In recent years, many formal or non-formal educations have been carried out online-based, and adult individuals prefer to perform their desired education and religious education online. Online-based trainings are carried out in the form of presentations or seminars from social media channels such as Instagram and Youtube, and interactively through channels such as Zoom, TeamLink, Teams. In this study, "The Level of Participation in Online Religious Education Scale" has been tried to be developed. The data has been obtained by means of item forms applied to 642 adults aged 18-40 and over in electronic environment. The KMO value of the scale is found to be 0,810, the Bartlett test value found to be x2(15) = 1258,729 p=0,000, and chi-square value is determined to be significant. As a result of the analysis, a single factor group was determined as "The Level of Participation in Online Religious Education". The total variance explained by the scale is 52.542, and the factor loads of the items vary between 0.540 and 0.675. The scale consists of 10 items and the results obtained showed that the sample size was “adequate” for factor analysis. As a result of the analysis carried out to determine the distinctiveness of the items in the scale, the mean scores of the lower 27% and the upper 27% were compared with the independent t-test and it is determined that there is a statistically significant difference between the averages of the group item scores. In the study, it has been revealed that the scale is distinctive in terms of measuring the desired quality. The Level of Participation in Online Religious Education Scale (CAES) has been designed as a tool to measure the level of adult participants in every field.
Religious Education The Level of Participation in Online Raligious Education Scale Adult Education Construct Validity Reliability
Son yıllarda örgün ya da yaygın birçok eğitim online tabanlı olarak gerçekleştirilmekte, yetişkin bireyler de arzu ettikleri eğitimleri ve din eğitimlerini online olarak gerçekleştirmeyi tercih etmektedirler. Bu çalışmada “Online Din Eğitimlerine Katılım Düzeyi Ölçeği (ODEKDÖ)” geliştirilmeye çalışılmıştır. Literatür taraması yapıldıktan sonra uzman görüşleri alınarak maddeler oluşturulmuştur. Ölçeğin KMO değeri 0,810, Barttlett test değeri x2(15) = 1258,729 p=0,000 bulunmuş olup chi-square değerinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Analiz sonucunda, “Online Din eğitimlerine Katılım Düzeyi” olarak tek faktör grubu belirlenmiştir. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans %52,542 olup maddelerin faktör yükleri 0,540 ile 0,675 arasında değişmektedir. Ölçek, 10 maddeden oluşmakta ve elde edilen sonuçlar örneklem büyüklüğünün faktör analizi yapmak için “yeterli” olduğunu göstermiştir. Bu analiz sonuçları ile verilerin çok değişkenli normal dağılımdan geldiği ortaya çıkmıştır. Çalışmada ölçeğin istenilen niteliği ölçmesi bağlamında ayırt edici olduğu ortaya konulmuştur. Online Din Eğitimlerine Katılım Düzeyi Ölçeği (ODEKDÖ) her alanda yetişkin katılımcıların düzeyini ölçebilecek bir araç olarak tasarlanmıştır.
Din Eğitimi Online Din Eğitimlerine Katılım Düzeyi Ölçeği Yetişkin Eğitimi Güvenirlik Yapı Geçerliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2022 |
Submission Date | December 27, 2021 |
Acceptance Date | March 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.