Research Article
BibTex RIS Cite

SANAL EVREN (METAVERSE) ORTAMINDA DİJİTAL SANATIN KONUMLANMASI ÜZERİNE GÖRSEL SANAT ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Year 2023, , 1811 - 1827, 20.10.2023
https://doi.org/10.17755/esosder.1298004

Abstract

Sanatın giderek dijitalleştiği günümüzde Metaverse ortamlarında sanal sanat sergileri gündeme gelmektedir. Sanatın Metaverse gibi sanal platformlara taşınmasıyla, sanal galeriler, sanal müzayedeler, sanal ortamlarda eser alış ve satışları yapılması mümkün olmaktadır. Bu bakımdan sanat öğrencilerinin güncel konuları takip etmesi, dijital sanat bağlamında yorumlama ve değerlendirme yapabilmesi önemlidir. Bu çerçevede araştırmada Görsel İletişim Tasarımı Bölümü öğrencilerinin dijital sanat ve Metaverse hakkında görüşleri anket aracılığı ile alınarak elde edilen veriler nicel analiz yöntemi ile analiz edilmiş ve nitel desende betimsel analiz çerçevesinde ortaya konulmuştur. Araştırma örneklemini İstanbul Topkapı Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nde okuyan 128 öğrenci kapsamaktadır. 2022-2023 Güz döneminde yapılan araştırmanın verileri 8 soruluk anket formu ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda Görsel İletişim Tasarımı bölümü öğrencilerinin Metaverse hakkında bilgi sahibi oldukları, Metaverse kavramını ilgi çekici bularak güncel bir şekilde takip ettikleri, Metaverse sanat ilişkisini algılayabildikleri, Metaverse evrenini bazen karmaşık olarak düşündükleri, Metaverse ortamında sanat fikrinin mantıklı geldiği, sanal olan Metaverse dünyasını gerçek dünyadan daha ilgi çekici buldukları ve Metaverse'ün dijital sanata katkı sağladığını düşündükleri ortaya çıkmıştır.

References

  • Ağca, G. ve Kozbekçi Ayranpınar, S. (2021). Moda sektöründe artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 25, 1-15. doi: 10.17484/yedi.731854.
  • Ammous, S. (2016). Blockchain technology: what is it goodfor? https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2832751, Son Erişim Tarihi: 13.01.2022.
  • Aydoğan, D., Yengin, D. ve Bayrak T. (2022). Sanatın hibrit gerçeklik alanı: “Metaverse”. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 28, 53-66. doi: 10.17484/yedi.1028845
  • Bahga, A., and K. Madisetti, V. (2016). Blockchain platform for industrial internet of things. Journal of Software Engineering and Applications, 533-546.
  • Ball, M. (2021). Framework for the Metaverse, https://www.matthewball.vc/all/forwardtotheMetaverseprimer. Son Erişim Tarihi: 11.04.2023 Demir, Ç. (2022). Metaverse teknolojisinin otel sektörünün geleceğine etkileri üzerine bir inceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 542 - 555. doi:10.21325/jotags.2022.1003
  • Gaubert, J. (2021). Seoul to become the first city to enter the metaverse. What will it look like?, https://www.euronews.com/next/2021/11/10/seoul-to-become-the-first-city-to-enter- the-metaverse-what-will-itlook-like Son Erişim Tarihi: 19.06.2022.
  • Hazan, S. (2008). Musing the metaverse, Annual Conference of CIDOC Athens, 1-26, https://cidoc.mini.icom.museum/wp-content/uploads/sites/6/2018/12/63_papers.pdf, Son Erişim Tarihi: 14.05.2022.
  • Hidreley, (2021). Artist Transforms famous paintings ınto realistic 3d furry artworks, https://www.boredpanda.com/digital-art-famous-paintings-reimagined-furry-artworks-muartive/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic Son Erişim Tarihi: 04.12.2022.
  • Höllerer, T. H., and Feiner, S. K. (2004). Mobile augmented reality. H. A. Karimi ve A. Hammad (ed.) Telegeoinformatics: Location- Based Computing and Services. (392-421). USA: CRC Press.
  • Hwang, G.J. and Chien, S.Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Comput. Educ. Artif. Intell. 3, 100082.
  • Independent, (2022). Çin İletişim Üniversitesi Metaverse'te kampüs açtı, https://www.indyturk.com/node/461121/ya%C5%9Fam/%C3%A7in-i%CC%87leti%C5%9Fim-%C3%BCniversitesi-metaversete-kamp%C3%BCs-a%C3%A7t%C4%B1, Son Erişim Tarihi: 14.01.2023.
  • Karaman, M. ve Akçay Balcı, D. (2023). Metaverse ve NFT bağlamında sanatta dijital dönüşüm. İzlek Akademik Dergi, 5 (1), 15-26. doi:10.53804/izlek.1184831
  • Li, Y. and Xiong, D. (2021).The Metaverse phenomenon in the teaching of digital media art major, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 643, 348-353.

