Research Article
BibTex RIS Cite

Ambrogio Lorenzetti'nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 1 - 31, 16.12.2022
https://doi.org/10.47437/esogutd.1196991

Abstract

İtalya’da Toskana Bölgesi’nde yer alan Siena şehrindeki Palazzo Pubblico’daki Ambrogio Lorenzetti’nin “İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi” freskleri, “Erken Rönesans Dönemi” sanat eseridir. Fresklerin konusu, Ortaçağ’daki dini konulu resim programlarından farklı olarak, politiktir ve “İyi Yönetim Alegorisi” kompozisyonu ile Siena kentinin yönetim biçimi yüceltilmektedir ve “İyi Yönetimin Etkileri” kompozisyonu ile de Siena’nın kent ve kırsalından sahneler, manzaralar sunulmaktadır. “Kötü Yönetim Alegorisi” konulu kompozisyonda ise kentin bir Tiran tarafından ilkesiz yönetildiğinde düşebileceği korkunç duruma gönderme yapılmaktadır. Çalışmada Siena’da böyle bir resim programı ile karşılaşılmasının arkasında yatan nedenlerin tarihsel perspektifte değerlendirmesi yapılmış ve resim programının, Siena kentinin Ortaçağ dünyasındaki yeri ve önemi ile ilişkili olduğu gözler önüne serilmiştir.

References

  • BELL, Julian, (2009), Sanatın Yeni Tarihi, (Çev. E. Ceren Ünlü-Nurçin İleri – Rana Gürtuna), İstanbul.
  • BENEVOLO, Leonardo, (1995), Avrupa Tarihinde Kentler, (Çev. Nur Nirven), Afa Yayıncılık, İstanbul, 1995.
  • CAVAGNA, A., (2017), “Germen Halkları”, Ortaçağ: Barbarlar, Hıristiyanlar, Müslümanlar, (Çev. L. Tonguç Basmacı), U. Eco (ed.), Alfa/Tarih Yayınları, 69-72.
  • CÖMERT, Bedrettin, (2010), Mitoloji ve İkonografi, Ankara.
  • DİCKERSON, Madelynn, (2018), A’dan Z’ye Sanat Tarihi, (Çev. Orhan Düz), Say Yayınları, Ankara.
  • ECO, Umberto, (2017), “Ortaçağa Giriş”, Ortaçağ: Barbarlar, Hıristiyanlar, Müslümanlar, (Çev. L. Tonguç Basmacı), U. Eco (ed.), Alfa/Tarih Yayınları.
  • GERMANER, S., (1997a), “İtalya”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 2, Yem Yayınevi, İstanbul 1997.
  • GERMANER, S., (1997b), “Siena Okulu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 3, Yem Yayınevi, İstanbul.
  • GOMBRİCH, E. H., (2007), Sanatın Öyküsü, (Çev. E. Erduran-Ö. Erduran), Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007.
  • LE GOFF, Jacques, (2019), Ortaçağ Batı Uygarlığı, (Çev. Hanife Güven-Uğur Güven), Ankara.
  • ………………….., (2020), Ortaçağ Tüccarları ve Bankerleri, (Çev. Oğuz Adanır), Ankara.
  • LUONGO, F. Thomas, (2016), “Siena”, Europe: A Literary History, 1348-1418, David Wallace (ed.), Oxford University Press.
  • PİRENNE; HENRİ, (2019), Ortaçağ Kentleri: Kökenleri ve Ticaretin Canlanması, (Çev. Şadan Karadeniz), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • POLZER, Joseph, (2002), “Ambrogio Lorenzetti’s ‘War and Peace’ Murals Tevisted: Contributions to the Meaning of the ‘Good Goverment Allegory’”, Artibus et Historiae, Vol. 23, No. 45, 63-105.
  • PRAZNİAK, Roxann, (2010), “Siena on the Silk Roads: Ambrogio Lorenzetti and the Mongol Global Century, 1250–1350”, Journal of World History, Volume 21, Number 2, 177-217.
  • RUBINSTAIN, Nicolai, (1958), “Political Ideas in Sienese Art: The Frescoes by Ambrogia Lorenzetti and Taddea di Bartolo in the Palazzo Pubblico”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol. 21, No. ¾, 179-207.
  • SKİNNER, Quentin, (1999), Sanatçının Bir Siyaset Düşünürü Olarak Portresi: Ambrogio Lorenzetti, (Çev. Erol Öz), Ankara.
  • TANİLLİ, Server, (1993), Yüzyılların Gerçeği ve Mirası: İnsanlık Tarihine Giriş II (Ortaçağ), Cem Yayınevi, İstanbul.
  • TUKEL, U, (1997), “Lorenzetti”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 2, Yem Yayınevi, İstanbul, 1997.
Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 1 - 31, 16.12.2022
https://doi.org/10.47437/esogutd.1196991

