları rolleri belirlemek için kullanılan 14 katkı çeşidini içeren bir taksonomidir. Bu katkı çeşitleri; “Kavramsal Tasarım, Veri Toplama/Literatür Taraması, Analiz, Araştırma, Finansman, Proje Yürütücülüğü, Beşerî ve Fiziksel Unsurları Sağlama, Yazılım Desteği, Danışmanlık ve Liderlik, Veri Doğrulama, Görselleştirme, Metnin Yazımı, Metnin Geliştirilmesi ve Tashihi” şeklinde sıralanmaktadır. Bu katkılardan her biri, katkı sahibinin emeğini temsil etmektedir. Yazar olarak anılabilmek için bu rollerden en az üçünde katkı sağlamış olmak gereklidir. Çalışmalarda yazarların katkı oranı, İSNAD Atıf Sistemi’nde önerildiği üzere; “Araştırmanın Tasarımı (CRediT 1), Veri Toplanması (CRediT 2), Araştırma - Veri Analizi- Doğrulama (CRediT 3-4-6-11), Makalenin Yazımı (CRediT 12-13) ile Metnin Geliştirilmesi ve Tashihi (CRediT 14)” başlıkları altında puanlanabilir. Çalışma için sağlanan “Finansman ve Destekler (CRediT 5)” de metinde mutlaka belirtilmelidir. Çalışmaya yazarlığı hak edecek düzeyde katkı sağlamayan kişi veya kurumlara ise isimleri anılarak teşekkür edilir. Yazarlar, çalışmanın hazırlanmasında yapay zekâ destekli teknolojileri kullanmışlarsa bu teknolojileri nasıl kullandıklarını belirtmeleri de faydalı olacaktır. Bunların kullanımına dair kriterler şu an tüm dünyada tartışılmaya devam etmektedir. Bu tür anlaşmazlıkları önlemek için açık ve net yazarlık kriterlerinin belirlenmesi önem taşımaktadır. Bu amaçla İSNAD Atıf Sistemi’nin 2024 yılında yayımlanacak üçüncü edisyonuna “Yazarlık Katkılarını Belirleme” başlığı eklenecektir.
Akademik Yazım Yazarlık Çoklu Yazar Yazarlık Sıralaması Yazarlık Katkısı Yazarlık Katkısını Belirtme Yazarlık Anlaşmazlıkları Katılımcı Rolleri Sınıflandırması CRediT Yapaz Zekâ Destekli Teknoloji
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internet Publishing |
Journal Section | From the Editor |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | December 10, 2023 |
Acceptance Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 51 |