VIEWS OF VISUAL ART STUDENTS ON POSITIONING DIGITAL ART IN THE VIRTUAL UNIVERSE (METAVERSE) ENVIRONMENT

Year 2023, , 1811 - 1827, 20.10.2023
https://doi.org/10.17755/esosder.1298004

Abstract

Virtual art exhibitions are on the agenda in Metaverse environments, as art is increasingly digitalized. With the transfer of art to virtual platforms such as Metaverse, it is possible to buy and sell works in virtual galleries, virtual auctions, and virtual environments. In this respect, it is important for art students to follow current issues and to be able to interpret and evaluate in the context of digital art. In this framework, the opinions of Visual Communication Design Department students about digital art and Metaverse were taken through a questionnaire, and the data obtained were analyzed with the quantitative analysis method and presented within the framework of descriptive analysis in a qualitative design. The sample of the research includes 128 students studying at Istanbul Topkapı University, Faculty of Fine Arts, Design and Architecture, Visual Communication Design Department. The data of the research carried out in the Fall term of 2022-2023 were obtained with a questionnaire consisting of 8 questions. As a result of the research, Visual Communication Design department students have knowledge about Metaverse, find the concept of Metaverse interesting and follow it up-to-date, perceive the Metaverse art relationship, sometimes think of the Metaverse universe as complex, the idea of art in the Metaverse environment makes sense, the virtual Metaverse world is more interesting than the real world. It was revealed that they found it interesting and thought that Metaverse contributed to digital art.

References

  • Ağca, G. ve Kozbekçi Ayranpınar, S. (2021). Moda sektöründe artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 25, 1-15. doi: 10.17484/yedi.731854.
  • Ammous, S. (2016). Blockchain technology: what is it goodfor? https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2832751, Son Erişim Tarihi: 13.01.2022.
  • Aydoğan, D., Yengin, D. ve Bayrak T. (2022). Sanatın hibrit gerçeklik alanı: “Metaverse”. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 28, 53-66. doi: 10.17484/yedi.1028845
  • Bahga, A., and K. Madisetti, V. (2016). Blockchain platform for industrial internet of things. Journal of Software Engineering and Applications, 533-546.
  • Ball, M. (2021). Framework for the Metaverse, https://www.matthewball.vc/all/forwardtotheMetaverseprimer. Son Erişim Tarihi: 11.04.2023 Demir, Ç. (2022). Metaverse teknolojisinin otel sektörünün geleceğine etkileri üzerine bir inceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 542 - 555. doi:10.21325/jotags.2022.1003
  • Gaubert, J. (2021). Seoul to become the first city to enter the metaverse. What will it look like?, https://www.euronews.com/next/2021/11/10/seoul-to-become-the-first-city-to-enter- the-metaverse-what-will-itlook-like Son Erişim Tarihi: 19.06.2022.
  • Hazan, S. (2008). Musing the metaverse, Annual Conference of CIDOC Athens, 1-26, https://cidoc.mini.icom.museum/wp-content/uploads/sites/6/2018/12/63_papers.pdf, Son Erişim Tarihi: 14.05.2022.
  • Hidreley, (2021). Artist Transforms famous paintings ınto realistic 3d furry artworks, https://www.boredpanda.com/digital-art-famous-paintings-reimagined-furry-artworks-muartive/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic Son Erişim Tarihi: 04.12.2022.
  • Höllerer, T. H., and Feiner, S. K. (2004). Mobile augmented reality. H. A. Karimi ve A. Hammad (ed.) Telegeoinformatics: Location- Based Computing and Services. (392-421). USA: CRC Press.
  • Hwang, G.J. and Chien, S.Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Comput. Educ. Artif. Intell. 3, 100082.
  • Independent, (2022). Çin İletişim Üniversitesi Metaverse'te kampüs açtı, https://www.indyturk.com/node/461121/ya%C5%9Fam/%C3%A7in-i%CC%87leti%C5%9Fim-%C3%BCniversitesi-metaversete-kamp%C3%BCs-a%C3%A7t%C4%B1, Son Erişim Tarihi: 14.01.2023.
  • Karaman, M. ve Akçay Balcı, D. (2023). Metaverse ve NFT bağlamında sanatta dijital dönüşüm. İzlek Akademik Dergi, 5 (1), 15-26. doi:10.53804/izlek.1184831
  • Li, Y. and Xiong, D. (2021).The Metaverse phenomenon in the teaching of digital media art major, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 643, 348-353.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital and Electronic Media Art
Journal Section Articles
Authors

Merve Karaman 0000-0002-6010-6996

Early Pub Date September 15, 2023
Publication Date October 20, 2023
Submission Date May 16, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Karaman, M. (2023). SANAL EVREN (METAVERSE) ORTAMINDA DİJİTAL SANATIN KONUMLANMASI ÜZERİNE GÖRSEL SANAT ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1811-1827. https://doi.org/10.17755/esosder.1298004

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.