Abstract

References

  • BELL, Julian, (2009), Sanatın Yeni Tarihi, (Çev. E. Ceren Ünlü-Nurçin İleri – Rana Gürtuna), İstanbul.
  • BENEVOLO, Leonardo, (1995), Avrupa Tarihinde Kentler, (Çev. Nur Nirven), Afa Yayıncılık, İstanbul, 1995.
  • CAVAGNA, A., (2017), “Germen Halkları”, Ortaçağ: Barbarlar, Hıristiyanlar, Müslümanlar, (Çev. L. Tonguç Basmacı), U. Eco (ed.), Alfa/Tarih Yayınları, 69-72.
  • CÖMERT, Bedrettin, (2010), Mitoloji ve İkonografi, Ankara.
  • DİCKERSON, Madelynn, (2018), A’dan Z’ye Sanat Tarihi, (Çev. Orhan Düz), Say Yayınları, Ankara.
  • ECO, Umberto, (2017), “Ortaçağa Giriş”, Ortaçağ: Barbarlar, Hıristiyanlar, Müslümanlar, (Çev. L. Tonguç Basmacı), U. Eco (ed.), Alfa/Tarih Yayınları.
  • GERMANER, S., (1997a), “İtalya”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 2, Yem Yayınevi, İstanbul 1997.
  • GERMANER, S., (1997b), “Siena Okulu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 3, Yem Yayınevi, İstanbul.
  • GOMBRİCH, E. H., (2007), Sanatın Öyküsü, (Çev. E. Erduran-Ö. Erduran), Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007.
  • LE GOFF, Jacques, (2019), Ortaçağ Batı Uygarlığı, (Çev. Hanife Güven-Uğur Güven), Ankara.
  • ………………….., (2020), Ortaçağ Tüccarları ve Bankerleri, (Çev. Oğuz Adanır), Ankara.
  • LUONGO, F. Thomas, (2016), “Siena”, Europe: A Literary History, 1348-1418, David Wallace (ed.), Oxford University Press.
  • PİRENNE; HENRİ, (2019), Ortaçağ Kentleri: Kökenleri ve Ticaretin Canlanması, (Çev. Şadan Karadeniz), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • POLZER, Joseph, (2002), “Ambrogio Lorenzetti’s ‘War and Peace’ Murals Tevisted: Contributions to the Meaning of the ‘Good Goverment Allegory’”, Artibus et Historiae, Vol. 23, No. 45, 63-105.
  • PRAZNİAK, Roxann, (2010), “Siena on the Silk Roads: Ambrogio Lorenzetti and the Mongol Global Century, 1250–1350”, Journal of World History, Volume 21, Number 2, 177-217.
  • RUBINSTAIN, Nicolai, (1958), “Political Ideas in Sienese Art: The Frescoes by Ambrogia Lorenzetti and Taddea di Bartolo in the Palazzo Pubblico”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol. 21, No. ¾, 179-207.
  • SKİNNER, Quentin, (1999), Sanatçının Bir Siyaset Düşünürü Olarak Portresi: Ambrogio Lorenzetti, (Çev. Erol Öz), Ankara.
  • TANİLLİ, Server, (1993), Yüzyılların Gerçeği ve Mirası: İnsanlık Tarihine Giriş II (Ortaçağ), Cem Yayınevi, İstanbul.
  • TUKEL, U, (1997), “Lorenzetti”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 2, Yem Yayınevi, İstanbul, 1997.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatma Sevinç Erbaşı 0000-0002-2390-311X

Early Pub Date December 3, 2022
Publication Date December 16, 2022
Submission Date October 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Sevinç Erbaşı, F. (2022). Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tarih Dergisi, 5(2), 1-31. https://doi.org/10.47437/esogutd.1196991
AMA Sevinç Erbaşı F. Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi. ESOGU Journal of History. December 2022;5(2):1-31. doi:10.47437/esogutd.1196991
Chicago Sevinç Erbaşı, Fatma. “Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi Ve Kötü Yönetimin Alegorisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tarih Dergisi 5, no. 2 (December 2022): 1-31. https://doi.org/10.47437/esogutd.1196991.
EndNote Sevinç Erbaşı F (December 1, 2022) Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tarih Dergisi 5 2 1–31.
IEEE F. Sevinç Erbaşı, “Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi”, ESOGU Journal of History, vol. 5, no. 2, pp. 1–31, 2022, doi: 10.47437/esogutd.1196991.
ISNAD Sevinç Erbaşı, Fatma. “Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi Ve Kötü Yönetimin Alegorisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tarih Dergisi 5/2 (December 2022), 1-31. https://doi.org/10.47437/esogutd.1196991.
JAMA Sevinç Erbaşı F. Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi. ESOGU Journal of History. 2022;5:1–31.
MLA Sevinç Erbaşı, Fatma. “Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi Ve Kötü Yönetimin Alegorisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tarih Dergisi, vol. 5, no. 2, 2022, pp. 1-31, doi:10.47437/esogutd.1196991.
Vancouver Sevinç Erbaşı F. Ambrogio Lorenzetti’nin Siena Palazzo Pubblico Freskleri: İyi ve Kötü Yönetimin Alegorisi. ESOGU Journal of History. 2022;5(2):1-31.